به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۴۱۰۰۴

دفاع معتضد از يونسي و نماد شیروخورشید

دفاع معتضد از يونسي و نماد شیروخورشید
گروه فرهنگي- رسانه ها: خسرو معتضد در روزنامه شرق نوشت: حجت الاسلام یونسی دستیار ارشد رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفته است: «پرچم سه رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده ای خیال می کردند نماد شیروخورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است [در حالی که] شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود اگر با من باشد هلال احمر را تغییر می دهم و شیروخورشید [سرخ] را جایگزین آن می کنم».

قبل از آنکه عده ای از افراد منتظر فرصت ، آقای یونسی وزیر اطلاعات پیشین را موردحمله و اتهام قرار دهند سخن ایشان را تایید می کنم و صریحا می گویم: هلال احمر که از سه دهه پیش جایگزین شیروخورشید سرخ، آرم جمعیت شیروخورشید سرخ ایران شد درست تصویر برعکس پرچم سرخ رنگ دولت امپراتوری منقرض شده عثمانی است که این روزها آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پس از 99 سال که از وقوع کشتار ارمنیان به دست مارشال ها و ژنرال ها (مشیرها و میرلواها)ی ارتش عثمانی سابق و رهبران جمعیت افراطی ژون ترک می گذرد، بابت حادثه ارامنه عذرخواهی و از ارامنیان دلجویی می کند. همانطور که صلیب سرخ تصویر برعکس پرچم کشور فدرال سوییس، یعنی صلیب سفید در زمینه قرمز است. هلال احمر در زمانی که دولت عثمانی در قرن نوزدهم در جنگ های متوالی با ارتش روسیه و نیروهای استقلال طلب بالکان درگیر شده بود (مانند یونان، رومانی، بلغارستان و صربستان) به عنوان علامت بهداری قشون عثمانی تعیین شد و روی گاری های آمبولانس نقش بست.

هلال عثمانی در حافظه تاریخی ایرانیان جایگاه خوب و خاطره شیرینی به جا نگذاشته است. دولت عثمانی از اولین روز پیروزی بر امپراتوری روم شرقی کمر به فتح ایران که در آن زمان در دست اولاد امیر تیمور در مشرق و خاندان های ترکمان قراقویونلو و آق قویونلو در آسیای صغیر و شمال عراق و آذربایجان و کردستان و ایران مرکزی بود بست.

اولین جنگ های عثمانی ها با دولت ترکمان با نیروی آق قویونلو در زمان حیات سلطان محمد فاتح (سلطان محمد دوم) و سلطنت اوزون حسن روی داد و نه فقط با آغاز سلطنت صفویه و جنگ سلطان سلیم اول با شاه اسماعیل صفوی نوه دختری اوزون حسن.در تمام جنگ های دولت عثمانی از سلطان سلیم اول که دیاربکر و ارمنستان قسمتی از آسیای صغیر شرقی و کردستان عراق کنونی از ایران جدا شد (سال 920 هـ..ق) سال های پس از جنگ جهانی اول پرچم هلال عثمانی در زمینه قرمز در شهرهای اشغال شده ایران برافراشته می شد و تصادفا اولین حمله ای که ایرانیان می کردند به پرچم عثمانی و سرنگون کردن آن بود.

اما شیر نماد ایران باستان نبوده و فقط در زمان سلاجقه بر پرچم ایران نقش بسته و در زمان صفویان به مثابه نماد علی بن ابی طالب(ع) بود که او را شیرخدا اسدا...الغالب می خواندند.خورشید نیز نمودار الوهیت و دین اسلام و رسول خدا(ص) بوده و جالب اینجاست که پرچم ایران تا زمان مشروطیت یک نوار سبز رنگ در زمینه سفید (نوار سبز به نشانه تشیع) بوده که شیر با خطوط سیاه و زرد در کنار یا وسط زمینه سفید قرار داشته است.نماد تاج روی شیروخورشید در ادوار قدیم وجود نداشته و بسیار محتمل است از عصر قاجاریه به آن افزوده شده باشد زیرا تاج کیانی که در زمان فتحعلی شاه قاجار برای تاجگذاری او ساخته شد در دوره قاجار روی علامت شیروخورشید در حقیقت بر فراز شیر قرار گرفت و این تاج پس از تاجگذاری رضاشاه که یک جواهرساز روسی مهاجر، تاج پهلوی را ساخت، تبدیل به تاج پهلوی شد (از 1305 هـ..ش به بعد)

