به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۰۶۶۶۷
منتجب‌نیا: روحاني بايد در کابینه‌اش تغييراتي بدهد

تاوان کم‌کاری وزرا را رئیس‌جمهور می‌دهد

من هم معتقدم که آقای روحانی برای اینکه در سال آخر عمرد دولت اولشان کارنامه موفقیت‌آمیزتر و درخشان‌تری را ارائه کنند، باید دست به تغییراتی، در کابینه بزند
تاوان کم‌کاری وزرا را رئیس‌جمهور می‌دهد
فرهاد کیانفرید

گروه سیاسی: معمولا روزانه یا در بعضی موارد در بازه زمانی مختلف در سطح جامعه اخباری منتشر می‌شوند که در زمان مناسب از سوی سیاستمداران تکذیب می‌شود. یکی از این اخبار، ایجاد تغییرات در کابینه دولت است که طی سه سال گذشته در فواصل مختلف زمانی بارها و بارها مطرح شده است و همچنان از سوی دولت تکذیب می‌شود. در همین خصوص حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا مشاور رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات و قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار بهار بر این باور است که مطرح شدن این خبر، نشانگر نوعی انتظار از رئیس‌جمهور است که در جامعه وجود دارد. وی که معتقد است در مسیر حرکت دولت از سال 92 تا امروز، عامه مردم و حتی هواداران دولت، این اشکال و ایراد را نسبت به برخی از وزرا مطرح می‌کنند که کارایی آنها چندان رضایت بخش نیست، در گفت‌وگوی پیش‌رو به تحلیل این مسئله پرداخته است:

یکی از اخباری که هرچند وقت یکبار در سطح جامعه و رسانه‌ها منتشر می‌شود تصمیم رئیس جمهور برای ایجاد تغییر در کابنه دولت است و متقابلا هر دفعه از سوی دولتی‌ها تکذیب می‌شود. آیا واقعا کابینه نیاز به تغییر و ترمیم دارد؟
ببینید از همان ابتدا که جناب دکتر روحانی کابینه دولت خود را به مجلس معرفی کردند، یک سری انتقادات به برخی از اعضای آن در جامعه مطرح شد که بر این باور بودند که این افراد قدرت و توان لازم برای حضور در راس وزارتخانه‌ها را ندارند. علاوه بر این بعضی از وزرا متاسفانه نشاط و جوانی لازم را دارا نیستند و قضاوتی که بسیاری از فعالان و کارشناسان سیاسی داشتند این بود که کابینه آقای روحانی یک مقدار به طرف پیری گرایش پیدا کرده است. لذا نیاز بود که بیشتر به این مسئله توجه بشود. البته این نکته را هم بگویم که آقای روحانی بیشتر نظرشان معطوف بر تجربه است و تمایل دارند از افرادی استفاده کنند که تجربه کافی برای مدیریت شرایط بحران و عبور از آن را داشته باشند و این دلیلی بود که از همان ابتدا در واکنش به انتقادات مطرح می‌کردند. اما باز به عقیده من این امکان وجود داشت که اکثریت کابینه را از افرادی انتخاب کنند که میانگین سنی آنها بالا نباشد و در عین حال تجربه و مهارت لازم برای بحران موجود در کشور را داشته باشند.

اصلا بطور کلی دلیل انتشار این اخبار یا به نوعی شایعات چیست؟
واقعیت این است که در مسیر حرکت دولت از سال 92 تا امروز، عامه مردم و حتی هواداران دولت، نوعا این اشکال و ایراد را نسبت به برخی از وزرا مطرح می‌کنند که کارایی آنها چندان رضایت بخش نیست. بنابراین در مجموع این انتظار به وجود می‌آید که آقای رئیس جمهور مبادرت به نوعی اصلاح و ترمیم کابینه کنند و بعد از ارزیابی دقیق برخی از وزرا را که کارایی لازم را ندارند یا نتوانستند طی این سه سال خود را با مجموعه دولت هماهنگ کنند و خیلی کُند و ضعیف عمل کرده‌اندٰ را با افراد واجد شرایط جابه‌جا کند. بطور کلی به همین دلیل است که هرازگاهی این صحبت‌ها مطرح می‌شود که دولت قصد دارد تغییراتی در کابینه ایجاد کند. این نشانگر نوعی انتظار است که در جامعه وجود دارد. زیرا مطالبات مردم از آقای روحانی به مراتب بیشتر از آنچه که تا امروز انجام شده، است. البته این به معنی انکار عملکرد خوب دولت نیست. دولت تا امروز توانسته موفقیت‌های زیادی کسب کند اما انتظارات از دولت بسیار بالاتر است و آقای رئیس جمهور قطعا این مسئله را مد نظر قرار داده‌اند.بنابراین به نظر من این انتظارات در صورتی محقق می‌شوند که تغییراتی در کابینه انجام شود.

با توجه به اینکه سه سال از عمر دولت می‌گذرد، آیا قاعدتا ارزیابی عملکرد وزرا چه در میان عوام مردم و چه کارشناسان ، انجام نشده و مشخص نیست که کدام یک از وزرا عملکرد بهتر یا ضعیف‌تری داشته‌اند؟ ‌
بله قطعا میزان عملکرد وزرا طی این سه سال مورد ارزیابی قرار گرفته و یک اتفاق نظر نسبی میان تمام کارشناسان وجود دارد اما باز هم بهتر است توسط گروه‌ها یا کمیته‌هایی، عملکرد این افراد مورد ارزیابی کامل‌تری قرار بگیرد اما جدا از همه اینها، وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌هایی است که از همان ابتدا دچار ضعف‌های جدی بود که بارها ما در خصوص سیاستگذاری‌ها و عزل و نصب‌ها تذکر دادیم و حتی گاهی آقایان گلایه مند شدند. البته در انتخابات تا حدود زیادی عملکرد مناسبی داشت. فقط مسئله اصفهان مانده است که باید بسیار قوی ایستادگی کند و به هیچ‌وجه کوتاه نیاید. اما تنها وزیر کشور مورد نقد نیست. به عنوان مثال یکی دیگر از وزارتخانه‌هایی که انتقادات زیادی به آن می‌شود، آموزش و پرورش است. متاسفانه بسیاری ازفرهنگیان از نحوه مدیریت آنجا گله‌مند هستند و بسیاری معتقد هستند که تغییر چندانی در این وزارتخانه به‌وجود نیامده است و حتی تعداد زیادی از طیف مقابل دولت در این نهاد مشغول به کار هستند. وزارت رفاه نیز یکی دیگر از نهاد های مورد انتقاد است. چرا که درخصوص ارتباط با بدنه جامعه و تحقق خواسته‌ها و نیازهای مردمٰ دچار ضعف است. از طرف دیگر وزارت صنایع هم که مرکب از چندین وزارت‌خانه است، بسیار مورد نقد است. زیرا بسیاری از نیروهای لایق و کارآمد نتوانستند در آنجا کار کنند و یا خودشان بیرون آمدند یا آنها را کنار گذاششتند. در مجموع من هم معتقدم که آقای روحانی برای اینکه در سال آخر عمرد دولت اولشان کارنامه موفقیت‌آمیزتر و درخشان‌تری را ارائه کنند، باید دست به تغییراتی، در کابینه بزند زیرا بدون شک حرکات لاک‌پشتی به عملکرد دولت صدمه می‌زند و تاوان کم‌کاری وزرا را رئیس جمهور می‌دهد.

با توجه به اینکه یک‌سال تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده است آیا تغییرات می‌تواند تاثیر مثبتی بر انتخابات و عملکرد دولت داشته باشد؟
قطعا تاثیرگذار خواهد بود. یک سال زمان کمی نیست. بالخره این زمان یک‌چهارم دوره ریاست جمهوری است. اگر افراد قدرتمند و پرانرژی و مصمم‌تری برسرکار بیایند شک نکنید که می‌توانند موفقیت‌های دولت را بیشتر کنند.

پس چرا دولت برای عدم جابه‌جایی و تغییرات تا این حد مقاومت می‌کند؟
به هرحال هر مسئولی تلاش دارد که از عملکرد خود و زیرمجموعه خود دفاع و توجیه کند. به هرحال این افراد هرکدام به نوعی حامی دولت هستند و خدمت کرده‌اند. جدا از این شاید آقای رئیس جمهور فکر می‌کنند که ایجاد تغییر تبدیل به احسن نمی‌شود ایجاد مشکل می‌کند و برخی رنجیده خاطر می‌شوند. اما به عقیده من زمانی که پای منافع ملی مطرح می‌شود قطعا هیچ کس رنجیده خاطر نمی‌شود و اتفاقا باید افرادی که احساس می‌کنند نمی‌توانند نیازهای مردم را برطرف کنند و در این مسیر به مقدار کافی تاثیرگذار نیستند خودشان پیش‌قدم شده و استعفا دهند.

یکی دیگه از گمانه‌زنی ها که طی ماه‌های اخیر شنیده می‌شود این است که دولت قصد دارد بعد از آغاز فعالیت مجلس دهم دست به تغییرات کابینه بزند و نیروهای مد نظر خود را به بهارستان معرفی کند. تا چه حد این مسئله را به واقعیت نزدیک می‌بینید؟
این مسئله اصلا بعید نیست و بسیار هم هوشمندانه است. زیرا به هرحال همانطور که می‌دانید مجلس دهم به مراتب بیشتر از مجلس نهم با دولت همراه و همگام خواهد بود. زیرا نباید نادیده گرفت که تجربه برخورد نمایندگان مجلس فعلی با وزرای پیشنهادی دولت را قبلا هم داشتیم و می‌دانیم تا چه حد جهت‌گیری های سیاسی می‌تواند در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی تاثیر منفی بگذارد.

تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۱:۱۴
درشگفتم وزرای مولتی میلیاردری مثل نعمت زاده جهانگیری زنگنه آخوندی در حکومت اسلامی که باید کارگزارانش از طبقات پایین جامعه باشند چه میکننداگرچه در کیهان خواندم خودشخص روحانی هم میلیاردراست و معلوم نیست این ثروت های هنگفت از کجا آمده الله اعلم (335817)
سید جعفر شفتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۳:۰۶
دم این ساده زیست گرم که 12میلیارد برای دانشگاهش خرج کرد
دم این ساده زیست گرم که ...راستی سن تو قد به این چیزا نمی ده فعلا تا بزگ بشی وقت زیاده (335828)
كهنه مسلمان
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۴:۰۲
علي رغم غيرهم عقيده بودن با وزير نفت ايشان كمترين ثروت را بين اعضاي هيات دولت داراست (335840)
رضا
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۴:۱۹
شما مسئول امور مالی وزیر نفتی؟! (335941)
منم تازه مسلمانم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۰۸:۲۳
کدوم هتل اسکان داری نروژی؟؟؟ (335901)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۱:۱۷
با اضمحلال صنعت هسته ای و رکودبی سابقه و فلج کننده و گرانی لجام گسیخته مردم ایران دلشان برای دکترمحموداحمدی نژاد ساده زیست و انقلابی و ولایتمدار و شجاع و استکبارستیز و خدوم تنگ شده مژده ای دل که مسیحانفسی می آید (335818)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۷:۱۶
و دروغگو و اختلاس گر و توهین گر و نابود گر و... اینارو یادت رفت بگی.بعد شما که مژده میدی بشین تا نفست بیاد (335865)
تازه مسلمان نروژِی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۱:۲۰
تا زمانی که احمدی نژاد رئیس جمهور بود اسرائیل و امریکا جرات نداشتند به ایران بگویند چرا بالای چشمت ابروست اما با سیاست خارجی منفعل اعتدالیون کارایران به جایی رسیده که بحرین و آل سعود برایتان شاخ و شانه میکشند (335819)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۲:۲۰
جناب عالی و دولت احمدی نژاد در یک نکته اشتراک کامل دارید هر دوتون عاشقید حرفای گنده و مفت بزنید.بنظر من وقتی انسانی خود را از نعمت عقل و درک واقعیات محروم کند و اسیر پندارها و توهمات خویش گردد قطعا مریض است و حتما باید تحت درمان روانپزشگی قرار گیرد در غیر این صورت چنین افرادی هم برای اطرافیان خود و هم برای کل کشور خطرناک خواهند بود. (335822)
مسلمان قدیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۲:۴۹
احمدی نژاد را قابل نمیدونستند که باهاش صحبت کنند.( در حدی نبود که باهاش مذاکره کنند) (335823)
مراد علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۳:۰۴
اره بابا فقط کاغذ پاره تحویل میدادن نامردا . (335826)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۴:۳۴
چونکه با وجود احمدی نژاد یه دشمن خارجی نیاز نداشتیم. (335845)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۵:۵۵
ترجمه: دل اختلاسگران برای دکتر پاکدست و هاله دار و اختلاسی و قانون ستیز تنگ شده است. مژده ای جیب که اختلاسی می آید! (335853)
reza
United States
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۱:۵۵
بالاخره اصلاح طلبان هم متوجه ناکار آمدی کابینه روحانی شدند. البته مشکل اصلی مشاوران روحانی هستند نه وزرا. (335820)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۱:۵۵
بعضی از نظرات اقای منتجب نیا را می پسندم اما توجه داشته باشید هر گونه تغییر در کابینه موجب می شود اصول گرایان از ان به عنوان ضعف دولت یاد کنند (335821)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۳:۰۸
بنظر بنده دو مورد اساسی در اصلاح روند فعلی بسیار مهم است اول-خیز پر قدرت و وسیع اصلاح طلبان برای تصاحب ریاست مجلس. دوم- ترمیم کابینه دولت.باید توجه شود که مردم ما خیلی احساسی هستند و تاب روندها و پروسه های دراز مدت را ندارند.و خیلی زود خسته میشن و تغییر نگرش پیدا می کنند.بنابراین دولت و جناح اصلاح طلب باید برای مدیریت فضای احساسی جامعه برنامه داشته باشند. غفلت دولت نسبت به این فضا ویا سپردن آن به رقیب مهمترین خطایست که الان در حال وقوع است. (335829)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۳:۳۵
خیلی از فرهنگیان منتظر هستند تا روحانی فانی رو برکنار کند چیزی که الان مشهوده نارضایتی فراوان بین فرهنگیان نسبت به این وزیر است لااقل آقای روحانی بخاطر بدست آوردن دل معلما این کارو انجام بده وگرنه بالای نور درصد معلما بهش رای نمیدن درضمن دروغ همیشه ناپسند است .......... (335837)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۴:۰۶
اقای تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
در مورد جنابعالی دو احتمال بیشتر وجود ندارد یا جنابعالی از کارکنان سایت وزین بهار نیوز تشریف دارید که مدام با صحبتهای خاص شور و تحرک تزریق می کنید برا فحاشی و توهین به دکتر احمدی نژاد و یا اینکه از سر صداقت خبر ندارید که چرا در حالی که اینهمه نظر های اساسی و روشنگرانه رو سانسور می کنن همه نظرات جنابعالی رو منعکس میکنند!!! (335842)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۵:۲۹
دوست عزیز،آقای تازه مسلمان نروژی دراکثر سایت ها فعاله نمیشه ایشونو به سایت بهار منتسب اش کرد.به هرحال وجودایشان از چند جهت نعمته .
1-وجود ایشون باعث میشه اونایی که نظراتو میخونن با مبنای تفکرات اصولگرایی بخصوص طیف افراطی آنها بیشتر آشنا بشن.
2-حرف های ایشون در بعضی موارد باعث ظرفیت سازی برای شنیدن نظر مخالف میشه.و در اغلب مواردنشاط خاطر فراهم میکنه.
3-حرف های ایشون زمینه ساز توجه کاربران به کشف روشهای تعامل بهتر با نظر مخالف می شود.
بنده ایشونو دوس دارم ولی حیف که استعداد شنیدن نداره فقط میحرفه! (335851)
فرید
Romania
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۵:۵۸
کافر همه را به کیش خود پندارد.نظر شما هم که ثبت شده پس چی میگی؟! اینجا رجا و صراط نیوز نیست که از اینکارها بکنند. (335854)
حامی زبان انگلیسی
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۴:۰۷
دقیقا چندساله که مسلمون شدی و مقیم ایران هم شدی!؟ اسم قبلیت که تو نروژ دشتی چی بود!؟ اصلا مطمئنی قضیه برعکس نیست و تو ی ایرانی مقیم نروژ باشی !؟ راستش باور کردن هویتت خیلی سخته (335843)
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۵:۱۴
هنوز بعد از حدود 75 درصد که از زمان دولت اعتدال گذشته، هنوز از دولت قبل سخن می گویند و تقصیرها و ناکارآمدی را می اندازند سردولت قبل>>>>>>>
ّّمن تا حالا ندیدم یکبار اوباما بگویید مشکلات فعلی گردن بوش است.

تا اصلاحات دوباره نیاید و بساط این اعتدال را برنچیند کارها جواب نمی دهد.

نظرتان چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (335848)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۷:۰۵
قابل توجّه تازه مسلمان نروژی مقیم ایران : اولاًشما گفته اید که در زمان احمدی نژاد آمریکا و اسرائیل جرأت نمیکردند به ایران بگویند بالا چشمت ابروست در جواب شما باید گفت از صدور قطعنامه های پی در پی وتحریمها معلومه که راست میگویی.
ثانیاً : برای اثبات میلیاردر بودن روحانی از کیهان نقل قول کردی ؛ قبلاً عذر خواهی میکنم در مثل مناقشه نیست ؛ از روباه پرسیدند شاهدت کیه گفت دُمم. (335863)
یاسر
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۴:۲۳
چه استدلالات قانع کننده ای ؟!؟! (335943)
صادق
Portugal
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۰۸:۱۰
خدا وکیلی الان وزیر ورزش به ویژه وزیر صعنت چکار مهمی کردن وزیر صعنت که میاد یه لبخند مزند و مگه قیمت خودرو(فرغون) افزایش یافت تا دل خودرو سازان (فرغون سازان) نشکند مردم هم که هیچ (335900)
کهنه مسلمان مقیم تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۰:۲۳
میگن مردم اسلو پایتخت نروژ شاکی شدند که دماغ یکی از ایران آنقدر دراز شده که تا به نروژ رسیده و پنجره های خونه هاشونو شکسته. آون شخص هم کسی هست که به دروغ خودشو نروژی قلمداد میکنه. راستی اون کیه؟؟؟ (335907)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۲:۴۴
وزیر صنعت باید عوض و یک فرد کاردان سکان هدایت صنعت ایران را در دست بگیرد.در این3سال این پیرمرد میلیاردر چه خدمتی به صنعت ایران کرده؟ (335927)