به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۳۷
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۰۶۶۹۳
ترقي: بهتر است آنان وارد رقابت شوند

چرا عارف، چرا لاریجانی؟

فیاض زاهد: نبايد تبدیل به یک تنش شود
چرا عارف، چرا لاریجانی؟
فرهاد کیانفرید

گروه سیاسی: شمارش معکوس برای آغاز و پایان مجلس دهم و نهم شروع شده است و از ۸ خرداد سال جاری رسماً نمایندگان منتخب مردم وارد بهارستان می‌شوند اما آنچه که طی ماه‌های اخیر و بعد از نتیجه انتخابات در دور اول مورد بحث و بسیار قرار گرفته و همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، موضوع ریاست قوه مقننه در دوره پیش‌رو است.

به هرحال در یک‌طرف محمد رضا عارفی قرار دارد که با رای یک میلیون و 288 هزار و 862 توانسته وارد مجلس شود و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است و در دورهٔ دوم ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی معاون اول وی بود و در طرف دیگر علی لاریجانی است که علاوه بر گرایش وی به سمت دولت یازدهم و به نوعی اصلاح‌طلبان در سه سال اخیر، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان صدا و سیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور را در کارنامه کاری خود دارد، ایستاده است که در این دوره انتخابات با کاهش 120‌هزار رای نسبت به دوره قبل، توانست با ۱۹۱ هزار و ۳۲۹ رأی به عنوان نفر دوم از حوزه انتخابيه قم وارد لیست منتخبان مردم شود. اما سوال مهم و اساسی که در این میان مطرح شده، این است که کدام یک بیشتر واجد شرایط برای ریاست مجلس دهم هستند؟

عارف، نماد تغییر رویکرد است
در همین خصوص فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با بهار با تاکید بر اینکه محمدرضا عارف گزینه مناسب‌تری است، گفت: اگر بخواهم با تکیه بر رویدادهایی اخیر که انتخابات اسفندماه(نتیجه انتخابات خبرگان، لیست امید در تهران و سایر استان‌ها) شاهد آنها بودیم به مسئله ریاست مجلس دهم بپردازم؛ باید بگویم که انتظار جامعه نشان داده‌شدن این تغییرات در مجلس است. یعنی نوعی تغییر رویکرد که نماد آن هم آقای عارف هستند. زیرا به هرحال جدا از اینکه ایشان سر ایست تهران در انتخابات هستند، توانسته‌اند رای بالایی را به خود اختصاص دهند و این نشان‌دهنده تمایل افکار عمومی برای ایجاد تغییر در سطح سیاسی و حداقل برای یکی از روسای قوای سه گانه است.

وي افزود: ضمن اینکه به عقیده من آقای عارف تمامی ظرفیت‌های لازم برای از بین بردن برخی سوتفاهم‌های میان بخشی از حاکمیت با اصلاح طلبان که در پی انتخابات 88 رخ‌داده‌است را دارند. ما نیازمند حل این مسئله هستم. زیرا وجود این گسل میان اصلاح‌طلبان و مقامات عالی رتبه کشور، فرصت‌ها را از دو طرف می‌گیرد و بهانه لازم را به دست فرصت‌طلبان و نفوذی‌ها و کسانی که اهداف بسیار خطرناکی دارند، فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در مجموع به عقیده من آقای عارف گزینه مناسب‌تری هستند. زیرا از توانایی لازم برای چانه‌زنی، تعامل و هماهنگی برخوردار هستند. همچنین از لحاظ مدیریتی هم ایشان تجربه و سابقه بیشتری نسبت به آقای لاریجانی دارند و اگر بخواهیم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که زمانیکه آقای لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده گرفتند، رزومه مدیریتی ایشان با سابقه آقای عارف قابل مقایسه نبود. ایشان رئیس دانشگاه‌ تهران، وزیر و معاون اول رئیس‌جمهور بودند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم مسئله ریاست مجلس میان این دو عزیز تبدیل به یک تنش شود. آقای لاریجانی در نتیجه تدبیر خودشان و سو رفتار و استراتژی توسعه‌طلبانه جریان پایداری، کاملا به سمت جریان اصلاحات و منافع دولت تدبیر و امید گرایش پیدا‌کرده‌اند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

فياض ادامه داد: لذا باید به دنبال فرمولی باشیم که از تمام ظرفیت هردوی این عزیزان استفاده کنیم. زیرا ممکن است هرگونه رفتار شتابزده و غلط شبیه آنچه که فردای انتخابات مجلس ششم با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام شد، می‌تواند درباره آقای لاریجانی هم تکرار شود. در مجموع به عقیده من باید در پشت پرده به یک توافق برد برد و راهبردی برسند. اگر اینگونه نشود قطعا ما با یک چالش ناخواسته در مجلس روبرو خواهیم بود. زاهد در پایان تصریح کرد: این تفاهم می‌تواند الگوها و مدل‌های مختلفی داشته باشد. مثلا می‌شود درباره ریاست دوره‌ای گفت‌وگو کرد یا می‌توان درباره ریاست و هیات رئیسه گفت‌وگو کرد یا می‌شود از فرمول بینابین استفاده کرد. یعنی از چهره دیگری برای ریاست مجلس حمایت کنند و اجازه ندهند ظرفیت و توان ملی آقایان لاریجانی و عارف به چالش کشیده شود.

ریاست مجلس دهم نیازمند لاریجانی باتجربه است
اما حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، نظر متفاوتی دارد و طی گفت‌گو با بهار از ریاست لاریجانی حمایت کرد و گفت: در ابتدا لازم است به دو نکته اشاره کنم. اول اینکه به عقیده من بهتر است اجازه دهیم نمایندگان بدون فشارهای بیرونی در خصوص ریاست مجلس دهم تصمیم بگیرند. دوم اینکه شکی نیست هردوی این عزیزان شرایط و خصوصیات لازم برای ریاست مجلس را دارا هستند اما باید در نظر داشت که آقای لاریجانی طی این سال‌ها بر روی صندلی ریاست مجلس موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: اگر مروری به دوران ریاست ایشان داشته باشیم متوجه خواهیم شد که بارها و بارها بحران‌هایی به وجود آمده که آقای لاریجانی به خوبی موفق شد فضا را مدیریت کنند. لذا باتوجه به اینکه اکثریت حاضران در مجلس دهم، اولین دوره حضور خود را در بهارستان تجربه می‌کنند بهتر است که شخصی در جایگاه ریاست قوه مقننه قرار بگیرد که تجربه کافی برای این سمت داشته باشد. از سوی دیگر باید نظر داشت که اکثر نمایندگان مجلس دهم با ریاست آقای لاریجانی موافق هستند و همین مسئله بیانگر صلاحیت ایشان برای حضور در این جایگاه است. البته این به معنی عدم تمایل نمایندگان منتخب برای حضور آقای عارف در جایگاه ریاست نیست و نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که ایشان هم مورد قبول تعداد زیادی از نمایندگان هستند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: درباره این مسئله باید بگویم که انتظار کناره گیری از این دو بزرگوار به هیچ عنوان منظقی و انصاف نیست. چراکه همانطور که در ابتدای صحبت‌هایم به آن اشاره کردم هردوی این افراد قابلیت و شرایط حضور در جایگاه ریاست مجلس را دارند. بنابراین مقوله کناره‌گیری به نفع دیگری از نظر من کاملا منتفی است.

ترقي در خاتمه اظهار داشت: به عقیده من بهتر است آنان وارد یک رقابت شوند زيرا لزوما عدم موفقیت در این رقابت به معنی از بین رفتن یا خدشه دار شدن جایگاه سیاسی آنها نیست و می‌توانند در مجلس دهم بسیار تاثیرگذار باشند. به هرحال شرایط موجود به گونه‌ای است که هر دو شانس موفقیت دارند.

جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۱:۵۳
به کجا رسیدیم که علی لاریجانی
میانه رو حساب میشه😮😮😮 (335911)
درودبرعباس عبدی وحجاریان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۲۱:۰۷
عارف درآینده نزدیک ازاصلاح طلبان جداخواهدشد.
فقط به دلیل رفتارهای خوداصلاح طلبان (335995)
یک ایرانی
United States
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۲۳:۱۱
جالبه لاریجانی و جلالی و نعمتی با وجود حمایت های گسترده اصلاح طلبان و قرار گرفتن در لیست امید از حضور در فراکسیون امید خودداری کردن.از طرفی جلالی در یک دهن کجی دیگر اعلام میکنه که اصلاح طلبان پیروز انتخابات نیستند (حتی به اندازه رجانیوز، سایت خبری نزدیک به جبهه پایداری که سرانجام به پیروزی لیست امید اعتراف داشت، انصاف نداشت) و میگه همچنان در اردوگاه لاریجانی هستش.چه بخوایم چه نخوایم لاریجانی اصولگراست و اصلاح طلبان باید با حمایت گسترده از عارف سناریوی اصولگراها برای ریاست لاریجانی رو خنثی کنن (336003)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۲:۰۹
قبل از برگراری انتخابات اخیر دوره دهم حزب اعتدال وتوسعه در زمینه ائتلاف بین طیف اصلاح طلبان و طیف اعتدالیون نقش کلیدی را بعهده داشت اکنون نیز طبیعتا میتواند در ادامه تلاش خود در زمینه تقویت وانسجام ائتلاف کوشا باشد (335917)
سهراب از ارومیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۲:۱۸
به نظر من هردوی آنها لیاقت ریاست رادارند ولی منتخبین مردم خودشان بهتر تصمیم می گیرند چون دخالت دیگران موجب چالش در بین آنها بوده ودودش به چشم ملت میرود (335920)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۲:۲۰
عارف لایق تره (335921)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۲:۳۹
اصلاح طلبان مجبورند در تدوین استراتژی خود رای و نظر مردم را لحاظ کنند و چاره ای جز برنامه ریزی برای بدست آوردن کرسی ریاست مجلس ندارند.امیدواریم دوستان اصولگرای معتدل این نکته رو در تصمیمات و جهت گیرهای مربوط به انتخابات هیئت رئیسه مجلس مورد توجه قرار دهند.مردم می خواهند تاثیر رای خود را در تغییر رویکردهای مجلس ببینند و همراهی طیف ها و جریان های مختلف با این خواسته ی مردمی، انسجام و اتحاد و همدلی و همزبانی را در همه سطوح تقویت می کند. (335924)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۲:۴۱
کاظم جلالی و بهروز نعمتی اگر در لیست امید نبودند خواب ورود به مجلس دهم هم نمی دیدند.به راحتی 2نفر دیگر می توانستندجای این دو وارد مجلس امید شوند (335925)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۲:۴۱
در واقع اعتدالیون واصلاح طلبان در تهیه لیست انتخاباتی مشارکت داشتند واین مشارکت طبیعتا باید در سایر زمینه ها نیز تداوم داشته باشد (335926)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۳:۳۱
اون موقع که عارف بیچاره معاون اول دولت بود و تمام هیات دولت با او کارمی کردن لاریجانی داشت کنفرانس برلین پخش می کرد!
ما به تجربه خالی احتیاج نداریم به پاک دستی و تعهد احتیاج داریم!
مردم منتظر تغییر محسوس و اصلاح امور کشور هستن. (335931)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۳:۴۸
فقط عارف میتونه با درایت و اعتدال مجلس را به سمت آرامش و شکوفایی پیش ببره و لا غیر. تازه.. دکتر مطهری هم هستند. لاریجانی بعد از اینهاست (335934)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۴:۳۰
ریاست لاریجانی اصولگر بر مجلس و عدم ریاست اقای عارف میخ اخر بر تابوت امید مردم به تغییر است.... (335946)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۵:۰۰
وقتی دیروز جلسه مقدماتی فراکسیون امید با بیش از 145 نفر تشکیل شده وهمه حضار بر پایبندی به اساسنامه فراکسیون متعهد شده اند پس یعنی بیش از نیمی از نمایندگان در این فراکسیون بوده وهمفکر و هم نظرند.
با این اوصاف منطقی نیست کهحزب غالب در مجلس رهبرخود را برای ریاست مجلس کاندیدا نکند و در صورت این رویداد محال است که منتخب اول تهران ریاست را از دست بدهد مگر اینکه ملاحظات سیاسی خاصی روی دهد. (335951)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۶:۱۲
بر طبق عکس ها و سندها ی بسیار همایش اصلاح طلبها 158 نفر نماینده شرکت کردند
در حالی که درهمایش محرمانه و غیر علنی اصولگراها به قول خودشون بدون هیچ عکس وسندی 181
در حالی که مجلس گنجایشش 290 است !؟این مازاد 39 رامن کجای دلم بگذارم ؟؟؟؟ (335962)
لاک غلط گیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۹:۰۴
دوست عزیز مازاد 49 نفرههههههههههههههههههههههههههه (335982)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۶:۱۲
راي دكترعارف 168926بوده است. اين آقا آمارش را ازكجا آورده؟
چرا راي دكتر را كم اعلام مي كنيد؟ (335963)
ss
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۶:۱۵
عارف برای سایر پست ها کاندید شود , ریاست را به لاریجانی بسپارد..

لاریجانی نقشش در حاکمیت مثل نقش هاشمی در زمان امام هست و تاثیرگذار هست (335964)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۶:۲۸
ازاقاي ترقي بايد پرسيد طبق كدام امار ونظر سنجي ازنمايندگان دهمين دوره مجلس به اين نتيجه رسيده است كه اكثر نمايندگان موافق رياست اقاي لاريجاني هستند ؟؟؟!!!!! (335966)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۷:۵۳
هم آقای لاریجانی و هم آقای عارف با ولایت فقیه زاویه دارندولذا زیبنده مجلس شورای اسلامی نیست که یکی از این دونفر زمام ریاست مجلس را در دست بگیرندرئیس مجلس باید شخصی به مثابه آقای زاکانی و یا اقای رسایی باشدکه متاسفانه در مجلس دهم حضورندارندو عدم حضورشان برای مجلس خسارت است حسبنالله و نعم الوکیل (335972)
علیرضا
Switzerland
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۲۱:۳۰
شما برو فقه جدیدت رو یاد بگیر و به امور مملکت ما کاری نداشته باش (335997)
ثناگوی محمود در برهوت!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۲۲:۵۰
اگر آقای زاکانی و رسایی نیستند آقای نقوی حسینی و اقای کریمی قدوسی هنوز هستند! تازه اقای ذوالنور هم به انها اضافه شده! (336002)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۸:۴۰
بهتر است بدون فشار خارجی نمایندگان مجلس در این مورد تصمیم بگیرند . (335980)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۱۸:۵۲
تکرار این نکته که طیف اصلاح طلب لیست امید متمایل به ریاست دکتر عارف وطیف اعتدالیون لیست امید متمایل به ریاست دکتر لاریجانی است توضیح واضحات است بنابزاین ساختار بنیادی لیست امید با وجود تعداد منتخبین دو طیف اساسا والزاماتوافقی و مشارکتی است (335981)
علیرضا
Switzerland
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ ۲۱:۲۹
به نظر من باید آقای عارف رییس شود. چراکه آقای لاریجانی برادری خودشان رابه اصلاحلبان نشان نداده اند و یک شخص حزب بادی هستند.
نباید اصالت اصلاحطلبانه مجلس را نادیده گرفت. (335996)
ت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۰:۰۴
تغییر تنها از راه رای نمایندگان هست؛ رییس مجلس فقط تریبون دار هست و جلسات را اداره میکند
اهمیت موضوع عدالت اقتصادی از برنامه های فراکسیون امید باشد (336006)
خ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۰:۰۵
تا دقیقه ۹۰ هیچ چیز مشخص نیست

ممکن هست اصولگرایان از اختلاف حامیان لاریجانی و عارف استفاده کرده و امثال حاجی بابایی را مطرح کنند و از شکست آرا استفاده کنن (336007)
خح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۰:۰۷
خبرهای غیر رسمی حاکی از مطرح شدن گزینه حاجی بابایی( وزیر سابق آموزش و پرورش) از فراکسیون اصولگرایان برای ریاست هست در دقیقه ۹۰

گول مانور رسانه های خاص را نخورید (336008)
عخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۰:۰۸
لاریجانی رییس

عارف نایب رییس ۱

مطهری نایب رییس ۲ (336009)
خح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۰:۱۰
همایش غیر علنی اصولگرایان مشکوک هست؛ دوستان اصلاحات پشت لاریجانی بایستند برای ریاست (336010)
ناشناس
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۰:۵۳
دکتر لاریجانی برای تثبیت جایگاه سیاسی خوددر صورت برگزاری انتخابات رقابتی باید از گفتمان امید حمایت کنند (336012)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۲:۴۵
اميدوارم عارف رييس شه و لاريجانيم از دست نديم (336015)
مقداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۰۷:۳۵
عارف نفراول تهران/لاریجانی نفردوم قم.اولویت با دکترعارف. (336018)