به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۶۱۷۳۴
نامه وارده

آقايان مسئول نظام؛ من مجردم نه مجرم!

گروه جامعه: يكي از كاربران و خوانندگان بهارنيوز در مشهد با ارسال متني براي سايت نوشته است:
بنده جوانی مجرد و بیکار از مشهد هستم در شهرم نه پارتی‌ای و نه تعلق خاطری به جناح خاصی داشته‌ام و نه بلد بوده‌ام مجيزگو و تمناخواه خوبی باشم تا بتوانم کاری باب طبع و تخصصم پیدا کنم. به ناچار به دنبال یافتن شغلی گشتم که تنها در مقابل خدا و نه بنده اش سر خم کنم.

با توجه به سرمایه‌ام به فکر دریافت پروانه تاکسیرانی افتادم اما در نهایت تعجب در زمان اخذ این پروانه،در کنار نداشتن عدم سوء پیشینه و اعتیاد، قید متاهل بودن در صدر همه قیود قرار داشت. به ناگه تمام بافته هایم رشته شد و خیال داشتن شغل آبروداری چون حباب ترکید. پس از خارج شدن از سازمان تاکسیرانی مشهد، با خود گفتم: نیت کسی که چنین شرطی را گذاشته چه بوده است ؟ آیا خود در زمان مجردی، بیکار بوده است؟ و آیا در زمانی که به خواستگاری همسر محترم رفته، باز هم بیکار بوده است؟ آیا مي‌خواسته جوانان معذب و مجرد را به زور از افتادن به ورطه فساد و گناه و البته رابطه نامتعارف با جنس مخالف نجات دهد؟

مطمئنا عاملان شرط الزام آور ازدواج در سازمان ها، نهادها و... بدون شک در موقعیتی قرار نگرفته اند که برای خود و یا فرزند بیکارشان به خواستگاری رفته باشند تا بدانند حس غرور خرد شده جوانی را که باید در زمان خواستگاری به دختر مورد نظر و خانواده او، باید توضیح دهد که بیکار است چگونه است.
اگر نیت قانونگزاران شرط ازدواج برای داشتن فر صت شغلی بر پایه دین و اسلام است در هیچ جای سیره و گفتار امامان (علیهما السلام ) و پیامبر (ص) و به ویژه قرآن نیامده است که باید جلوی کار کردن جوانی را گرفت تا او ازدواج کند این چه منطق غلطی است که به نام دین، موجب وهن آن و البته دوری و کینه جوان نسبت به اسلام مي‌شود.

در کدام بند از قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است؛ جوان تا زمانی که ازدواج نکرده است نباید به او کار داد. در اصل بیستم مي‌گوید همه انسانها از مرد و زن از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنجا که با رعایت موازین اسلام است باهم برابرند و در اصل بیست و هشتم تاکید مي‌شود: (هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏ برگزیند. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ نیاز جامعه‏ به‏ مشاغل‏ گوناگون‏، برای‏ همه‏ افراد امکان‏ اشتغال‏ به‏ کار و شرایط مساوی‏ را برای‏ احراز مشاغل‏ ایجاد نماید).

برای مسئولان و متولیان امر ازدواج در ظاهر بهترین و آسان ترین راه حل، پاک کردن صورت مسئله است در جایی که قانون اساسی راه را به صراحت برای تشکیل و تقویت بنیان خانواده در اصل دهم (از آن جا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی‌هاي مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی برپایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد) در آسان کردن ازدواج مي‌داند آیا قید تاهل در زمان استخدام منافی این اصل نیست!؟

می دانم که بیان چندین باره شکست سیاستهای تشکیل و تقویت خانواده در این 10 ساله بی فایده بوده است با وجود آن که مي‌دانند و مي‌بینند در شهری مانند مشهد، آمار طلاق در سال 92 نسبت به سال 91 رشد 25 درصدی به معنی روزانه 29 طلاق و ماهانه 888 طلاق افزایش داشته است و همینطور کاهش 9 درصدی میزان ازدواج، اما باز سینه ستبر مي‌کنند و با افتخار در تریبون های خود از اقداماتشان می گویند و هندوانه زیر بغل هم مي‌گذارند.

تنها سخن من با مسئولان و علمایی است که مسبب ایجاد شرط ازدواج در برابر داشتن شغل هستند، این است که حق الناس و حق الله ادایش سخت است شاید خداوند از حقش بگذرد اما مطمئن باشید که حق مردم را حتی اگر دانه گندمی باشد را مي‌ستاند شاید دست من جوان مشهدی امروز به جایی بند نباشد اما شکایتم و اعاده حقم در نزد خدا محفوظ است تا به وقتش در روز حساب.

حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۱:۴۱
دقیقا! عزیزان مسئول فرزندان خودشون هیچ گونه مشکل خاصی ندارند. در هیچ موردی. کار دلخواه، حقوق عالی، امنیت شغلی، شاید درصد زیادیشون حتی سربازی هم نرفته باشن. عدالت موج میزنه تو مملکت! (265838)
سعید1
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۴
اینها که شما نوشته اید می تواند درست باشد اما اصل قضیه اینجاست که در این بهشت برین اوضاع به گونه ای شده که متاهل ها از مجرد ها بیشتر باید زیر ذره بین پدافند غیر عامل قرار گیرند.باید در دامن برخی مجردها نماز خواند.باید گفت برنامه ریزی حجاب که می گویندزن هرچه پوشیده تر اشتیاق مرد به او بیشتر خوب جواب داده است.اتفاقاتی در این مملکت می افتد که شنیدن آن تن انسان را به لرزه در می آورد آنوقا عده ای سر زیر برف کرده اند.........چه می شود کرد.به هرحال چاره ای جز تحمل نیست. (265951)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۷
فقط موقع انتخابات جوونها میشن سرمایه های مملکت،دربقیه زمانها چون دیگه بهشون نیازندارن،پس مشکلاتشون هم به مسئولین مربوط نمیشه
................. (265953)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۱:۵۴
اونوقت مسئولين هي بيان "جلسات ستاد ساماندهي امور جوانان"و "ستاد ساماندهي ازدواج و اشتغال" بزارن كه هيچ خروجي نداره و فقط آمار و ارقام دروغه...!!!! (265849)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۱:۵۶
بنده نیز مجرد هستم رفتم که دفتر پلیس +10 بزنم دیدم یکی از گزینه ها باید تاهل باشه آخه باید اول کار داشت رفت زن گرفت یا باید زن داشت بعد رفت دنبال کار !!!! خدایا .......... (265852)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۴:۴۴
ای کاش فقط شرطش متاهل بودن باشه.... (265990)
اعتماد السلطنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۱:۵۸
هموطن بزرگوار

هزاران هزار و شاید چند میلیون جوان دیگر همچون شما بخاطر وجود سیاست های غلط و نابجا از بسیاری حقوق خود محروم شده اند. این دردی مشترک در بین خیلی هاست (265853)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۰۹
اگر شرط متأهل بودن است؟؟!! چه تضمینی از نظر دینی و اجتماعی وجود دارد که آن شخص خلاف نکند..و اگر خلاف کرد که صد ها موردش را در اطراف میبینیم که همین آژانس های متأهل، مواد هم جابجا میکنند؟ کی تا کنون به این گونه خلاف ها رسیدگی شده که جلوی کار این بنده خدا را گرفته اند ؟؟!!به یکباره بگویند فقط برای آقا زاده ها کار مجاز هست و بقیه هم بروند و بمیرند.. (265861)
پارسا
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۱۰
پیر شدیم و زن هم نگرفتیم ! (265863)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۰۶
من داره 39 سالم میشه مجردم!..شما چطور اقا پارسا؟! (265921)
پارسا
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۲۱:۲۹
من 24 سالمه ولی با این اوضاع اقتصادی فک کنم تا پنجاه سالگی مجردم! (266191)
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۰۶:۴۴
اقا رضا منهم رضا هستم اما از ازدواج بسیار نارضا . برو خوش باش بزرگترین نعمت این روزگار را داری و خبر نداری .
بخداقسم که اگر زمان به عقب برمیگشت عمرا تن به ازدواج میدادم . سربسته بگویم در این کشور فقط نام اسلام را فریاد میزنند و دیگر هیچ . (266283)
ایرانی
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۱۶
رابطه با جنس مخالف گناه باشه هم دیگه برام مهم نیست من تا 20 سال دیگه هم نمیتونم ازدواج کنم الانم 25 سالمه مگه میشه تا ابد حس جنسی رو سرکوب کرد ؟! (265868)
مجید جان!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۱۶
کاملا صحیح میفرمایند. تازه قبل از ازدواج شرایط در داخل خانواده ها هم متفاوت است انگار تا طرف مجرده قرار نیست کسی بهش کمک کنه و همه موکول به ازدواج و بعد از آن است. شاید هم کسی به یک فرد مجرد در خانواده و فامیل کمک کنه ولی برای متاهلها همت بیشتری به خرج میدهند که دلیلش مشخص نیست. (265869)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۱۹
ما هم مجرد بودیم و چندین سال کارگری میکردیم. از نان حلالی هم که بدست می آوردیم خدا را شکر میکردیم. ولی دوست عزیز شرکت تاکسیرانی که با خانواده و زن و بچه مردم سروکار دارد شرط متاهل بودن لازمه آن است. (265873)
بیرق
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۵۸
موافقم (265912)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۰۵
والله که متاهلها چشم و گوششون بیشتر میجنبه. مارو سیاه نکن. ما دیگه پوست ترکوندیم. مجردا چشم پاک ترن. واسه گناهه نکرده هم قصاص نمیکنن (265920)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۰۸
من شک ندارم وضع مملکت ازین بدتر میشه. آقایون همشون بچه هاشونو فرستادن اونور آب. کاش میشد ازین زندان فرار کرد. پوسیدیم اینجا (265922)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۴:۵۷
اين حرف شما توهين به تمام افرادي است كه تا كنون ازدواج نكردن يا نميخواهند ازدواج كنن. چندين جوان پاكدامن مجرد داريم كه به خاطر هزاران مشكل نتوانسته اند ازدواج كنند، و چندين فرد متاهل داريم كه چشمشان به خانواده ديگران است، اين بيماري با ازدواج درمان نمي شود. (265997)
عارف ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۸:۰۲
جواب دندان شکن به این متاهل هایی که از سالم بودن متاهل ها دم میزنند (از سایت های اصولگرای مدعی لینک میدم)
۷۰ درصد مراجعان زنان خیابانی متاهل هستند
http://www.alef.ir/vdcg7n9xuak9zu4.rpra.html?205787

۷۶درصد زنان معتاد متأهل هستند
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920710001086

مسئولین هم توجه کنند و فقط مجردها را غرق در فساد ندانند
آمارها که نشان می دهد بیشترین و شنیع ترین جنایات را متاهل را انجام می دهند (266071)
آسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۲۷
واضحه جناب تو داری ناموس مردم را جابجا می کنی باید چشم و دلت سیر باشه میفهمی که چی میگم؟ (265879)
نیوشا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۷:۵۷
چرا شما ....ها همش فکرتان از ناف به پایین است (266070)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۲۷
مزخرف ترین شرط ممکن برای استخدام همینه. یعنی کسی که مجرده نباید زنده باشه چون وقتی شغل نداشته باشی با باد هوا که نمیتونی زندگی کنی. (265881)
آرام ۵۷
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۳۱
درود بر تو جوان مشهدی که مشکل و درد خیلی از جوان ها را مطرح کردی. اینها خودشون و بچه هاشون از همه طرف تأمین هستند ،کجا درد مردم و بچه های مردم را میفهمند.من که به عنوان یک جوان از این آقایان که قانون های مسخره تصویب میکنند نمیگذرم ،امیدوارم خدا هم نگذرد. (265884)
پیرمرد
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۱۰
یعنی ادم متاهل گناه نمیکنه ولی ادم مجرد حتما گناه میکنه (265924)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۳۳
چون شما مجردي و از مشكلات و غم و غصه هاي متاهلان فارغي و بيغم ، پس مجرمي ، حرف اضافه هم نزن ؟!؟! (265942)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۳۵
...........متاسفانه به تنها چیزی که در این کشور اهمیت نمی دهند کارهای اصولی و برنامه ریزی میباشد (265943)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۳۹
سلام ،
اخه این چه جور تفکریست؟ چه جور اوضاعی است ؟ حق من و تو را در این دنیا پایمال
میکنند،انوقت من و تو میخواهیم در یک دنیای دیگر انرا اعاده کنیم !؟ عجب !
صد ها سال است کار من و تو شده نفرین کردن و حواله زورگویان به دنیای دیگر،انها
هم کار خودشان را میکنند و گوششان پر شده از این نفرینها ! انها معتقدند که این
معامله خوبی است ! فعلا اینکه نقد است مال ما ،ان نسیه هم مال شما!به به ! (265947)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۴۸
حیف ازعمررفته،،،، (265954)
مادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۵۸
پسرم كارشناس ارشد مهندسي عمران از دانشگاه معتبر دولتي است.وبيكار البته كارهاي پراكنده اندازه پول تو جيبي انجام ميدهد .نه استخدام دولتي در كار است و نه سرمايه اي براي كار .هر جا براي خواستگاري زنگ ميزنيم اول از همه ميپرسند چكاره است .و وقتي با جواب ما مواجه ميشوند ميگويند بدون هر چيزي ميشود زندگي كرد ولي بدون شغل و درامد مكفي هرگز.البته در چند شركت ساختماني كار كرده ولي پس از مدتي به دليل تعطيلي پروژه و عدم بودجه كافي شركت هم تعطيل شده و حقوق اندكي دريافت كرده و دست از پا درازتر به خانه امده . (265960)
امید اهوازی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۴:۰۲
ای وای بر اسیری (جوانی) که از یاد رفته باشد در دام مانده باشد صیاد رفته باشد (265961)
اتئیسب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۴:۴۲
برای کار در کافی نت (تاسیس کافی نت نه ها) به عنوان مباشر که حداکثر حقوق اش 200 هزار تومان است پلیس فتا شرط تاهل گذاشته. (265989)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۴:۵۴
اصلا ازدواج يك امر شخصي است و به هيچ شخص و نهادي ربطي ندارد. مگر كسي كه ازدواج كرده با كسي كه ازدواج نكرده چه فرقي دارد كه فرد مجرد شايسته گرفتن كار نيست. شايد يك نفر نخواهد هرگز ازدواج كند، بايد تا ابد بيكار بماند؟!!! (265995)
یک زن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۴:۵۶
نیست حالا اونا که متاهلند خیلی پابند اخلاق و شرافتند تازه مجردها قابل اطمینان ترند من بعنوان یک زن که در جاهای مختلف کار کردم وتجربه کسب کردم این واقعیتو میگم. (265996)
نیوشا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۷:۵۶
آدم باید اول زن بگیره توی ایران بعد شوهر دنبال کار بگرده در مدت زمان دنبال کارکردن هم باید زن خرجی خونه را در بیاره( از قانون اینها چنینی بر میآید) (266068)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۲۳:۴۲
آیا خواستن یه شغل آبرو دار برای یک جوان بعد از اینکه 36 سال از انقلاب میگذرد خواسته نا بجایست.(مسئولان باید پاسخ دهند چرانسبت درآمد به هزینه دراین سالیان کمتر شده و چرا ما جوانها باید عذابش را بکشیم بعد هم میگویند که آمار فلان جرم زیاد شده بهتره خودشونو گول نزنن) (266244)