کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاهی دیگر به فاجعه اسیدپاشی در اصفهان

زخمي عميق كه بر تاريخ «نصف جهان» نشست

2 آبان 1393 ساعت 12:24

هنوز هیچ کس نمی‌داند چه فرد یا افرادی و با چه انگیزه‌اي نفس شهر تاریخی ایران را بند آورده اما همه مي‌دانیم اصفهان این روزها غمگین است؛ غمگین چهره اسیدپاشی شده بر دخترانش.


سیدمحمدهادی شریعتی


اول: وقتی تاج اصفهانی با آن صدای حزین و آهنگین تو را به دیدن شهر پرشکوه اصفهان فرا مي‌خواند هر جای دنیا که باشی دلت هوای دیدن اصفهان را مي‌کند و یک دل سیر گریه گردن در جوار زاینده رود. بیراه نیست که آن را نصف جهان مي‌خوانند این را شاه عباس صفوی خوب فهمیده بود که تخت پادشاهی خود را در قلب این شهر پر شکوه بنا کرد. دیپلمات فرنگی هم که به ایران مي‌آید مي‌خواهد تنهایی به اصفهان برود، تنها در خیابان هایش قدم بزند، بدون همراه؛ بدون هیچ مذاکره‌ای؛ اصفهان برای خانم دیپلمات ارزشی بیشتر از سیاست دارد.

ایران شناس مشهور مغرب زمین وصیت مي‌کند پیکرش تنها در کنار زاینده رود آرام بگیرد. اصفهان میهمان نواز است در شهر هر جا که نگاه کنی گردشگران داخلی و خارجی دیده مي‌شوند که با دوربین در دست مي‌خواهند شگفتی، و زیبایی‌هاي این شهر را ثبت کنند. کالسکه های میدان نقش جهان، شکوه باز مانده از عالی قاپو و چهلستون، شگفتی منار جنبان، مسجد شیخ لطف الله با معماری خیره کننده و تللو کاشی‌هاي آبی، غروب دل انگیز پل خواجو، کلیساهای متعدد در دل شهر اسلامی تصاویر به یادگار مانده در ذهن و آلبوم جهانگردان و ایران شناسان مشهور است.

دوم: هنوز هیچ کس نمی داند چه فرد یا افرادی و با چه انگیزه‌اي نفس شهر تاریخی ایران را بند آورده اما همه مي‌دانیم اصفهان این روزها غمگین است؛ غمگین چهره اسید پاشی شده بر دخترانش. قلب خشکیده زاینده رود به درد امده است و بغض‌ها در انعکاس طاق مسجد شکسته است. حالا قدم زدن در خیابان‌ها ترس دارد ترس اسیدی شدن. هر چند امید دارم که تمام مي‌شود این روزهای پر کابوس شهر، اما همه کمی تامل کنیم کمی هم تحمل.

در حالی که قطار مجللی از مجارستان در راه ایران است که قلب مسافرانش مي‌تپد برای دیدن نصف جهان، نگذاریم چهره شهر فرهنگی تاریخی ایران مخدوش شود. آن سوی آب‌ها و آن سوی مرز هنوز هستند مسافران بیشماری که مي‌خواهند تجربه کنند کالسکه سواری را دور میدان نقش جهان مي‌خواهند تاریخ یک نسل رادر خیابان‌هاي این شهر قدم به قدم پیاده روی کنند.

سوم: آنها که افتخار کردند به سرعت عمل خود در دستگیری کوتاه مدت چند جوان که خواستند چهره خوشحال خود را به جهانیان نشان دهند و نمایندگانی که که دلواپس بودند دلواپس به خطر افتادن امنیت دختران ساپورت پوش در جامعه، باید حالا زودتر دست به کار شوند باید چهره متهمان را خیلی زودتر از اینها در اخبار بیست و سی نمایش مي‌دادند تا اطمینان به دلواپسان بودنشان پیدا مي‌کردیم! حالا یک شهر از نادیده گرفتن‌ها و سهل انگاری‌ها دلواپسند.

سخنی هم با فعالان فضای مجازی؛ آگاه باشیم مبادا با سم پاشی آنان که بیرون مرزها امنیت و رفاه خود را در گرو ناامنی کشور ما قرار داده اند فضای مجازی و رسانه‌اي را مسموم کنیم در انعکاس خبر و انتشار عکس‌ها دقت نظر داشته باشیم از شایعه سازی و اغراق پرهیز نماییم و شهری که امنیتش به خطر افتاده را نا امن تر نکنیم مراقب باشیم چهره مغرور و با شکوه اصفهان را در ذهن گردشگران و مسافران آرزومند دیدارش خدشه دار نکنیم.


کد مطلب: 58677

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/58677/زخمي-عميق-تاريخ-نصف-جهان-نشست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir