به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۷ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۹۶۵۳۲

نقشه ۹۲ راهنمای انتخابات ۹۴ و ۹۶

گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه بهار در يادداشتي نوشت: روزی که با کناره‌گیری خردمندانه محمدرضا عارف و همراهی بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی و سیدمحمد خاتمی، دریایی دل به آقای روحانی «آری» گفت و امید و اراده مردم در قامت حسن روحانی تبلور یافت؛ بسیاری از تندروها غافلگیر شدند و این آغاز مبارکی برای همگرایی بیشتر نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالیون بود که کابینه فراجناحی روحانی نمود و نماد این همگرایی است. در طول این مدت باید‌پذیرفت که اصلاح‌طلبان و بزرگان اصلاحات بدون سهم‌خواهی حامی دولت بوده‌اند و همچنان بر آن عهد پیشین خود پای می‌فشرند. امروز بسیاری از اصلاح‌طلبان با وجود نداشتن هیچ پست و سمتی، در قلم و قدم با روحانی و اندیشه‌هایش، همواره همراه بوده و هستند و برخورداری اصلاح‌طلبان از پایگاه و جایگاه بالای اجتماعی، باعث هراس تندروها و آشوب آفرینی و ممانعت این جماعت قلیل از برگزاری نشست‌های با مجوز این حامیان راستین دولت دکتر روحانی شده است.

دفاع هوشمندانه اصلاح‌طلبان از دولت روحانی باعث شده است بسیاری از تندروها و رسانه‌هایشان با برنتابیدن مواضع حقیقت خواهانه اصلاح‌طلبان، به‌دنبال اختلاف افکنی و شکاف در بین بخشی از اطرافیان رئیس‌جمهوری و اصلاح‌طلبان باشند که همه حامیان و همراهان دیروز دکتر روحانی، باید با ذکاوت سیاسی این توفان را از سر بگذرانند و هوشمندانه از این دام تنیده از حرص و هراس تندروها، برهند. آنچه در روزهای اخیر سبب امیدواری و طمع‌ورزی تندروها شده، شائبه ارائه لیست‌های جداگانه برای انتخابات مجلس ازسوی اصلاح‌طلبان و برخی احزاب نزدیک به دولت است که باعث شور و شعف در بین مخالفان دولت شده است. هرچند اصلاح‌طلبان و نزدیکان دکتر روحانی بارها بر وحدت تاکید داشته‌اند ولی ضرورت دارد همه حامیان دولت که در انتخابات پرشور و شکوه خرداد ۹۲ آن گونه افتخار آفریدند بازهم در انتخابات اسفندماه، در شکل‌گیری مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی توانمندتر نقش‌آفرین باشند.

دراین روزهایی که خبر مسرت‌بخش حضور بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله سیدحسن خمینی و… موجی از همگرایی و امید در دل مردم نجیب و صبور ایران و همه دلدادگان قانون‌اساسی ایجاد کرده است، ضرورت دارد حامیان دیروز و امروز دولت با محور قرار دادن بزرگان دیروزشان در انتخابات ریاست‌جمهوری، با تدبیر و درایت، از هرگونه اظهارنظری اختلاف آفرین پرهیز کنند و با ثبت‌نام حداکثری در انتخابات و اجماع روی گزینه‌های مقبول و مشترک، کار فرخ و فرخنده خرداد ۹۲ را به فرجام مبارکی برسانند.

استراتژی امروز اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان باید شکل‌گیری جبهه واحدی با حفظ اصول سیاسی‌شان باشد و بزرگان پای پیش نهاده برای انتخابات خبرگان رهبری که از دلسوزان نظام و رهبری هستند، می‌توانند در انتخابات مجلس هم در بسیاری از حوزه‌ها نقطه وحدت جبهه حامیان دولت باشند و موج عظیم اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل و نزدیک به دولت را در پی داشته باشد تا علاوه بر همراهی و هم‌افزایی در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، این وحدت در انتخابات ۹۶ با رأی دوباره به حسن روحانی تبلور و عینیت یابد.

جبهه حامیان دولت، همه کسانی که در خرداد ۹۲ در رأی‌آوری روحانی نقش‌آفرین بوده‌اند را با همان محوریت و با همان تفکر و سلایق سیاسی در بر می‌گیرد. در صورت شکل‌گیری جبهه حامیان دولت، اصلاح‌طلبان و برخی احزاب نزدیک به دولت می‌توانند با تاکید بر اشتراکات و با ایثار و یکدلی گزینه‌هایی کارآمد، مقبول و مردمی را راهی مجلس کنند و این انتخابات نه‌تنها به نقطه جدایی اصلاح‌طلبان و برخی احزاب نزدیک به دولت تبدیل نخواهد شد، بلکه جبهه حامیان دولت می‌تواند در دوام و قوام بخشی به تفکر اصلاح‌طلبی و اعتدال، اثرگذارباشد و این همرهان و همراهان دیروز، با حفظ اصول‌شان درانتخابات فرداها هم در جبهه واحد قرار گیرند. اسماعیل حسین‌پور