به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۸۹۷۲۶
تاييد تمام قد نشريه اصولگرا از تفكر داعشي!

باز هم بگوييد تفكر داعشي در ايران وجود ندارد!

گروه سياسي: اخير يك نشریه اصولگرا دو مقاله با عناوين " مذاکره ایران با داعش " و " آیا داعش قابل مذاکره است؟ " را به چاپ رسانده است. از آنجایی که يكي از اين دو مقاله به ظاهر در نقد مذاکره و به بهانه پاسخ به مقاله ديگر اين نشريه نگاشته شده است، اما در ماهیت خود، خط و ربط تحقیر مذاکره و تطهیرو تایید داعش و شناسایی آن به عنوان دولت - کشور مدرن را در بر مي‌گیرد و کماکان با خیالبافی و آسمان و ریسمان بافتن از صغری به کبرای با اغراض مسموم سیاسی و بذر اختلاف را در سال مزین به همدلی و همزبانی مي‌گستراند، در این مقال انگاره های درونی هر دو مقاله را عینا نقل مي‌نمائیم:
باز هم بگوييد تفكر داعشي در ايران وجود ندارد!
محمد رضا خورشیدی پاجی

مقاله اول:
{ تیتر}: - مذاکره ایران با داعش
{ متن }: - ایران در گفتگو با داعش مي‌تواند فهم درستی از جهاد و مذاکره به آن ها بدهد.
- مانیفست داعش مبارزه با آمریکاست.
- البغدادی حامی روش های مسالمت آمیز برای حل منازعات فرقه ای بود.
- بر اساس پیش بینی های مطالعاتی، داعش قدرتمند باقی مي‌ماند.
- عربستان سربازانی به نام داعشی ندارد.

مقاله دوم:
- داعش نمونه ای جدید از دولت - کشور مدرن است.
- مذاکره با داعش محدودیت های حقوقی تبدیل شدن آن به یک کشور را بر طرف مي‌کند.
- پس از مذاکرات هسته ای روند های جدیدی در روابط بین الملل شکل گرفته است.
- مذاکره باداعش اکنون به یکی از ارزنده ترین مباحثات بین المللی تبدیل شده که در ایران، میان هیاهوی مذاکرات هسته ای خبری از آن نیست.
******************
شاید برای خوانندگان عادی، مطالب فوق، پیش پا افتاده باشد اما برای مخاطبان حرفه ای و تحلیل گران مقالات و مسائل روز این گفتمان بسیار عجیب مي‌نماید که چرا یک نشریه از طیف جریان اصولگرای تند رو دست راستی، از یک طرف عکس روحانی سرشناس جناح خود را تمام قد در پشت مجله برجسته مي‌کند و در کنارش و در لابلای مجله و در چندین مقاله این القاء را به خورد مخاطبان مي‌دهد که داعش خوب است، داعش آنطور که مي‌گویند نیست، داعش جهادی مقدس دارد فقط باید ایران به این گروه خط و ربط بدهد! در مقاله مذكور، داعش بر مبنای کنوانسیون 1933 مونتو یدئو چهار معیار برای تشکیل یک کشور را داراست:

جمیعت پایدار – سرزمین مشخص – یک دولت و نهایتا توانایی دولت برای ورود به تعامل با سایر کشورها که سرزمین هایی که تحت اشغال داعش قرار دارند جمیعتی پایدار و ثابت و در حال زندگی هستند، داعش این افراد را شهروندان خود مي‌داند و پاسپورت آنها معتبر وتعهد دولت در حمایت از اتباع خود را داراست.

در جایی دیگر مي‌نویسد: داعش بر خلاف اسرائیل از سرزمینی مشخص و امکان کنترل موثر در آن سرزمین برخوردار است. و در جایی دیگر مقاله آورده است: خلافت پیچیده داعش تجربه منحصر به فرد برای نظام دولت – کشور مدرن است و در ادامه مي‌نویسد: با نگاهی به ساختاراین گروه، داعش مي‌تواند اکثر تئوری های غربی پیرامون مشروعیت – حکومت را به چالش بکشد.

اما مقاله دوم مي‌نویسد: در بین ایرانیان و برخی دیگر کشور های اسلامی تلقی نادرستی در باره داعش وجود دارد این تفکر، داعش را جزء گروهای تکفیری مي‌داند که توسط آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورهای غربی ایجاد شده است و مدام این تفکر را رسانه ای و تکرار مي‌کنند در حالی که چنین تفکری نادرست است زیرا اینگونه نیست که غرب و اسرائیل داعش را با هدف سرنگونی دو کشوری که با ایران رابطه نزدیک دارند ایجاد کرده باشند. این تفکر ناشی از تصور و فهم نادرست در پدیده داعش، مانیفست و رویکرد آن هاست. نويسنده ادامه مي‌دهد: بر خلاف این تصور که عده ای معتقدند داعش در جدایی با القاعده شکل گرفته است، طی تحقیقات مشخص مي‌شود که در سال 2003 که البغدادی و دیگران تصمیم گرفتند جنگ های چریکی را علیه آمریکا در عراق آغاز کنند این گروه ایجاد شد. در سال 2003البغدادی به یگان های آمریکایی حمله کرد.... و اکثر افراد داعش، مبارزان آزاد شده از زندان های آمریکا هستند و مانفیستشان مبارزه با آمریکاست.

وي در ادامه مي‌گوید: به همین دلیل ابوبکر البغدادی در سال 2011 در فهرست تروریست ها قرار گرفت و برای دستگیری اش جایزه گذاشتند....مبارزه و جهاد این گروه نشان مي‌دهد که هدف اصلی این گروه مبارزه با آمریکاست! در ادامه مقاله آمده است: بر اساس یک گزارش محرمانه، البغدادی در دانشگاه بغداد تا مقطع دکتری تحصیل کرده و تا مرحله عضویت هیات علمی نیز پیش رفته است و پیش از سال 2006 به واسطه بکار گیری روش های مسالمت آمیز برای از بین بردن منازعات فرقه ای به عنوان " واعظ صلح " لقب گرفته است.

نويسنده اضافه مي‌کند: ما تصور نادرستی از اهداف داعش داشته و داریم و تلقی مان این است که کشور هایی همچون اردن، عربستان، امارات و ترکیه با آن ها همراه شده اند، در حالی که داعش طی مبارزاتش اگر قدرت بیشتری بگیرد حتما به ترکیه، مکه و مدینه حمله مي‌کند. ما نمی توانیم این قدرت را انکار کنیم، باید فهم صحیحی از داعش داشته باشیم. از نگاه نويسنده، ایران باید راه ارتباط با داعش را در پیش بگیرد تا نیروهایش را برای مبارزه با غرب و اشغالگران صرف کند.

وي در ادامه مي‌گوید: ایران نباید تصور کند ترکیه و عربستان طرفداران داعش و داعشی ها سربازان اسرائیل هستند چرا که داعش با گروه های دیگر چون القاعده، النصره و... متفاوت است. داعش قدرتمند مي‌ماند و آمریکا توان مبارزه با آن را نخواهد داشت. ... قطعا این تفسیری غلط است که عربستانی ها سربازانی به نام داعشی دارند. داعش نیروی زیادی دارد و ایران مي‌تواند از این نیرو به تدریج در پرتو گفت و گو، فهم درستی از جهاد و مذاکره به آن ها بدهد.

به خوانندگان، هر دو متن مقاله، حیرت و تعجب تحمیل مي‌شود و این سئوال به ذهن مي‌آید که چرا جریان اصوالگرای رادیکال چنین القاء مي‌کند که داعش به خوب بودن نزدیکتر است تا بد و بدتر، اما متاسفانه به اغراض سیاسی این مجله، مي‌توان در بازخوانی مقاله به متنی در همین نشریه استناد کرد که مي‌نویسد: پس از مذاکرات هسته ای روش های جدیدی درروابط بین الملل شکل گرفته است. شاید مسئولان نشریه و مقاله نویس آن، رویشان نمی شد که بگویند حال که با آمریکایی فلان و بهمان، مذاکره مي‌کنید چرا با داعش صلح طلب غیر عربستانی، غیر ترکی، داعش دارای دولت – کشور مدرن (حکومت بر مبنای خلافت و مردم هیچ کاره )، داعش در حال جهاد مقدس با آمریکا و اسرائیل مذاکره نکنیم.

سئوال اساسی از گردانندگان مجله این است که با توجه به افکار عمومی و برآیند اقدامات و عملکرد مشخص داعش در ترور، تجاوز، اشغال، بی رحمی، کشتار، تخریب، ظلم و ستم و دهها جنایت غیر قابل انکار از جمله سر بریدن پدران و مادران در مقابل چشمان معصوم کودکان، آتش زدن مردم با بنزین، تجاوز به نوامیس، و نکاح اجباری دختران، چگونه و به چه مناسبت و دلائلی به تطهیر و تائید جهاد نامقدس داعش مي‌پردازید.

و اینکه استناد از گفته های بی ارزش اعوان و انصار جنگ طلبان تند روی دوستان جان بولتون آمریکایی، قصه هایی را سر هم کرده تا به اغراض سیاسی و دلایل واهی عقده گشایی نمایند و اشتباهی را ( تائید داعش، تحقیر مذاکره ) مرتکب شوند که از قضا تمام مسئولان ارشد نظام به بطلان عملکرد و ایده های داعش در سخنرانی های متعدد تاکید نموده اند. امروزه ثابت شده كه دلواپسان و افراطيون وطني، به تز «هدف وسیله را توجیه مي‌کند»، باورمندند لذا برای تحقیر مذاکره، حتی داعش را مي توان تایید کرد!

امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۱:۱۳
داعش تمام رویاهای حکومتی داعاش است .
اصولا داعاشیان با داعشیان بر سر مذهب مشکل دارند به سیاست و کشور داری هم مشکلی ندارند .
خیلی ها در ایران به دنبال تفکر داعاش هستند (321650)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۲۳:۱۷
داعش برایند تفکر مذهبی افراطی همراه با کینه و بدور از منطق میباشد .کسانیکه بدون در نظر گرفتن مصالح ملی و صرفا اغراض سیاسی کشور را به بم بست و جنگ ویرانگر نزدیک کردند بدون شک برادران و همفکران داعشند .تا سیه روی شود هر که در او غش باشد (321693)
عاشقتم خاتمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۱:۱۸
بگم بگم هاي خودماني. خُب چرا اسمِ نشريه رو نمي نويسي بهار جان! چرا اطلاعات ناقص ميدي.؟ شفاف بگو كدوم نشريه ، عكس كدوم روحاني تندرو؟ و ... تا بتونيم اطلاع رساني كنيم (321651)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۲۱:۴۲
نشریه عصر اندیشه - شماره هشتم (321686)
محمدیl
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۱:۲۷
تمام عالمیان منصف وخداترس اعمال کثیف وکریح این جنایتکاران رامحکوم می کنند درتعجبم عده ای قشریگرازخدا بی خبرچرا من غیرمستقیم دفاع می کنند لعنت خدا برطرفداران ظالم (321652)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۰۵
اگر چنین مقالاتی در یک نشریۀ مجاز چاپ و منتشر شده، چرا از بردن نام نشریه اجتناب کرده اید؟!
چه اشکالی دارد که خوانندۀ شما بخواهد خود آن مقالات را هم ببیند و قضاوت کند؟ (321656)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۰۷
بعدباور نمیکنیم ماتو تولید داعش سهم نداریم!!! (321657)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۰۷
این بخش مقاله که گفته آمریکا و انگلیس و غیره سازنده داعش نیستن واقعیته ،
ولی به روشنی مشخصه که برای نویسنده این مقاله و همفکرانشون هدف همیشه وسیله رو توجیح میکنه که حاضرند حتی برای رسیدن به آرمانهای خرافه گونه و احمقانه خودشان دست به هر کاری بزنن و از ریختن هیچ خونی ابا ندارند
شاید اینگونه انسانها!!!!!! هنوز نفهمیدن در چه سال و قرنی زندگی میکنیم که دم از خلافت و ... میزنن (321658)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۱۰
بابا ما که از قبلم میگفتیم تندروهای کشورمون ( پایداریچیا و کیهانیان و پرتوییها و ... ) همان طالبان و داعش کشورند و فرقی با مدل افغانی و عربشون ندارن حتما باید جار بزنند تا سران نظام مطلع بشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (321659)
زهرا میر کروبی
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۱۱
ننگ بر داعش، تفکر داعشی و هوادار داعش (321660)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۶:۳۴
در این که داعش جنایتکارترین گروه تروریستیه شکی نیست ولی بهتره به ادامه جمله شما اینو هم اضافه کرد که ننگ بر کسانی که برای رسیدن به اغراض سیاسی خود به هر قیمتی حتی بدنام کردن خودی های داخلی به داعشی دست میزنن (321680)
سرباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۲۱
تفکر داعشی در اصولگرایان نیست.. بهار اینجوری القا نکن... اگر داعش دشمن است آمریکا هم دشمن است.. شما که اینجوری تیتر میزنی واعتقاد داری داعش همان آمریکاست، پس چرا روزی که حاج آقا گفت تابوی مذاکره با آمریکا رو شکستسم چرا صداتون در نیومد؟؟ البته میدونم اینقدر معرفت نداری که منتشر کنی (321661)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۲۵
مرگ بر تفکر داعشی (321662)
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۳۰
کدوم مجله اینارو چاپ کرده؟.... (321663)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۳:۵۹
همان مجله ای که طرفدار تحریم ها و قطعنامه ها ست و با این کار خود می خواهد دوباره بهانه به دست کشورهای ذیگر بدهد تا بعلت حمایت از داعش ، قطعنامه ها و تحریم های جدید را تدارک ببینند . اینها همانهایی هستند که در بحبوحه انقلاب در ییلاق به سر می بردند (321672)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۴۴
تشکیل داعش نتیجه سیاست های غلط روسای هر دو کشور عراق و سوریه هس و این امری مسلمه که هر جا نامنی باشه و سلاح دست گروهای مختلف بیفته نزاع پیش میاد هر چن مسلما کشورهای فرامنطقه ای و منطقه ای هم تاثیر دارند ولی مشکل اصلی از مسولان عراق و سوریه هس البته بعضی از قسمت های مقاله درسته مخصوصا اون قسمتی که میگه داعش الان یک کشوره نه گروه یعنی میشه کویت و قطر و بحرین کشور باشن اینا با این همه قدرت نباشن و بعضی جاهی مقاله هم اشتباه مسلما داعش زودتر از عربستان ایران رو میزنه اگه بتونه بلاشک (321664)
من یک سید محمد خاتمی هستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۵۳
نزدیکی افکار این دسته از اصول گراها با تفکر داعش از ابتدا انقلاب بوده اما به دلیل عدم امکانات اطلاع رسانی در گذشته مسکوت مانده (321666)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۲:۵۵
در این که در ایران هم تفکّرات مشابه «داعش» وجود داره، شکی نیست. منتها «دولت اسلامی» اندیشه ها و باور های این جماعت را از روی کاغذ و کتب به اصطلاح فقهی به مرحله ی عمل رسانده. بحث هایی مثل «جهاد ابتدائی»، روا دانستن برده داری، نجس و بی ارزش دانستن جان و مال و ناموس غیر مسلمانان و «کافران»، روا دانستن مجازات های بَدَوی و خشن و ...، همگی در آثار و اندیشه های این گروه های داعشی وطنی وجود داره، فقط امکان عملی کردنش در ایران را به طور کامل نداشته اند. (321667)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۳:۰۰
ین دلواپسان خودشون هم این اعمال غیرانسانی را مقدس میدانند.بنظرخودم اینا هم دارند به همون سمت وسو میروند واگر برخوردی باهاشون نشه ظرف چندسال آینده تروریستهایی بمراتب خطرناکترازداعش خواهندشد. (321668)
اسماعیل خلفازاده.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۳:۴۹
من این دو مقاله را که نویسنده محترم رفرنس داده در اینترنت جستجو کردم. چیزی نیافتم. (321671)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۴:۲۹
مولي الموالي، غالب کل غالب، علي ابن ابيطالب، در جواب فردي که گفته بود ريشه اينان کنده شد، فرمود : نه بخدا قسم! اينان تا قيام قيامت هستند، نسل اندر نسل در صلب پدران و رحم مادران رشد ميکنند و خواهند بود. (321674)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۵:۰۶
این نشریه باید به دلیل اقدام علیه امنیت ملی از طریق نشر اکاذیب و تبلیغ ارتباط با دشمن متخاصم مورد پیگرد واقع شود. چون عناد گروهک تکفیری داعش با اهل تشیع بسیار محرز است. (321675)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۵:۱۴
اینارو ولشون کنی نصفشون داعشی میشن، خوشبختانه اینجا فضا برای کارهاشون ندارن! (321676)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۵:۴۸
اینکه این مقالات می خواهند داعش را ضد آمریکایی و اسراییلی نشان دهند باید دید که دست کی در کار است . داعش اگر چه دست ساز همین غربی و یاران منطقه ای شان است اما گروه هایی که به داعش پیوستند شایدخیلی هاشان غافل از این مطلب باشند و تنها به نام عمارات اسلامی آن توجه کرده و جذب داعش شده اند . بخاطر همین است که آمریکا ، کشورهای غربی و یاران منطقه ای اش نگران هستند که روزی اینها متوجه فریب شان بشوند و آن روز ، روز درگیری با آمریکا و اسراییل و یاران منطقه ای شان خواهد بود و این باعث شده که آمریکا هر از چند ... (321678)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۱۶:۱۱
آقا می نوشتی کدوم مجله بود. چرا ننوشتی کدوم مجله بود. ما از کجا بدونیم کدوم مجله بود. ما از کجا بدونیم شما صحیح می گویید.
امیدوارم از اصلاح طلبان نبوده باشه، البته اگر این جور بود صدا وسیمای سرافراز تا حالا ..... (321679)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۲۱:۲۶
ایکاش صریحا اسم مجله را می گفتید. ابهام گویی هیچ کمکی به روشنگری نمی کند بخصوص در مورد داعش که بزرگان کشور علنا مخالف آنها هستند. اما به هر حال اینکه عده ای در داخل خط فکری داعش را تبلیغ کنند هم عجیب است هم عجیب نیست. دوستان عزیز: داعش یک شبه ایجاد نشد باید به شرایط شکل گیری داعش توجه کنیم. (321685)
مهراد پاگ نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۲۱:۵۳
به نظر من این مقاله تفکر هر جناحی را بیان کند بخشی از واقعیت های حاکم بر داعش است. تفکر داعش در عراق وسوریه طرفدار دارد بخشی از نیروهای داعشی کاملا عقیدتی هستند. از یک سایت اصلاح طلب بعید است که یک ولع گرایی در جناح رقیب را برنتابد (321687)
اسید پاش دستگیر نشد؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ۲۳:۱۸
فقط ببینید پشت سر استاد شجریان چه ها که نمی گن این تفکر داعشی نیست حالا پشت سر بزرگای سیاسی چه میکنند بماند بخدا اگه بعضی تند رو ها رو منع نکنن جگر ادم رو هم در میارن (321694)