به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۴۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۴۰۸۲۱

صدا و سیما است یا جعبه تبلیغات؟

صدا و سیما است یا جعبه تبلیغات؟
عطا افشاریان

گروه مقالات: یکی از اهداف راه‌اندازی شبکه‌هاي ماهواره‌ای، و يا در نگاه خوش بيننانه نياز آنها به تبلیغات گسترده محصولات مختلف است. کافی است تا کانالهای مختلف فارسی‌زبان را یکبار مرور کنید، خواهید دید که در یک لحظه پنجاه درصد آنها در حال تبلیغ کالا و محصولی خاص هستند. تبلیغاتی که نمونه کپی برداری شده آن در صدا و سیماي داخلي، کرم حلزون بود و این روزها انواع برنج و....

در این بازار تبلیغات و به اصطلاح برند سازی ظاهرا سیمای ملی نیز طی چند ساله اخیر سعی نموده است که از قافله عقب نماند، رنگ و بوی تبلیغات که همان مدل تبلیغات ماهواره‌اي است و هر روز تبلیغ برای مصرفگرا تر نمودن مردم جامعه. اگر کانال‌های ماهواره‌اي هر نیم ساعت تبلیغ پنج تا ده دقیقه نیز سریال یا مطلبی پخش مي‌نمایند، سیمای ملی اما هنوز به این مرحله نرسیده است اما گویا تا آن مرحله فاصله زیادی نداریم.

درآمدزا بودن صدا و سیما البته باید از برنامه‌هاي آن مجموعه باشد، ولی سنگین شدن ترازوی تبلیغات در مقابل برنامه‌سازی و فرهنگ‌سازی، سیمای ملی را از وظایف خود دور خواهد ساخت. در جایی که باید اعتماد عمومی و حتی بین‌المللی نسبت به صدا و سیما افزایش یابد، رویه‌هاي کنونی خلاف آن را در برخواهد داشت. متاسفانه در رسانه‌هاي ما جای شبکه هایی چون بی بی سی و سی ان ان خالی است. شبکه‌هایی که اعتماد عمومی مردم جهان، هر چند نادرست، نسبت به آنها در حدی است که سیاستمداران تمایلی فراوان به مصاحبه با این شبکه‌ها دارند و البته برنامه‌هاي آنها نیز در جهان طرفداران خود را دارد.

تبلیغات لازمه حرکت اقتصاد است ولی مصرف‌گرایی، آنهم در کشوری که تولید در آن جایگاه چندانی ندارد، بنیان اقتصاد خانواده را دچار تزلزل مي‌نماید. کشور ما بیش از آنچه به برندسازی داخلی نیاز داشته باشد به برند سازی خارجی نیاز دارد ولی طی چندین سال اخیر در اینترنت و ماهواره، طوفان عظیمی از تبلیغات انواع محصولات، با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، به راه افتاده است که هدف عمده آن پول‌سازی است، پول‌سازی که هیچ گونه پشتوانه اقتصادی برای کشور نداشته است و مصرف گرایی جامعه جوان را در برداشته است.

جامعه جوان ایرانی با داشتن مشکلات فراوان اجتماعی و اقتصادی و طی نمودن بحرانهای مختلف، اکنون در مقابل این حجم تبلیغات به جامعه‌اي مصرف‌گرا تبدیل شده است. جایگاه ایران در مصرف لوازم آرایشی، انرژی و لوازم الکترونیکی بنیان اقتصاد ایران را تضعیف خواهد نمود.البته در این مصرف‌گرایی سود و منفعت بالایی برای عده‌اي خاص وجود دارد ولی در کشوری که سهم بالایی در تولید ندارد این وضع جز وابستگی شدید و هدر رفتن منابع ملی نتیجه‌اي ندارد.
سیمای ملی باید بیش از آنکه مصرف را ترویج نماید، رویه‌اي مشخص برای تغییر الگوی مصرف و نحوه ایجاد کسب و کار داشته باشد. واقعیت آن است که نه سیستم آموزشی کشور و نه سیمای ملی هیچکدام نقش موثری در آموزش و هدایت مردم به سمت تولید و کارآفرینی ندارند.

سایت‌ها و مراکز اینترنتی نیز مطالب در خوری برای جوانان جویای کار مهیا نمی‌سازند. یکی از وظایف ذاتی رسانه ملی، بیش از ایجاد سرگرمی، آموزش و فرهنگ سازی و زنده نمودن رسوم ارزنده و کهن این سرزمین است. در برنامه‌هاي سیمای ملی آموزش و ترویج کارآفرینی، کمک به رشد خلاقیت فردی و گروهی و همچنین استفاده از نخبگان اقتصادی جهت کمک به جوانان کارآفرین و یا جهت دهی ذهنی به بیکاران جهت ایجاد کسب و کار مناسب به جای استخدام، جایگاهی ندارد و به نظر مي‌رسد مسیر درآمدزایی به هر شیوه‌اي را دنبال مي‌نماید که قطعا روش صحیحی نیست.

خرید سریالهای کره‌اي با داشتن هزاران افسانه و سلسله پادشاهی در این کشور، تنها هدر دادن منابع و عدم توجه به فرهنگ ملی است. زنده نمودن فرهنگ غنی قومی - ملی این کشور نه تنها تهدیدی برای کشور نیست که انسجام ملی را افزایش خواهد داد. مطرح نمودن شعار الگوی ایرانی - اسلامی نیز در همین راستا بوده است چرا که در این کشور به دلیل بافت خاص اجتماعی، سیاسی و مذهبی آن الگوهای صرفا مذهبی و یا صرفا ملی دچار شکست خواهند شد.

هجمه کنونی تبلیغات صدا و سیما، که حتی به برنامه‌هاي کودکان نیز کشیده شده بود، آسیبی غیر قابل جبران به فرهنگ ملی وارد خواهد ساخت. تبلیغات موثر کالاها در پیشبرد اهداف توسعه‌اي کشور، یک الزام است ولی هر گونه تبلیغاتی باید با اهداف کلان کشور همخوانی داشته باشد و فرهنگ و روان مردم را نشانه نرود.

ساسان
Spain
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۰۹:۴۹
صدا سیما که در اختیار افراطیون است و اصلا به خواسته مردم یه ذره هم توجه نمیشه فقط کارش توهین به اقوام و اسطوره های مملکت است . . . (225472)
شایان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۰:۰۲
دیگر نگران نباشید ما پول شما رو برایتان خرج می کنیم کافیست شماره کارت و رمز اول و دوم و cvv کارت خودتان را به ما بدهید تا در عرض چند ثانیه معجزه عابر بانک را ببینید! اینم تبلیغ جدید واسه صدا سیمای ملیییی!!!! (225479)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۱:۱۳
صدا وسیما ملی...!!!!!!!!جعبه تبلیغات!!!!کاش دیگه ادعا نداشتندکه به فکر سلامتی مردم هستند و ولوازم غیر استاندارد تبلیغ نمیکنن...خجالت هم خوبه این ابمیوه سان استار که سان اسانسه،کفشهای تن تاک هم که فرقی با این نایکی های چینی نداره،...چقدر این ملت بیچاره نا اگاه رو سر کیسه میکنید خواهشا دست از سر برنامه های کودک برداریددیگه وسط اینا اشغالهاتونو تبلیغ نکنید (225512)
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۳:۳۶
80 درصد چیزایی که تبلیغ می کنه، مال خودشونیاست. (225603)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۱:۴۴
مصرف گرایی بالا نشانه شادابی و جوانی اقتصاد یک کشور است در کشوری که نسبت مصرف به پس انداز بالا باشد مطمئنا سرمایه به ان کشور ورود پیدا میکند مثلا اگر کشور ما در مصرف مواد ارایشی رتبه بالایی دارد پس چرا اکثر مواد ارایشی در ایران خارجی است؟؟؟ نه جانم مشکل مصرف نیست مشکل قوانین مسخره ماست که با این بازار جذاب باز هم هیچ سرمایه داری راغب ورود به کشور نیست و ترجیج میدهد محصول نهایی را وارد ایران کند و اشتغال و درامد ان به کشورچینی برسد که علی رقم مصرف پایین مردم ان همه سرمایه های دنیا را جذب میکند. (225540)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ۱۴:۱۳
تبليغ كشورهاي بي اخلاق، كم كم تبليغات سگ خوري هم موجه مي شود،واز اثرات پرخاشگري آن با استكبار خواهند گفت. (225638)