کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دیکتاتورهای خطرناک روشنفکر؛

بايد خدا را شكر كرد اباذري كاره‌اي نيست!

قدرت داشتند، گشت تجسس افکار راه می‌انداختند

27 آذر 1393 ساعت 9:33


گروه فرهنگي: علی حق‌شناس «نویسنده و تاریخ‌نگار» در صفحه فيس‌بوك خود چند نكته در باره اظهارات اخير يوسف‌علي اباذري «جامعه شناس و استاديار دانشگاه تهران» در يك جمع دانشجويي كه حاوي توهين به خيلي‌ها، از مردم تا مرحوم مرتضي پاشايي بود، چنين نوشت:

اول:

كساني مثل اباذري بسيار خطرناك هستند. نه به دليل توهين كردن، كه در اين سالها چنان "بد دهني" عادي شده كه ديگر تكان دهنده نيست. اباذري‌ها خطرناكند چون خويش را چنان "عقل كل" و "داناي مطلق" مي‌پندارند كه گمان مي‌كنند حق دخالت در خصوصي ترين، جزيي ترين و شخصي ترين شئون زندگي مردم را دارند. ايشان خود را در جايگاه خداوندي تصور مي‌كنند كه مركز هستي‌اند، پس هر چه خلاف ميل و نظرشان باشد يكسره باطل است.

دوم:

بايد خدا را شكر كرد كه اباذري در اين مملكت كاره اي نيست و قدرتي ندارد، وگرنه دور نبود روزي كه اين "خود پرستان" براي همه چيز و همه كس گشت ارشاد، گشت تجسس و تفحص راه مي‌انداختند تا مبادا كسي غير از موتزارت گوش كند!

سوم:

موافقان ايشان در اين چند روزه تاكيد فراوان دارند بر عالم بودن اباذري. نمي‌توانم اين را بپذيرم. عالم مگر مي‌تواند چنين "مطلق انگار" باشد؟ اين همه تاكيد بر رد موسيقي پاشايي بعد از مشورت ايشان با تنها يك موسيقيدان نشان از عالم بودن او ندارد. از لجاجتي كوركورانه حكايت مي‌كند كه ريشه در ذهني نا آگاه دارد.

چهارم:

در چشم اباذري و امثال او، «مردم» اسبابي هستند در دستان سياسيون و متفكران. آنها براي مردم بيش از اين حقي قائل نيستند و درست به همين دليل نيز مردم اينان را به هيچ هم حساب نمي‌كنند.

پنجم:

مردم عادي «كه من نيز يكي از اين مردم عادي هستم» در پي چيزي بوده و هستند كه اباذري‌ها هرگز به آن توجهي ندارند: زندگي. مردم نمي‌خواهند عمرشان را صرف آن كنند كه در آنِ واحد هم موسيقيدان باشند، هم سياستمدار، هم اديب و شاعر و جامعه شناس و اقتصاددان و روانشناس و پژوهنده و حقوقدان و... آنها فقط مي‌خواهند "زندگي" كنند. زندگي بر اساس طبع و سليقه و پسند خويش. آنها باور ندارند كه مردم وسيله نيستند.

ششم:

اباذري اگرچه در اين فايل صوتي از مفاهيمي چون "ديكتاتوري" و "فاشيست" به عنوان پديده هايي مذموم استفاده كرده، اما خودش مصداق ديكتاتوري است. اگر تاكنون داغ و درفش در دست نگرفته و ديگران را بندي نكرده، فقط به اين دليل است كه "زور"ش را نداشته، و گرنه در ذات او پتانسيل لازم براي سر بر آوردن يك ديكتاتور قاطع وجود دارد.

هفتم:

بايد همواره به ياد داشته باشيم امثال اباذري نبايد قدرت بگيرند. آنها را بايد در كنج كتابخانه و كلاس‌هاي درس شان نگه داشت. زيرا به شدت خطرناك هستند و ناقل ويروسي مسري، كه مي‌تواند جامعه مان را به انحطاط بكشاند، آن هم زير نقاب فريبنده روشنفكري و عالم بودن!


کد مطلب: 63772

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/63772/بايد-خدا-شكر-كرد-اباذري-كاره-اي

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir