کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افشاگري بي‌سابقه عليه حسین رضازاده

6 اسفند 1393 ساعت 15:15


گروه ورزشی-رسانه‌ها: نامه عجيب «تاماش آيان»، رئيس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري، به مسئولان ورزش ايران در حمايت از رضازاده فرصتي را فراهم كرد تا سراغي از علي مرادي بگيريم. مردي كه بعد از سال‌ها دبيركلي كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا چند ماه پيش به خاطر لجبازي‌هاي مديران ارشد وزنه‌برداري ايران آخرين كرسي مهم ورزش ايران در عرصه بين‌الملل را هم به رقباي آسيايي‌اش سپرد. علي مرادي در اين گفت‌وگو صراحتا به انتقاد از سياست‌هاي حسين رضازاده پرداخت. دبيركل پيشين كنفدراسيون فوتبال آسيا نامه اخير تاماش آيان را هم گستاخي محض از سوي رئيس فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري خواند و به صراحت از رفتار او به انتقاد پرداخت. گفت‌وگوي روزنامه قانون با او را در زير بخوانيد.

در جريان نامه تاماش آيان به مسئولان ورزش ايران و حمايت عجيبش از حسين رضازاده هستيد؟
بله متاسفانه. باور كنيد اين براي اولين بار در تاريخ ورزش جهان است كه مي بينم چنين رفتاري از سوي يك مقام بين‌المللي آن هم در اين سطح اتفاق مي‌افتد. من نمي‌دانم واقعا چه فرآيندي رئيس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري را در چنين مسيري قرار مي‌دهد. تاماش آيان با اين كار خود به صراحت و وقاحت در امور داخلي ورزش ما دخالت كرده و اين با روح المپيك در تضاد كامل است.

فكر مي‌كنيد انگيزه تاماش آيان از اين كار چه باشد. با توجه به اين‌كه قطعا خود او بهتر از ما مي‌داند چگونه با اين‌كار تيشه به ريشه‌ سابقه خود مي‌زند؟
هم من، هم شما و هم مسئولان ورزش به وضوح مي‌دانند پشت پرده قصه كيست. متاسفانه عده‌اي براي رسيدن به منافع شخصي خود از داخل به بيگانه‌ها گرا مي‌دهند و اين اوج كم‌لطفي است. من نمي‌دانم يك صندلي چقدر براي يك آدم مي‌تواند ارزش داشته باشد كه براي حفظش اطلاعات و مسائل ملي كشورش را اين‌گونه به تاراج مي‌گذارد.

قبول داريد اين يك بدعت‌گذاري خطرناك براي ورزش دنيا و ايران است؟
صد در صد همين‌گونه‌است. متاسفانه اين نتيجه عملكرد كساني است كه با دوپينگ سياسي و لابي بزرگ شده‌اند و حالا نمي‌خواهند دست از صندلي مديريت‌شان بكشند. اينها يك سري افرادي هستند كه با لابي و رانت قوانين جاري كشور را دور زده‌اند و به هيچ چيز غير منافع شخصي‌شان فكر نمي‌كنند. من خيلي خوشحالم كه امروز هم رسانه‌ها، هم افكار عمومي و هم مسئولين ارشد ورزش دست اين افراد را خوانده‌اند و مانع از فعاليت‌هاي خطرناك ديگرشان شده‌اند.

گويا اين نامه يك ماه پيش به وزارت ورزش و كميته ملي المپيك ارسال شده بود؟
بله. اين نامه در زمان انتخابات كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا به ايران ارسال شده بود. اتفاقا من همان موقع مي‌دانستم كه چنين نامه‌اي به ايران ارسال شده و خيلي از مديران ارشد كميته ملي المپيك خواستم آن را در اختيارم بگذارند تا در رسانه‌ها منتشرش كنم اما متاسفانه دوستان نخواستند اين نامه در رسانه‌ها منتشر شود. از نظر من ارسال اين نامه يك گستاخي محض از جانب تاماش آيان بود و واقعا از مسئولان ارشد ورزش به خاطر پيگيري اين مسئله تشكر مي‌كنم.

پس پروسه حذف و ناكامي شما در انتخابات كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا هم در تداوم اقداماتي از اين دست بود؟
رفتاري كه حسين رضازاده در زمان انتخابات كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا با ورزش ايران كرد اوج بي‌اخلاقي بود. او چند روز پيش از اين انتخابات در جلسه‌اي كه محمود گودرزي در محل وزارت ورزش تشكيل داد، صراحتا قول داد كه بنده را به عنوان كانديداي دبير كلي كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا به مجمع انتخاباتي اين كنفدراسيون معرفي كند اما بعدا همه را غافلگير كرد و زير حرفش زد! رضازاده آن روز در حالي كه مي‌دانست خودش راي نمي‌آورد فقط خواست فرصت من را بسوزاند. او با اين‌كارش نه به عليمرادي بلكه به ورزش ايران كم لطفي كرد. او حق يك ملت را زير پا گذاشت.

نكته عجيب اين نامه‌نگاري نقطه ابهامي است كه در مورد انگيزه تاماش آيان مطرح است. شما فكر مي‌كنيد فردي در جايگاه رئيس فدراسيون جهاني يك رشته در قبال چه چيزي حاضر به انجام چنين كاري مي‌شود؟
من آخرت خود را خراب نمي‌كنم اما حتما پيشنهادات قابل توجهي به او شده است. اينها با اين كار خود روح دموكراسي را خدشه‌دار كردند. اين آقايان(تاماش آيان) كه دائما حرف از دموكراسي و تمدن غرب مي‌زنند، كاش مي‌شد از او پرسيد اين رفتار و تلاش آشكار براي جايگاهي كه براي آن راي‌گيري مي‌شود چگونه از منظر دموكراسي قابل تعريف و توصيف است.

واقعا فكر مي‌كنيد صندلي رياست فدراسيون وزنه‌برداري براي حسين رضازاده چقدر ارزش دارد كه به خاطرش چنين كارهايي مي‌كند؟
اتفاقا اين سوال خيلي از مردم است كه بايد خود رضازاده به آن پاسخ دهد. به نظرم چنين افرادي با اين كار خود گذشته، حال و آينده خود را نابود مي‌كنند و اي كاش هرچه زودتر از اين راه بازگردند. اينها نگاه عجيبي به دنيا دارند و من دعا مي‌كنم روزي به اشتباهات خود پي ببرند. اين دوستان با انگيزه‌هاي مشخص خود پول خرج كردند كه من در انتخابات آسيا راي نياورم. آنها به جنگ مقابل من ايستادند در حالي كه من نماينده مردم بودم.

حسين رضازاده چرا نمي‌پذيرد دوشغله است. مگر امثال دنيامالي و هادي ساعي به خاطر همين شرايط از انتخابات فدراسيون تكواندو و قايقراني كنار نكشيدند؟
واقعا نمي‌دانم. اين دوستان قانون جاري كشور را هم نمي‌پذيرند. به قول شما هادي ساعي به عنوان پرافتخارترين ورزشكار ايران وقتي ديد تصميمش براي حضور همزمان در يك فدراسيون ورزشي و شوراي شهر در تضاد با قانون است انصراف داد و نخواست قانون را دور بزند. حسين رضازاده با تصميمات عجيبش سرمايه ملي مثل سعيد علي‌حسيني را سوزاند، با حذف من از انتخابات آسيا فرصت ملي را سوزاند و حالا هم كه منافع ملي را در نظر نمي‌گيرد.

براي رياست بر فدراسيون وزنه‌برداري برنامه‌اي داريد؟
من كه كانديدا شده‌ام و اميدوارم بتوانم اعتماد مجمع فدراسيون و وزارت ورزش را جلب كنم و مشكلي از مشكلات اين رشته حل كنم.

به عنوان سوال پاياني اگر دوست داريد پاسخ دهيد. عوامل فدراسيون وزنه‌برداري ايران براي حذف و ناكام گذاشتن شما در انتخابات كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا چقدر هزينه كردند؟
آن‌طور كه من اطلاع گرفتم آقايان 500 هزار دلار هزينه كردند در حالي كه من دست خالي 26 راي موافق گرفتم. اين دوستان لابي كردند و هركاري توانستند انجام دادند تا من زمين بخورم.

اين پول از كجا بود؟
من سندي در دست ندارم اما مطمئنم از سرمايه اين مملكت بود.

محمود گودرزی-وزیر ورزش و جوانان: نامه‌ای که آیان نوشته مناسب نیست. او اعلام کرده مسئولان ورزش در صندوق آرا دست ببرند و از داخل آن نام رضازاده را بیرون بیاورند و سایر رقبا را حذف کنند. این دخالت در امور داخلی است و ما آن را محکوم می‌کنیم. آیا منشأ این اتفاق داخلی بوده است؟ این موضوع قابل بررسی است و درباره انتخابات طبق قانون عمل می‌کنیم. آخرین مصوبه از سازمان بازرسی این بوده که شورای شهر و عضویت در فدراسیون‌ها شغل محسوب می‌شود و افراد نمی‌توانند همزمان هر دو را داشته باشند با همین قاعده مسئولیت رضازاده امروز در فدراسیون تمام می‌شود و برای فدراسیون سرپرست تعیین می‌کنیم. ما به رضازاده علاقه‌مند هستیم و می‌خواهیم او در فدراسیون بماند چرا که یکی از سرمایه‌هاست و توفیقاتی را داشته اما باید تکلیف خودش را مشخص کند که می‌خواهد در فدراسیون بماند یا در شورای شهر. احتمالاً توصیه از داخل ایران بوده است، بعضاً در فدراسیون جهانی افرادی هستند که این توصیه‌ها را کرده‌اند که رفتار مناسبی نیست. ما آن را برای استقلال یک کشور نمی‌پسندیم و اگر تکرار شود به دادگاه بین‌المللی شکایت می‌کنیم.


کد مطلب: 70753

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/interview/70753/افشاگري-بي-سابقه-عليه-حسین-رضازاده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir