به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۶۵۲۲۴
مقاله وارده

آيا اصولگرايان «بصيرت» دارند؟!

از تاريخ درس نگيريم مجبور به تكرارش خواهيم شد
مقدسات ديني را خرج مسائل و موضوعات سياسي روز كردن، هرچند مصداق بي‌بصيرتي است ولي يادمان باشد كه از نشانه‌هاي بصيرت، شاگردي تاريخ است و آن هم شاگردي متواضع و درس‌آموز و در غير اينصورت آن مي‌كند كه كرد.
آيا اصولگرايان «بصيرت» دارند؟!
مسعود نادري

گروه مقالات: بصيرت را هرگونه كه تفسير كرده و توضيح دهيم دو خصوصيت از صفات ذاتي آن است يكي عميق‌نگري و ديگري آينده‌نگري. انسان بصير، انساني است كه باطن ظواهر را مي‌شناسد و بر همين مبنا مي‌تواند آينده را پيش‌بيني كند و لذا كمتر اسير حوادث بعدي مي‌شود. انسان‌هاي بصير با شناخت صحيح و كامل جريانات اجتماعي، وقايع بعدي را پيش‌بيني كرده و با مديريت علل ايجادي حوادث، مانع هجوم آنان مي‌شوند.

زمان طولاني نگذشته است و يادمان نرفته، روزگاري اصولگرايان با تمام توان خود و با مايع گذاشتن از مقدسات ديني به دفاع از احمدي‌نژاد براي پست رياست‌جمهوري پرداختند و تا آن جا پيش رفتند كه حتي مدعي شدن، امام زمان(عج) براي رياست‌جمهوري ايشان دعا مي‌كنند! (اشاره‌ است به سخنان آيت‌اله مصباح يزدي در هفته نامه پرتو سخن مورخه 8 تيرماه 1384) و به گونه‌اي خود ايشان هم باورش آمد كه احسان كرده بود در سازمان ملل در هاله‌اي از نور قرار دارد!

و كساني هم با پخش فيلم «ظهور بسيار نزديك است» او را شعيب بن‌صالح، معرفي كردند! اين جريان در انتخابات سال 84 به راه افتاد و هر چند نه به اندازه دور قبل ولي در انتخابات سال 88 هم تداوم يافت. البته لزوما تاريخ همه حقايق را روشن نمي‌كند  ولي به طور موجبه جزييه (گاهي مواقع) می توان آن را پذيرفت كه اتفاقا يكي از آن موارد همين موضوع مورد بحث ماست.

بعد از هشت سال رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد سئوال جدي از اصولگرايان اين است كه آيا همچنان راي به او را نشانه برخورداري از بصيرت مي‌دانند؟ آيا با عميق‌نگري و آينده‌نگري (با بصيرت و با قدرت پيش‌بيني حوادث آينده) به ايشان راي داده‌اند؟ كه اگر اين گونه باشد و يا اشتباهي انساني رخ داده است. آيا همچنان معتقدند كه امام زمان(عج) براي ايشان جهت دستيابي به پست رياست‌جمهوري، دعا كرده‌اند؟

به نظر مي‌آيد اكثريت قريب به اتفاق اصولگرايان، انتقادات جدي به دوران رياست‌جمهوري ايشان و مخصوصا دوره دوم رياست‌جمهوري دارند. «عدم ولايت‌پذيري احمدي‌نژاد» يكي از مهمترين اين انتقادات است. خانه‌نشيني یازده روزه احمدي‌نژاد پس از حكم رهبري در خصوص ابقا وزير اطلاعات، يكي از مصاديقي است كه براي اثبات دليل خود مي‌آورند، البته آنان اعتراضات و انتقادات مهم ديگري همچون همراهي مصرانه احمدي‌نژاد با مشايي و ... دارند.

اصولگرايان اگر از آينده رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد مطلع بودند مسلما به ايشان راي نمي‌دادند ولي اين كه چرا از اين مطلب غفلت كردند و يا از پيش‌بيني آن عاجز بودند خود مساله‌اي است كه بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند. به هر حال سئوال فوق‌العاده مهم اين است كه آيا امام زمان(عج) براي كسي كه به قول اصولگرايان در امر «ولايت‌پذيري» مشكلات زيادي ايجاد كرده، دعا كرده است؟!

با اين تناقضات چه بايد كرد؟ پاسخ اين سئوالات را بايد به طور جدي از مدعيان آن پرسيد كه مي‌گويند «الدليل علي المدعي» اما اصولگرایان به تبعات منفي اين گونه سخنان هر چه فكر كنيم، بي توجهند. معروف است كه اگر از تاريخ درس نگيريم مجبور به تكرار آن خواهيم شد. مقدسات ديني را خرج مسائل و موضوعات سياسي روز كردن، هرچند مصداق بي‌بصيرتي است ولي يادمان باشد كه از نشانه‌هاي بصيرت، شاگردي تاريخ است و آن هم شاگردي متواضع و درس‌آموز و در غير اينصورت آن مي‌كند كه كرد.

