به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۷۱۸۹۴
احمدي‌نژاد سياست را در ايران كاملا تعطيل كرد

حجاریان: انتخابات 94 عيار اصلاح‌طلبان است

تندروها هم پرونده دارند رو كردن پرونده‌ها آنها را ساكت مي‌كند. لازم نيست خود روحاني اين كار را بكند. نماينده‌ها، ديوان محاسبات و نهادهاي ديگر مي‌توانند اين كار را بكنند.
حجاریان: انتخابات 94 عيار اصلاح‌طلبان است
گروه سیاسی-رسانه ها: روزنامه اعتماد با سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره مسائل سیاسی و انتخابات مجلس به گفتگو نشسته است که گزیده ای از آن را می خوانید:

گفت‌وگو با سعيد حجاريان سخت است. ميزان تسلطش به علم و عمل سياسي به قدري است كه در ميانه‌هاي مصاحبه مانند معلم، با سوال‌هايش مصاحبه‌كننده را به چالش دعوت مي‌كند. مي‌خواست درباره ميراث معنوي امام صحبت كند و اينكه چگونه با آن رفتار مي‌شود. با حجاريان هم از سال‌هاي نوجواني همراه شديم و هفت نسخه نمايش داده شده از سعيد حجاريان را در طول ٦٠ سال زندگي‌اش بررسي كرديم.

وقتي به تبعيض و شكاف‌هاي طبقاتي دوران پهلوي دوم رسيد يك خاطره در ذهنش خيلي برجسته بود. خاطره‌اي كه حدود ٤٥ سال از آن مي‌گذرد. به گونه‌اي آن روز و جزيياتش را تعريف مي‌كند كه انگار همين امروز صبح برايش اتفاق افتاده: «كلاس چهارم دبيرستان مسابقات درسي برگزار شد. گروه دبيرستان ما در تهران اول شد. بنا بود گروه برنده را به تور اروپا ببرند. ما رفتيم براي مراسم جشن و اهداي جايزه و به ما يك ديوان حافظ به تصحيح قزويني و غني دادند. همين. بعد ديديم يك مشت آدم موند‌ بالا از مدارس ژاندارك و رازي به اروپا رفتند. گفتيم چرا اينها مي‌روند؟ گفتند چون زبان انگليسي بلدند و زبان شما خوب نيست. ما اين مسابقه علمي را برده بوديم اما آنها را، كه وضع مالي بهتري داشتند، به سفر اروپا بردند.»

حجاریان عصر انقلابي‌گري را عصر عمل مي‌داند به همين دليل هم مي‌گويد: انقلاب من را ناچار به عمل كرد. وی درباره دوم خرداد می گوید: دوم خرداد هم دوباره من را ناچار به عمل كرد. ديدم شوراها، روزنامه و حزب مهم هستند. من كه تئوري‌اش را داشتم مي‌خواستم ببينم درعمل چه مي‌توان كرد. من مشاور سياسي آقاي خاتمي بودم. دوم خردادهم مثل انقلاب براي ما ناگهاني بود. بنا نبود ما در دوم خرداد برنده شويم و به پاستور برويم.

نگاهي به فرجام غمبار ٨ سال دولت اصلاحات هم دارد و مي‌گويد: اصلاحات عملا با ضعف‌هايي كه آخر كار نشان داد پل‌هاي پشت‌سر را خراب كرد. با آمدن احمدي‌نژاد هم خيلي پل‌ها خراب شد و به عقب رفتيم. همه مي‌گويند احمدي‌نژاد مشكلات اقتصادي پيش آورد. من مي‌گويم فراتر از آن مشكلات سياسي پيش آورد و سياست را در ايران كاملا تعطيل كرد. بعد از اينكه رفت سراغ سازمان‌زدايي، حساسيت‌زدايي از سياست و پوپوليسم و اتميزه كردن جامعه به سياست خيلي ضربه كرد. احمدي‌نژاد سياست را پيش‌بيني‌ناپذير كرد.

حجاریان نسخه قابل قبول براي نظام جمهوري اسلامي ايران را اصلاحات مي‌داند اما اين دليل نمي‌شود كه اصلاح‌طلبان را در اين راه موفق ارزيابي كند: من معتقدم اصلاح‌طلبان، راه حل خوبي نداشتند . اندوخته علمي‌شان پايين بوده و تجربه هم نداشتند. از انتخابات ٩٢ با تك جمله‌هايي مانند نمايش بلوغ سياسي اصلاح‌طلبان عبور مي‌كنيم و به وضعيت سياسي امروز اين جريان مي‌رسيم. معتقد است «عبدالله نوري تابع نظر جمع است و فردي كاري نمي‌كند كه باعث برخوردن انسجام شود. اين انتخابات نشان مي‌دهد كه اگر اين گروه‌ها قبول كنند يكي شوند به بلوغ رسيده‌اند. انتخابات مجلس دهم بزنگاه بلوغ اصلاح‌طلبان است. عيار بلوغ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سنجيده مي‌شود.»

به نقش خودش در حفظ انسجام اصلاح‌طلبان اشاره‌اي مي‌كنيم و مي‌گويد: «يك كارهايي مي‌كنم. بالاخره بيكار نيستم». براي تعطيلات ماو فعالان سياسي معما طرح مي‌كند. مي‌گويد برويم روي دو عبارت فكر كنيم و مصاديقش را پيدا كنيم: اصلاح‌طلب‌نما و اصلاح‌نماطلب. حرف‌هايش در مورد روحاني و مواجهه‌اش با تندروها نكات جالب و جديدي دارد: آنها هم پرونده دارند. رو كردن پرونده‌ها آنها را ساكت مي‌كند. لازم نيست خود روحاني اين كار را بكند. نماينده‌ها، ديوان محاسبات و نهادهاي ديگر مي‌توانند اين كار را بكنند.

شهریار
United States
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۰:۴۳
همه علیه یکدیگر پرونده دارند . اگر شما افشا کنید ، آنها هم مطمئنا موارد بسیاری برای افشا دارند . افشاگری از هر طرف که باشه به نفع مردم است .
. ..
یعنی شما به خاطر یک اردو ، تصمیم به انقلاب گرفتید ؟ به نظرم اصلاحات در آن موقع ممکن بود .
تاریخ در مورد هر دوره ای قضاوت خواهد کرد . (296770)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۳:۰۵
اگر آنها مدرکی بر علیه اصلاحطلبآن اصیل داشتند بعد از سال 88 حتما 88000 بار آنها را افشا میکردند، زمان قبل هم اگر مردم راضی بودند و دمکراسی بود انقلاب نمی کردند (296779)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۴:۵۳
پرونده هاتون کم نیس مردم صبرشون زیاد وگرنه ... (296807)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۷:۳۲
پس اگر مردم هم از آقای خاتمی و اصلاح طلبان راضی بودند به آقای احمدی نژاد(در سال 84 و 88 ) رای نمی دادند .
برای من هم جالبه یک اردو می شود دلیل انقلاب ، واقعا اصلاح طلبان بی انصاف اند و به این دلیل در بین مردم جایی ندارند . (296857)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۳:۴۲
هرچند در انتخابات اینده کار برای اصلاح طلبان و اعتدالیون با توجه به حوادث88 بسیار سخت است اما برای شما ارزوی موفقیت دارم بخصوص در تایید صلاحیتها
به خدا امیدوار باشیم (296783)
اهل حساب کتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۰:۴۷
اصلاح طلبا و هاشمی و ناطق و همه جمع شدند
18 میلیون که به روحانی رای دادند با 18 میلیون که رای ندادند به هم در.
ته کار میمونه 270 هزار رای (296771)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۳:۱۵
در هیچ جای دنیا 100 درصد مردم مشارکت نمی کنند که شما میخواهی آن 18 میلیون شرکت نکرده را به سود خود مصادره کنی، خیلی از آنها غیر سیاسی و یا افراد پیر یا بیمار و مسافر و یا روستایی هستن که دسترسی به صندوق ها ندارند، بر عکس من حتی افراد لاییک را دیدم که به خاطر نجات کشورشان از تحریم و جنگ به دعوت خاتمی به روحانی رای دادند ، بنابراین اینگونه راحت خط کشی نکنید ، همه آنها که شرکت نکردند را نمی توانی بر انداز مخالف اصلاحات قلمداد کنی هر چند قطعا اکثریت آنها اصولگرا نیستند (296780)
علامه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۴:۲۸
آقای واقع بین! واقع بین باش و اهل حساب کتاب!!
منظور شرکت نکرده ها نیستند که فوری جوش آوردی
منظور 18 میلیونی هستند که شرکت کردند و به کاندیداهای دیگری غیر از روحانی رای دادند. یعنی در واقع انتخاب آنها فردی غیر از روحانی بود.
یعنی از 36 میلیون و 270 هزار شرکت کننده 18 میلیون به غیر روحانی رای دادند که با 18 میلیونی که به روحانی رای دادند با هم در!!
ته کار میمونه 270 هزار رای که آقای روحانی با آون 270 هزارتا شد رییس جمهور (296801)
نگهبان
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۲۱:۳۶
جناب آقای علامه ی دهر ! با نظریه شما کل دمکراسی و پیشرفت 10 هزار ساله بشریت زیر سوال رفت .
خوب است بروید کشورهای مهد دمکراسی و آنجا دروس فوق تخصصی انتخابات تدریس بفرمایید ! بلکه چند تا دکتر مثل مرحوم مسوول اسبق و غیر مرحوم های سابق تحویل جامعه بدهید . اینجوری آنها هم دهها سال عقب میروند و ما کمی خوش به حالمان و کمی هم دلمان خنک میشود .... (296887)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۴:۵۶
زیاد بحث نکنید صاحب اصلی انقلاب اونایی هستن که خون دادن رای دادن زیاد مهم نیس باید جون داد (296809)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۳:۴۵
دوست من چگونه میشود حامی اصولگرایی با وجود درخواست های مکرر مقام معظم رهبری و همچنین واجب شرعی دونستن شرکت درانتخابات .بازهم درانتخابات شرکت نکنند (296785)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۲۰:۰۳
شما آقایون هم همتون جمع شدین صداوسیما و کیهان و مجلس و تندروها و دولت وقت و نهادهای حاکمیتی و نهادهای نظامی و شورای نگهبان و نماز جمعه و امکانات بی نهایت و سایت و خبرگزاری و.... جمع شدین ولی بیشتر از 4میلیون رای نیاوردید.
از همین هم انقدر عصبانی هستید.. (296880)
سوادکوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۱:۲۴
ای کاش از این نظریه پردازها، از این جریان سازها بیشتر داشتیم؛ آنوقت هم در عمق و هم در کمیت پیشرفت می کردیم.

"من معتقدم اصلاح‌طلبان، راه حل خوبي نداشتند . اندوخته علمي‌شان پايين بوده و تجربه هم نداشتند."

"انتخابات مجلس دهم بزنگاه بلوغ اصلاح‌طلبان است. عيار بلوغ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سنجيده مي‌شود." (296773)
گل آقا
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۵:۲۰
مبدا و سرچشمه ی موثر اصلاحات در همه دنیا رفراندوم است .
. . .
آنها برای باقی ماندن در قدرت هرکاری می کنند مثل کاری که با مطهری کردند یا حتی با خاتمی و حتی با خودی هایشان مثل احمدی ن .
اما نه مردم و نه سید اصلاحات متوقف شدنی نیستند .
درود بر سید اصلاحات ... سید عزیز. (296813)
مردمی
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۲۱:۲۴
برعکس من معتقدم
بدنه اصلاحات پر شده بود از قطعات قوی و محکم و توانمند و خوش فکر و خوش نیت که همه جمع شدند برای احیا و آبادانی ایران . و متاسفانه در این جو سیاسی بازی فقط باید قدری سیمان سیاسی کاری را بیشتر میکردن . و متاسفانه قافیه را به طایفه ای بدون تخصص و بدون تعهد که تمام وجودشان سیاسی کاری و ریا و دروغ بود باختند .
حجاریان نمونه یک سیاست باز صادق و دانشمند است که اگر اصلاح طلبان از امثال ایشان بیشتر می داشتند قطعا در هر رقابتی پیروز خواهند بود . خداوند پیر دانشمند واصلاحات را (296885)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۱:۲۶
تا زمانی که آزادی در انتخابات وجود نداشته باشد، نمیتوان از کارکرد صحیح هیچ ملاک و معیاری سخن به میان آورد.! (296774)
غم افزا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۱:۴۷
یک کلمه هم از مادر عروس
حضرت علی حدیثی دارندمبنی براینکه هرکسی درجامعه قصد تفرقه افکنی وبرهم زدن وحدت میان مسلمانان راداردمحکوم به اعدام است ولو خودمن باشم. (296775)
تاریخ خوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۸:۲۳
شما حد خودت رو بدون ما علی رو میشناسیم اهل ترور نبود (296867)
ایران فردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۲:۰۸
سلام.
دو سایت پر بیننده درج آگهی و خرید اینترنتی به نام های ایران تجارت و ایستگاه دو سه روزیست که فیلتر شده اند !!!
لطفا خبرنگار بهار نیوز در این مورد علت رو جویا بشه و خبر رسانی کنید ببینیم دلیل فیلتر این دو سایت چی میتونه باشه ؟!؟!؟!؟!؟ (296776)
مردمی
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۲:۴۸
درود بر حجاریان . آدمی که خودش خالی از اشتباه نبود بلکه خیلی از مشکلات امروزی منشا از همان عملکرد ایشان در گذشته داشت .... اما .... اما ایشان تغییر کرد .
به اصلاحات روی آورد . و به اصلاحات اعتقاد راسخ پیدا کرد و با همه وجود در راه اصلاح و اصلاحات قدم بر می دارد. ...
درود بر حجاریان .....درود برحجاریان .... سلام بر آن سید عالیقدر که او را متحول کرد . ..
سلام بر سید اصلاحات . (296778)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۳:۲۵
خدا این مرد نازنین را در پناه خود حفظ کند.خار چشم خیلی هاست.تصویرش را که می بینند انگار دارند به نور لیزر نگاه می کنند. حرف که می زند اردوگاه مقابل را تماما به هم می ریزد.درباره علوم انسانی سخن گفت غول های راست وارد میدان تعطیل کردن علوم انسانی شدند.خلاصه این سعید خان ما بلای آسمانی برای راست های شرمنده و ناتوان است.پروردگار این بلا را از بلا نگه دارد.البته خدایار اوست اگر نه از آت تیر نمی جست.چون برادری او را دوست دارم.برای راست ها یک دشمن تلقی می شود اما مارا به برادر ومعام می ماند... (296781)
مردمی
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۵:۲۴
حجاریان را خدا حفظ کرد .
و خدا اصلاحات را همچون درخت زندگی حفظ و تومن خواهد کرد . ...
تا کور شود هر آنکه نتواند ببیند.... (296817)
علی
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۳:۲۷
درودبرسیداصلاحات (296782)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۴:۱۸
اگر صلاحیت دوستان اصلاح طلب تایید بشود ! و همبستگی رفسنجانی خاتمی ناطق به اوج برسد انگاه باید منتطر اتفاقات خوب بود! وگرنه...... (296796)
حجاریان
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۵:۲۷
حجاریان مغز متفکر اصلاحات است و اصلاح طلبان بیشمار در راهند . کودکان و نوجوانان و جوانان هرگز تن به خواری نخواهند داد و چون سیل بر مستبدان در هر لباسی خواهند خورشید. (296819)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۶:۲۵
سلام ،
آقای حجاریان در مورد مصادیق ( اصلاح طلب نما ) و (اصلاح نما طلب ) پازل سیاسی درست کرده اند برای سرگرمی عید ! اما ،
این دو گروه ،هر دو در یک راستا هستند ! مثال : حزب ندا _ روزنامه کیهان
باز هم مصداق میخواهید آقای حجاریان ! اگر بگویم،بهار نیوز سانسور میکند ! (296841)
mohammadi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۷:۴۴
برای کلیه طیف های سیاسی اصلاح طلب و نیز اصول گرا درانتخابات سال 94ارزوی موفقیت میکنیم باید انصافا اذعان نمود وبدیهی است که اصلاح طلبان درروندتحولات سیاسی اجتماعی کشور بویژه در 5 سال اخیر بهترین رویکرد وعملکرد را در مسیر تحقق مردم سالاری دینی وتقویت پایه های مردمی جمهوری اسلا می داشته اند واین چیزی غیر از اینکه در سایه انسجام وهماهنگی واجماع مدیریت شده درون حزبی حاصل شده باشد نیست که بایدبرای ان ارج ومنزلت زیادی قائل شد ونیز از ان پاسداری نمود ونیز بهتر این بود که رقابت های انتخاباتی ... (296859)
پارسا
Germany
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۱۷:۵۳
اصلاح طلبان خار چشم افراطیون و خشونت طلبان هسن (296861)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ۲۱:۴۰
گروه های اصلاح طلب انسجام وهماهنگی خودشان را بر محور شورای هماهنگی اصلاحات حفظ کنند (296889)