همان طور که حجت الاسلام والمسلمین یونسی گفته اند هلال احمر متعلق به ایران نیست. روی سکه های سلطنتی عثمانی و سکه های پادشاهان افغانستان مانند حبیب الله خان، امان الله خان، محمدنادرشاه و محمدظاهرشاه علامت هلال منقوش بوده است. شیروخورشید نماد مذهبی ایران بعد از اسلام بود و البته پرچم ایران به رنگ های مختلف به ویژه در پرچم قشونی بوده که پرچم رسمی همانگونه که در تصویر نقاشی ورود محمدرضا بیگ سفیر شاه سلطان حسین به کاخ ورسای یا در پرچم میرزا ابوالحسن شیرازی سفیر ایران در دربار الکساندر اول تزار روسیه دیده می شود، محسوب می شده است.

به نظر من اگر در زمانی که موج نظرات عمومی از رژیم سابق برانگیخته شده بود تا حدی که شیروخورشید نیز اشتباها آرم سلطنتی انگاشته شد، کسانی بودند که مشفقانه توضیح می دادند «شیر» نشانه «شیرخدا» یعنی مولای متقیان و خورشید نشانه درخشش دین مبین اسلام است و پرچم های پیش از اسلام، هرگز دارای این نماد نبوده اند. انتخاب هلال احمر به جای شیروخورشیدسرخ، پیش نمی آمد. کمااینکه ندیدیم علامت رسمی کشور، هلال و ستاره شود و به جای آن، آرم کنونی و زیبای «الله اکبر» علامت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران شد. جا دارد پیشنهاد جناب آقای یونسی مورد مطالعه قرار گیرد و شیروخورشید سرخ، جایگاه خود را بازیابد و به مثابه آرم ملی و مذهبی همراه با «الله اکبر» بر بالای آن سرلوحه صفحات جمعیت و زیب بدنه آمبولانس ها و پرچم های جمعیت شود.

لازم به یادآوری می داند کشورهای عربی پس از جنگ اول جهانی و در جریان انقلاب عربی (الثوره العربیه) از عثمانی جدا شدند؛ شامل کشورهای عراق، سوریه، لبنان (که تا سال 1945 سوریه و لبنان مستعمره فرانسه و سپس به استقلال رسیدند) فلسطین (که تا سال 1947 در اشغال انگلستان بود) مصر که تحت قیمومیت انگلیس قرار گرفته بود و سایر کشورها، هلال احمر را که در عالم عربی جا افتاده بود، به عنوان آرم جمعیت هلال احمر انتخاب کردند.

ایرانیان پس از تشکیل جمعیت شیروخورشید سرخ در سال 1303/1924 هوشیارانه آرم رسمی کشور را به رنگ قرمز روی زمینه سفید برای آمبولانس های بهداری و در سال های بعد نیز آمبولانس های بهداری ارتش برگزیدند. در زمان جنگ جهانی دوم به دلیل نافهمی خلبان های روسی و انگلیسی در بمباران آمبولانس ها و بیمارستان ها، به ناچار علامت صلیب سرخ روی سقف آمبولانس ها کشیده شد و در سال 1330هجری شمسی که انتظار می رفت هواپیماهای انگلیسی در جریان جنبش نفت به خوزستان حمله کنند باز هم صلیب سرخ را که از دید خلبانان خارجی شناخته شده بود، برگزیدند و روی سقف آمبولانس ها، آن علامت منقوش شد. به هر ترتیب سال هاست اسراییل می کوشد ستاره هشت پر اسراییل را به عنوان آرم بهداری خود به سازمان ملل متحد و مراجع جهانی صلیب سرخ بقبولاند، ولی گویا موفق نشده است.