نقوی
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۴۳
مسلما احمدی نژاد سال 84 احمدی نژاد سال 88 به بعد نبود. وظیفه مردم اینه که رفتار حاکمان را زیر نظر داشته باشند و هر گاه از اصول منحرف شوند تذکر دهند و یا در رای خود در انتخابات بعد تجدیدنظر کنند همان کاری که مردم فهیم ایران اسلامی انجام میدهند. رسانه ها نقش مهمی در بین دارند که باید مسئولانه عمل کنند
درود بر هموطنان عزیزم. (275404)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۱۸
اتفاقا ايشون از سال 84 تا امروز همون شخصيت رو دارن . (275452)
بصیرت
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۳:۳۰
بصیرت شان در حدی بود که احمدی نژاد به راحتی سرشان کلاه گذاشت و با امکانات آنها قدرت گرفت ولی آبروی آنها رابا انهمه ندانم کاری و خرابکاری برد (275785)
صادق
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۲:۰۶
اگر حامیان احمدی نژاد بصیرت داشتند همان سال 84 میفهمیدند که احمدی نژاد خیلی کوچکتر از آن بود که رییس جمهور ایران شود همانطور که اصلاحطلبان این را فهمیده بودند چون بصیرت داشتند. (275508)
صبری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۷:۱۴
باید گفته میشد آیا اصولگرایان به روح اعتقاد دارند ؟ (275646)
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۸:۵۵
موضوع بصیرت است که که متاسفانه هواداران و پشتیبانان احمدی نژاد نداشتند!!!! واقعیت تلخ است ولی تاریخ به ما با هزینه بسیار میاموزاند. همچنانکه چنین شد و ملت بیچاره شدند با بی بصیرتی مدعیان. (275680)
رضا
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۰۳
اگر داشتند به آقایان موسوی خاتمی هاشمی و کروبی و خانم رهنورد تهمت نمیزدند یا توهین نمیکردند (275409)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۰۴
آیا اصولگرایان بصیرت دارند؟ جواب: اصولگرایانی که نظرات آقای علی مطهری را قبول دارند و علنی از نظرات و تفکرات اینچنینی اعلام حمایت و طرفداری میکنند بصیرت دارند اما کسانی که بخاطر اعمال و افکارشان در بین مردم به کاسبان فتنه و کاسبان تحریم معروف شده اند هیچ بویی از بصیرت ندارند. (275410)
هیچ ودیگر هیچ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۱۱
میشه اسم 2 نفر فقط 2 نفر از اصولگرایانی که با نظرات ونامه های اقای علی مطهری هم عقیده و موید هستند را نام ببری؟؟؟؟!!

اکثرا" به او به چشم گفریب خورده - ساده لوح - در دام سرویسهای بیگانه - و.....) نگاه می کنند (275444)
صادق
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۲:۱۶
آقای هیچ و دیگر هیچ حرف من همان حرف شماست اگر این جماعت بصیرت داشتند 8 سال از نابود گران و اختلاسگران و از مسببان جریان کهریزک حمایت نمیکردند. (275516)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۲۵
محافظه کاران فقط حفظ شرایط موجود به هر قیمت را می خواهند ، بصیرت و ... همگی ابزارها و دست آویزهایی جهت حمله به نوگرایان است . اصولا این جمعیت فقط پرسشگر و مطالبه کننده است و هیچ گاه پاسخگو نبوده است. (275417)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۵۳
اصولا بصیرت یعنی نه بینایی ظاهری کسی که آینده نگر باشد و آب را به آسیاب دشمن نیندازد دوست از دشمن تشخیص بدهد کسانی که با بی بصیرتی تحریم ها را برکشور تحمیل کردند پول نفت را حیف و میل کردند در جهت خواست اسرائیل قدم بر داشتند در تله اسرائیل افتادند دیگران با بصیرت وحال خود را هرچی بنامند و آنانی را که بی بصیرت خواندن امروز را میدیدند که اقتصاد خواهد شد قدرت اقتصادی ما واقعا چقدر تنزل کرد خود محوری ها و تنگ نظری ها و قدرت طلبی بیجا اقتصاد و اجتماع و فرهنگ ما را دچار فساد کرده (275427)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۰۵
بصيرت چند مدله
1- كوتاه مدت تا يك سال
2-ميان مدت تا چهار سال
3-بلند مدت تا بيست سال
4-ابدي تا آخر دنيا

نظر من اينه كه اصولگراها ماكسيموم از نوع اولند چون بخشي،جناحي و فردي فكر كردن. امام زمان هم كه قطعا در مدل چهارمه عقلا نميتونه به مدل اولي ها حتي وقت بگذاره و فكر كنه چه برسه اشتباهات ما تاخر اونها رو هم بشوره و در گناهان اونها شريك باشه .
پس درود بر اولياي خدا كه هيچ وقت در بازي هاي جناحي و دنيايي انسان هاي دنيا دوست آلوده نميشن و بالعكس (275439)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۵۷
بصیرتشان در دروغگویی و چپاول است.کارتن خوابهای ایران را وللش جنوب لبنان را بچسب ،صباحی دیگر دمشق جزء استان 35 ایران و برایش بودجه تعیین خواهد شد. (275501)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۳:۱۱
تا منظورتون از "بصیرت" چی باشه! (275544)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۳:۲۶
اینقدر این کلمه را شنیده ام که متنفرم از آن! (275780)