به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۹۴۴۴۶
سخنی با نمایندگان گریان و اعزام شده به اورژانس

بهانه های دیگر هم برای گریه داریم!

بهانه های دیگر هم برای گریه داریم!
حسین میرنژاد

گروه مقالات: مدتي پيش شاید عموم مردم گریه نماینده تهران درمجلس، پس از تصویب جزییات توافق هسته‌اي را از تلویزیون دیدند. این نماینده گرامی که بلاتشبیه گویی عزیز بهتر از جانش را از دست داده یا آن نماینده‌اي که گفته مي‌شود: پس از تصویب جزییات برجام سر انجامش به اورژانس کشید !هر دو مثل دیگر نمایندگان مجلس بر سر تصویب جرییات طرح برجام حساس بودند اما حساسیت این دو به نظر مي‌آید از نوع خیلی خاص بود که این چنین دگرگون شدند!

باید اعتراف کنم نماینده‌اي که با «گریه» مخالفت اش را بر سر یک موضوع ملی نشان دهد تاکنون ندیده یا نشنیدم و اتفاقا تماشای همین صحنه پر از احساس این نماینده محترم انگیزه اصلی ام شدتا درمورد موضوع هاي دیگر که به نظرم اهمیت شان از توافق هسته‌اي کم تر نیست و باید بر آن ها هم گریست این یادداشت را تنظیم كنم. نخست مي‌خواهم درباره توافق هسته‌اي که گریه این نماینده محترم را درآورد و راستش نتوانستم گریه ایشان را درک کنم بنویسم.

تا آنجا که از صحبت‌هاي تیم مذاکره کننده هسته‌اي خودمان و طرف‌هاي مقابل به طورخیلی خلاصه از طریق رسانه ها شنیدم، بحث اصلی بر سر کاهش آزمایش غلظت اورانیم غنی شده از بیست درصد به زیر پنج درصد است که این توافق مانعی بر سر ادامه راه تحقیقات کارشناسان هسته‌اي به میزان توافق شده ايجاد نخواهد كرد.

طبق همین توافق پس از طی دوره تعیین شده و «به اصطلاح» پس از جلب اعتماد جامعه بین الملل، میزان آزمایش غلظت اورانیم در سطح بالاترهم افزایش خواهد یافت. به همین دلیل فکرمی کنم این دست آورد درمقایسه با خواسته طرف‌هاي مذاکره کننده مقابل که در ابتدا خواهان برچیده شدن تاسیسات هسته‌اي و کلا ورود نكردن ما به بحث دانش هسته‌اي بود، گام بلند و دست آورد بزرگی است که در هر حال باید آن را غنیمت دانست. اما این نکته بسیار با اهمیت علمی دراین شلوغ بازار سیاسی را هم نباید از نظر دور داشت که طرف‌هاي مقابل هم به خوبی به این واقع بینی رسیده اند.

کارشناسان هسته‌اي ایرانی طوری امریکا و متحدان غربی اش را در مقابل عمل انجام شده کیش و مات کردند که دیگر نمی توانستند با زور و اجبار- تهدید و تطمیع یا با لشکرکشی و جهان گشایی، دانش هسته‌اي را از عمق حافظه و اندیشه علمی کارشناسان ما محو کنند. به همین دلیل باور دارم دربدترین شکل ممکن با فرض این که طرف‌هاي غربی به تعهدهاي شان هم پای بند نباشند، ایران در سطح کلان منافع غیر قابل جبرانی را از دست نخواهد داد.

چون عقیده دارم: در صورت تحمیل چنین شرایطی از سوی کشورهای مدعی در جایی قرارخواهیم گرفت که تا پیش از توافق قرار داشته ایم .فقط هزینه از دست دادن زمان و تامین مخارج بعضی تغییرات فنی راخواهیم داشت که مطمین ام درصورت ضرورت با مدیریت زمان و تدابیرلازم از طرف کارشناسان و مسوولان مان این چاله هم مثل گذشته با تلاش پر خواهد شد.

اما از موضوع هسته‌اي که بگذریم به گمانم موضوع‌هاي دیگری هم در کشور هست که پیش از در آوردن اشک نمایندگان، سال هاست که اشک موکلان آن ها را درآورده اما ندیدم یا نشنیدم نمایندگان مجلس- که عموما با وعده سامان دادن به وضعیت بهبوداقتصادی، ایجاد کارو رفاه اجتماعی و ... بر کرسی‌هاي مجلس جلوس کرده اند و هر دوره هم مصم تر از دوره قبل با اراده قوی تر «برای حل مشکل مردم» داوطلب شرکت در انتخابات مي‌شوند-برمرثیه یی که هر روز مردم آشکار و پنهان از مشکل هاي شان زیرلب زمزمه مي‌کنند، جز وعده، اشکی ریخته باشند!

