به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۱
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۳۲۴۱۳

آقاي‌روحاني به بيداري صداوسيما كمك كنيد

آقاي‌روحاني به بيداري صداوسيما كمك كنيد
حميد نجف*

گروه مقالات: در دنياي آزاد معمولا رسانه‌ها به مانند چشم بينا و گوش شنوا ي مردم در همه جا حضور دارند،اين رسانه‌ها با زير ذره بين قراردادن كليه عملكردهاي ريز و درشت مسئولان و مجريان به كالبد شكافي اوضاع جامعه مي پردازند و در برابر چالشهاي مختلف به موقع واكنش نشان مي‌دهند. اين نظارت دقيق شايد در ظاهر موجبات بعضي از دلخوري‌ها را پديد آورد اما در واقع تاثيرات بسيار زيادي در رشد و توسعه كشورها و حتي كاهش شديد فساد اداري و اقتصادي در جامعه بر جا مي‌گذارد.

در كشمكشي كه چند روز پيش در جريان مصاحبه رئيس جمهور محترم بر سر انتخاب مجري فيمابين كارگزاران رسانه اي دولت بامسئولان ارشد صدا و سيما رخداد و نهايتا با تاخير در پخش مصاحبه خبر آن كم كم در محافل مختلف پيچيد،را مي‌توان به گونه ديگري هم تفسير كرد. شكي نيست كه اين كار رسانه ملي جزء اختيارات تام اوست، اما به شرطي كه با آلودگي سياسي توام نگردد، متاسفانه عملكرد صدا و سيما طي يكي دو دهه گذشته ثابت كرده است كه در بيشتر مواقع از خط رسالت و شرح وظيفه اصلي خود به نفع يك جريان خاص سياسي و قليل خارج شده است.

با نگاهي اجمالي به نحوه مصاحبه‌هاي صدا و سيما با رئيس جمهور پاكترين دولت تاريخ ايران مي‌توان به عملكرد دوگانه اين رسانه ظاهرا ملي پي برد. مجرياني كه در جريان مصاحبه به جاي پرسشگري و به چالش كشيدن اقدامات غلط و اشتباه دولت با سكوتي مرگبار نه مي‌ديدند و نه مي‌شنيدند، گويي تنها وظيفه و رسالت خطيرشان سر تكان دادن و تائيد كلمات نا متعارف است. در همين راستا مي‌توان بخشي از عملكردهاي ناصواب دولت قبلي را هم به راحتي به گردن كم‌كاري رسانه ملي انداخت.

ماله كشي‌هاي بي منطق و چشم فروبستن به بررخي از اشتباهات دولت اصولگراي احمدي‌نژاد، باعث شد كه دولت راه نا صحيح خود را با غرور و افتخار بپيمايد. راهي كه اين روزها دوست و دشمن به اشتباه بودن آن اذعان دارند. هر چند اينجانب به مانند بسياري از شما عزيزان اعتراض و دلخوري دولت به صدا و سيما را وارد مي‌دانم اما بر اين باورم كه دولت تدبير و اميد بايد با ايستادگي در برابر اين بدعت غلط پاي خود را از اين قضيه بو دار انتخاب مجري كنار بكشد. كار دولت پاسخگويي است و كار رسانه ملي پرسشگري.

رئيس جمهور محترم بايد با از خودگذشتگي به عنوان اولين قدم با تن دادن به خواست صدا و سيما در بيدار كردن رسالت به خواب رفته اين سازمان عريض و طويل كمك كند. شايد با باز شدن باب گفتگو‌هاي آزاد و چالشي با ساير روساي قوا و مسئولان ساير نهادها، پس از سالها، رسانه ملي به ماموريت اصلي خود بپردازد و امكانات عمومي را بيش از اين زير پاي يك جريان تند رو قليل قرباني نكند.

همچنان كه پس از تاخيري چند ده ساله، مقامات اين سازمان تازه به اين نتيجه رسيده اند كه درچهار چوب رسالت اصلي خود گام بردارند و با تهيه دستورالعمل انتخاب مجري و ابلاغ آن به اين وظيفه جامه عمل بپوشانند، كار ارزشمندي كه البته همچنان با سياسي كاري و بلا تكليف گذاردن دستورالعمل مصاحبه با ساير سران قوا و مسئولان ناقص است.

* عضو شوراي مركزي حزب اسلامي كار

اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۱۱:۳۳
در رسانه میلی دارند به مردم ایران توهین می کنند تازه میگن چرا ماهواره نگاه می کنید.البته این از خواص تندرو هاست.مردم ایران به سریال های مردمی نیاز دارند مثل زیر آسمان شهر ، هفته نامه شهر قشنگ و ... نه مختار و فیلم های کره ای که همش جنگ و خشونته. (207359)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۱۱:۳۷
لطفا بنویسید رسانه میلی ،زیرا اکنون این رسانه ملی نیست (207360)
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۱۱:۴۱
حجم انتقادات صدا وسیما از احمدی نزاد به مراتب بیشتر و تیزتر از روحانی بود (207365)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۱۳:۰۸
حالا هم که میخواهند بسپارنش به حسینی که نتوانست برای یک شهر نمایندگی کنه چطوری میتوانه یک رسانه میلی روجمع کنه (207387)
کــــــــــــــوهرنگ /
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۱۳:۲۲
اینکه گفته می شود جامعه ما به سمت دموکراسی پیش می رود و گفتمان جای کوفتمان را گرفته اصلا قبول ندارم و صدا و سیما توجهی به خواست و مطالبات مردم ندارد و هر چیزی که باب میل و صلاح خود باشد بدان عمل می کند.صداو سیما بیشتر گروهی خاص را مورد نظر دارد و اگر صدایی برخلاف خواست خود و حامیانش باشد را تاب نمی آورد.در مناظرات و دعوت از کارشناسان در حوزه های مختلف کاملا سلیقه ای عمل می کندو مدعی است که رسانه میلی را ملی بدانیم !!رسانه ملی باید کاملا در اختیار ملت باشدو تا بحال ما درعمل چیزی را مشاهده .... (207393)
نجات کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۱۴:۳۹
اقای رییس جمهور،
قولهایی که به مردم استان زرخیز دادید فراموش نشود،احیای 550هزارهکتار از دشتهای حاصلخیز خوزستان،اجرای کامل طرح ابرسانی غدیر و تامین اب شرب مردم اهواز از سد دز،لایروبی اروند و راه اندازی مناطق ازاد تجاری ابادان و خرمشهر،اجرای تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز و از همه مهمتر:
احیای کارون تمدن ساز:
طرحهای غیرکارشناسی انتقال اب از سرشاخه های کارون به ویژه "بهشت اباد" را برای همیشه متوقف کنید.
ما همچنان در انتظاریم... (207410)