آقای زارعی! با وجود گزارش‌هاي مفصل و جامعی که از طرف اداره گذرنامه کشور منتشر مي‌شود، هر روز گروهی نخبه و تحصیکرده-که هر کدام با سرمایه ملی این مردم به مرحله ثمردهی و خدمت به میهن رسیدند- از كشور خارج مي شوند، اما ما دست روی دست گذاشته ایم و این مهاجرت‌هاي زیان آور اشک هیچ کدام مان را در نمی آورد؟!

آقای حسینیان! چه گونه فاصله طبقاتی را- که هر روز هم شتاب بیش تری مي‌گیرد و سال هاست با آن دست به گریبان هستیم- مي‌بینیم ولی کارمان به بیمارستان نمی کشد؟! چه گونه مي‌توانيم افزایش جوانان بی کار و سربار خانواده و جامعه و مهم تر از آن کاهش سن اعتیاد و شیوع بیماری ایدز در جامعه را نادیده بگیریم اما از افزونی آمار جرم و جنایت- که از سوی نیروی انتظامی و قوه قضایی یا کارشناسان جرم شناسایی گاه به مناسبت‌هاي مختلف منتشر مي‌شود- گله مي‌کنیم؟!

چرا براي افرادی که از آن ها به عنوان کارآفرین‌هاي برتر کشور نام برده شد و از دست مقامات دولتی هم لوح تقدیر و شایستگی دریافت کردند و در رسانه ها هم با آب و تاب از خدمات و ایجاد اشتغال وسیع شان به وي‍ژه در حوزه صنعت نام برده شد، وقتی به تاریک خانه پرونده اعمال پنهان شان سرک مي‌کشیم متوجه مي‌شویم همین کارآفرین فوق برتر با استفاده از رانت و گذر از ارتباط‌هاي تو در تو و هزار پیچ از نردبان اعتماد افراد خاص بالا رفته اند و با نقض آشکار قانون و دور زدن صدها قانون دیگر و همچنین با سواستفاده از موسسه‌هاي مالی و بانکی به این رشد باد کنکی رسیده اند؛ اشک نمی ریزیم؟!

چرا با وجود هشدار و اخطارهای پی یا پی سازمان‌هاي متولی بهداشت و سلامت جامعه مبنی بر وجود خطر و عوارض پخش پارازیت به ویژه بر سلامت بانوان باردارکشور و لزوم جلوگیری از آن، هنوز هیچ سازمانی مسوولیت پخش و توقف ارسال امواج پارازیت را بر عهده نگرفت؟! چرا هر روز نفوذ شبکه‌هاي ماهواره‌اي و جذب مخاطبان اش در جامعه ما گسترش مي‌یابد و تنها واکنش مجلس به این پدیده علمی آن هم در سال‌هاي پيش تصویب قانون منع و استفاده نكردن از آنتن‌هاي ماهواره‌اي بود؛ در حالی که دستگاه عریض و طویل سازمان صدا و سیما- که با صرف هزینه‌هاي فوق سنگین اش یکی از سازمان‌هاي رکورد دار تحمیل هزینه بر بودجه کشوراست- مي‌توانست با ساخت برنامه‌هاي جذاب و مردم پسندش و دوری از گرایش خاص سیاسی و انعکاس نظرها و سلیقه‌هاي مختلف، هم بر حفظ بی طرفی اش تاکید کند و هم سهم خیلی بیش تری در جلب مخاطب داخلی داشته باشد...

چرا ردپای بعضی از نمایندگان مجلس و مقام‌هاي ارشد دولتی را در جریان اختلاس سه هزار میلیاردی- استفاده برخی از نمایندگان مجلس از بورسیه‌هاي غیر قانونی وزارت علوم - توزیع مبلغ پنج میلیون تومان از سوی معاون وقت ریاست جمهوری به عده‌اي از نمایندگان مجلس را دیدیم، اما گریه‌اي نشنیدیم؟

 چرا زمانی که طرح پرسش از رییس دولت پیشین مورد حمایت شما برای رسیدگی به تخلف‌هاي متعددش در دستور کاراین نهاد قانون گذاری قرار گرفت؛ برای خنثی کردن رسمیت جلسه واز حد نصاب انداختن آن با برنامه اي از پیش طرح ریزی شده صحن مجلس را ترک کردید تا رییس‌جمهوري مورد حمایت تان مورد پرسش منتقدان قرار نگیرد و دراین خصوص هم به تذکرهاي رییس مجلس اعتنایی نشد!

چرا با وجودی که سازمان‌هاي متولی بخش آب کشور فریاد مي‌زنند استفاده بی رویه از آب‌هاي زیر سطحی و عمقی آتش به خرمن ذخایر آب کشور زده و تا کنون بیش از هشتاد و پنج درصد ذخایر آبی مان را مصرف کردیم، هنوز برای تصمیم گیری جدی و جلوگیری از ادامه این روند تردید و سر درگمی نشان مي‌دهیم؟! شما بهتر از من مي‌دانید اقتصاد و در آمد کشور ما هنوز تک محصولی و وابسته به نفت است؛ به همین دلیل وقتی با کاهش بهای نفت در بازار جهانی مواجه مي‌شویم اثراین کاهش در اقتصاد ما مثل اثر زلزله اقتصادی است. چرا بر این وضع گریه نمی کنیم؟!

چرا وقتی بحث خصوصی سازی یا تقویت بخش خصوصی مطرح شد، هیچ گاه پرونده و نحوه واگذاری صنایع به واگذار شدگان مورد ارزیابی مجدد قرارنگرفت تا مشخص شود اساسا صنایع مورد نظر به اهلش واگذار شده یا به غیر اهلش از طریق رابطه بوده یا براساس ضابطه؟ مي‌دانم از این دست موارد گفته و نا گفته و مشابه آن آنقدر بیان شده که قالب کلیشه‌اي آن درجیب هر رسانه ی نوشتاری، تصویری و شنیداری مخالف، موافق، دلواپس و اصلاح طلب و ... هست که نیاز به تکرار آن نیست.

اما خواستم به این نماینده بسیار محترم مجلس و دیگر دلواپسان یادآوری کنم «صرف» توافق هسته‌ای- که بی شک با درایت مقام معظم رهبری، کارشناسان نظامی و دفاعی، متخصصان فنی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دیگر مجریان مجموعا بکار گرفته شد، نه تنها جای گریه و نگرانی ندارد بلکه اتفاقا جای شادمانی بسیار هم دارد اما حالا که پرونده توافق هسته‌اي بسته شده و گریه‌هاي شما هم اثر نداشته- بیايي با هم برای کارهایی که باید تا حالا انجام مي‌شد، اما نشد و هیچ وقت هم برای آن ها گریه نکردیم، گریه کنیم...

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۰۸:۵۱
ماتم و گریه این حضرات بخاطر تصويب برجام نيست ، بدليل تعطيل شدن دكان كاسبی از تحریمها بود
دلواپسان تمایل دارن تا فضای جامعه و موقعیت بین المللی ایران بحرانی باشه تا در فضای وهم الود و نا امن به بقا ادامه بدن
چرا باید متاسف باشن از فرار نخبه و دانشمند یا اقتصاد خصولتی و فساد سیستماتیک وقتی مسبب تمام این بدبختیها خود دلواپسان هستن... (326743)
حقوقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۰۹:۰۰
درود بر شرفت نوویسنده عزیز بوجود شما ها افتخار میکنم (326744)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۱۰:۲۴
زیاد هم افتخار نکن عزیزم ! نویسنده ی محترم متوجه نیست که نگرانی از باب اینکه بواسطه ی برجام، دشمن بتونه نفوذ و جاسوسی و احتمالاً در آینده هم حمله ی نظامی کنه و جنگ راه بیفته طبیعیه و باید هم گریه کرد. آخه آقای حسینیان جنگ رو دیده و میدونه جنگ چیه. واژه ای که احتمالاً نویسنده ی محترم باهاش آشنا نیست یا ندیده! حسینیان دلواپس بود که رفت جنگ و با جانش برای حفظ دین و میهن و ناموس من و شما بازی کرد تا امروز نویسنده ی محترم آزادانه پشت میز و اتاق گرم و در امنیت قلم بزنه. (326761)
لطفا نام ایرانی را لوث نکنید!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۱۹:۰۳
منظور شما همان آقای حسینیانی هست که می خواهد آقایان ظریف و صالحی را با سیمان در اراک دفن کند؟! سابقه ی مبارزاتی و انقلابی و سابقه ی حضور در جبهه ی موافقان برجام بسیار بیشتر از سوابق اقلیت دلواپس است! برای آگاهی بیشتر لطفا بفرمایید اگر اقای حسینیان سابقه ی جبهه دارند چند سال و در کدام جبهه ها بوده ؟! (326797)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۲۱:۲۲
ایشون تو جنگ هم تهدید به بتن ریزی می کرد؟
یا اونجا هم رو خودی ها بتن می ریخت؟ (326801)
خلیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۰۹:۲۷
متاسفم برای پایداری ها (326749)
علی
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۰۹:۳۲
چقدر دلایل شما شبیه دلایل کسانیست که شب عاشورا امام حسین را تنها گذاشتند آنها هم گفتند کارهای دیگری هم برای انجام دادن داریم چرا جنگ (326752)
دوستدار علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۲۰:۳۵
اگر چه میان گریه و شب عاشورا ارتباط وجود دارد اما علی جان و یا بهتر بگویم مجید جان!!! میان گریه در مقاله ی فوق با شب عاشورا ارتباطی وجود ندارد و گویا شما به جای پاسخ به صحرای نینوا زده اید !!!در ضمن گویا به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای ملت ایران از سوی 5+1 و جامعه ی جهانی باعث خشم و عصبانیت خیلی ها شده از نتانیاهو گرفته تا فرقه ی رجوی و...!!! در پایان به شما توصیه می کنم پیرامون واقعه ی کربلا و سیره ی پیامبران و امامان بیشتر مطالعه کنید... (326798)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۲۱:۲۰
در جنگ عاشورا اگه مثل پایداری ها وجود داشتند قبل از اقامه اذان صبح جنگ تموم شده بود و به ظهر نمی کشید (326800)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۰۹:۵۰
کسانی که دلواپس میخوانید، دلواپس جیب و مقام نیستند و گرنه با برجام موافقت و به به و چه چه می کردند! آخه در حال حاضر نون در موافقت با برجامه نه در مخالفت و موضع گیری صریح. نون در دو پهلو حرف زدن و حرف های متناقض و غیر شفاف و از وسط حرکت کردنه! نون در ریا و نفاقه عزیزان. مخصوصاً اینکه انتخابات هم نزدیک باشه! دلواپسان، هیچ دلواپسی برای جیب و مقام ندارند وگرنه با مخالفت آشکارشون با برجام، خودزنی نمی کردند. (326756)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۲۱:۱۸
عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شواهد چیزایی میگه بر خلاف گفته شما
باشواهد چه میکنی حضرت ایرانی (326799)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۰۹:۵۸
کاری به درست یا غلط بودن عقاید دلواپسان ندارم ولی از این جهت که سر حرفشون ایستادگی می کنند حتّی اگه با این کار در اقلیت قرار بگیرند، اون ها رو تحسین می کنم. بهتر از اینه که از وسط حرکت کنی تا هر زمان اقتضا کرد سریع بتونی تغییر مسیر بدی! آدم بی ریایی که حرف اشتباه بزنه بهتر از آدم دورو و ریا کاریه که حرف حق بزنه. کسانی که ظاهراً اصولگرا هستن ولی هر روز یه جورن مال خودتون ما نخواستیم! ولی کلّاً پیشنهاد می‌کنم شما هم اینجور افراد رو نپذیرین چون یهو عوض میشن! (326757)
لطفا نام ایرانی را لوث نکنید!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۱۴:۰۱
باز حق با شماست!!!؟ کسانی که از دولت امام زمانی به مکتب ایرانی و کوروش و آمریکای لاتین و رجعت آقای چاوز می رسند و کسانی که خود را ذوب در ولایت فقیه می دانند و سپس 11 روز خانه نشینی می کنند و کسانی که با حمایت روحانیت به قدرت می رسند و سپس علیه روحانیت موضع گیری می کنند و کسانی که با شعار حمایت از محرومان و مسضعفان و مبارزه با فساد به قدرت می رسند و سپس بابک رنجانی ها و غارتگری های بی نظیر تاریخی تحویل می دهند و... بسیار خطرناک هستند!!!؟ (326783)
امحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۱۱:۰۴
چقدر زیبا
نویسنده محترم نوشتند وتوضیح دادند اقایی که جواب دادی (326764)
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۱۱:۴۶
بدین وسیله به کلیه دل واپسان اعلام میکنم نقشه پلیدی که برای این انقلاب کشیده اید یک وهم باطل است چون مردم این مرز و بوم با دل و جان از انقلاب دفاع خواهند کرد اگر به گمانتان برهم زدن برجام احتمال حمله کشورهای 5+1 را حتمی میکند و شما مقاسد پلیدتان خواهید رسید بگویم که کور خوانده اید (326766)
روح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ ۱۲:۰۱
چقدر اختلاس میشه چقدر درخت قطع میشه چقدر بی آبی بدبختیهایی دیگر هست زمین خواری و محصولات ناسالم غذایی گرون های کمر شکن کسی از اینها صداشون در نماید ولی .... (326769)