به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۲ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۰۰۴۰۱

تشریح قراردادهای فولادی با اروپایی‌ها

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: سفر رییس‌جمهور به اروپا و قراردادهای فولادی سه پروژه ‏به ارزش حدود 900 میلیون یورو منعقد شد و طبق این قراردادها 50 درصد سرمایه‌گذاری‌ها باید توسط پیمانکاران داخلی انجام شود.
تشریح قراردادهای فولادی با اروپایی‌ها
بهرام سبحانی اظهار کرد: از حدود یک سال پیش برنامه‌های صادراتی شرکت فولاد مبارکه تنظیم شده بود و منتظر فرصت برای نتیجه‌گیری برای این برنامه‌ها بودیم. طی این برنامه سه طرح اساسی احداث نورد گرم شماره دو فولاد، افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان از 1.5 به سه میلیون تن و تولید نورد ورق گرم در فولاد سپید دشت تعریف شده بود. سبحانی ادامه داد: طی سفر رییس جمهور به اروپا، قراردادهایی برای این سه پروژه ‏به ارزش حدود 900 میلیون یورو منعقد شد. طبق این قراردادها 50 درصد سرمایه گذاری ها باید توسط پیمانکاران داخلی انجام شود و حتی در برخی از پروژه ها سهم شرکت های داخلی تا 70 درصد خواهد بود.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه طی این قرارداد حدود 450 میلیون یورو (حدود 1800 میلیون تومان) کار توسط پیمانکاران داخلی انجام می شود، گفت: با وضعیت قیمت نفت، فروش نفت تنها می‌تواند کفاف یارانه و حقوق کارمندان و بازنشستگان را بدهد. در این شرایط نیاز به سرمایه گذاری خارجی است. وی با بیان اینکه باید از منابع خارجی ارزان قیمت برای پر کردن کاستی‌های موجود استفاده کرد، تصریح کرد: با ورود شرکت‌های خارجی به پروژه‌ها، انتقال تکنولوژی انجام خواهد گرفت و این موضوع نیز به نفع مملکت خواهد بود.

 

سبحانی خاطرنشان کرد: در صادرات باید قیمت‌های خود را بر اساس قیمت‌های رقبای جهانی (از جمله رقیب چینی) تنظیم کنیم. در سال گذشته قیمت فولاد در صادرات بیشتر از قیمت داخلی بود اما این موضوع در سال جاری بالعکس شده است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان به مقایسه وضعیت استفاده از تسهیلات فاینانس و تسهیلات بانک ها اشاره کرد و گفت: بانک های کشور با نرخ بهره حداقل 20 درصد و با شرایط بازپرداخت بسیار سخت وام می دهند و برخی از بانک ها اصلا در مقیاس چنین پروژه هایی وامی پرداخت نمی کنند اما در فاینانس، نرخ بهره، پایین و مطابق با نرخ جهانی است. زمان بازپرداخت پنج تا هفت ساله آن هم پس از تکمیل پروژه خواهد بود و در طول انجام پروژه پول به پروژه تزریق می شود.

 

وی افزود: در زمان تحریم ها، صادرات با نام شرکت فولاد مبارکه انجام می شد اما برخی از شرکت ها، می گفتند نباید اسمی از شرکت ایرانی وجود داشته باشد به همین دلیل شرکتی به صورت واسط در نظر گرفته می شد و فعالیت ها با واسطه انجام می شد اما پس از رفع تحریم ها این موضوع نیز برطرف می شود.

 

سبحانی به ارتباط شرکت فولاد مبارکه اصفهان با دانشگاه ها اشاره کرد و ادامه داد: 950 پروژه با دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی در سراسر کشور وجود داشته است که از این میزان چندین پروژه با اعتبار 25 میلیارد تومان انجام شده است و 115 پروژه نیز با اعتبار پنج میلیارد تومان در حال اقدام است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان رکود موجود در بازار فولاد را مقطعی و گذرا دانست و اظهار کرد: درگیری های موجود در عراق، سوریه، یمن و عربستان تا چند سال آینده تمام خواهد شد. اینها بزرگترین بازارهای مصرف فولاد در منطقه به شمار می آیند و ما باید برای ورود به این بازارها برنامه ریزی کنیم.

 

سبحانی با بیان اینکه 30 میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه نقش جهان هزینه شده است، ادامه داد: پیمانکاران متعهد شده اند که تا پایان سال جاری، ساختمان ورزشگاه را تحویل دهند، اوایل سال آینده نیز چمن ورزشگاه کشت خواهد شد و امیدواریم این ورزشگاه برای انجام بازی های لیگ در فصل بعدی آماده شود.

 

وی با بیان اینکه کارخانه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و بیش از 50 درصد فولاد مورد نیاز کشور را تولید می‌کند، افزود: کارخانه فولاد با تولید حدود 12 میلیون تن آهن اسفنجی در سال، پس از ترکیه بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه سهم شرکت در تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد است، ادامه داد: بیش از 3300 شرکت، شرکت فولاد مبارکه را در تامین کالا و خدمات پشتیبانی می‌کنند یا شرکت‌های پایین دستی هستند که از محصولات فولاد مبارکه استفاده می‌کنند.

 

سبحانی خاطرنشان کرد: سرمایه شرکت فولاد مبارکه در بدو تاسیس حدود 10 میلیون ریال بوده است که با افزایش سرمایه طی چند مرحله به حدود 75 هزار میلیارد ریال رسیده است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، مهر اقتصاد ایرانیان، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت صدر تامین، از سهامداران عمده شرکت به حساب می‌آیند.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد مبارکه 5.2 میلیون تن در سال است، اضافه کرد: این میزان در نیمه اول سال آینده به 7.2 میلیون تن در سال خواهد رسید و طی برنامه زمان بندی شده در افق چشم انداز 1404، میزان تولید شرکت به 25 میلیون تن خواهد رسید.

 

وی به آثار اشتغالزایی فولاد مبارکه اشاره و اظهار کرد: 13 هزار و 837 اشتغال مستقیم در ظرفیت فعلی فولاد مبارکه، 929 اشتغال مستقیم در ظرفیت فعلی فولاد سبا، یک هزار و 673 اشتغال مستقیم در ظرفیت فعلی مجتمع فولاد هرمزگان وجود دارد. هم‌چنین فولاد مبارکه 334 هزار اشتغال غیر مستقیم دارد.

 

سبحانی با اشاره به برنامه و عملکرد تولید در 10 ماهه نخست سال جاری، گفت: در گندله سازی 100 درصد برنامه تحقق یافته و حتی سه درصد نیز از برنامه پیش هستیم. در "آهن اسفنجی مبارکه و سبا"، "تختال مبارکه و سبا" و "محصولات گرم مبارکه و سبا" به ترتیب حدود 97، 96 و 95 درصد برنامه محقق شده است.

 

افت 20 درصدی فروش داخلی

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: در 10 ماهه سال جاری نسبت به برنامه به دلیل رکود بازار 20 درصد از فروش داخلی افت داشته‌ایم، اما در صادرات نیز علیرغم وجود تحریم‌ها، چهار درصد نسبت به برنامه رشد داشته‌ایم. در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، کار روان‌تر خواهد شد و صادرات بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

 

وی با بیان اینکه طبق برنامه 94 باید 1.5 میلیون تن صادرات داشته باشیم، اضافه کرد: تاکنون (10 ماهه سال 94) حدود 1.3 میلیون تن صادرات داشتیم. پیش بینی می‌شود 1.6 میلیون تن صادرات تا پایان سال داشته باشیم. از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون بیش از 15 میلیون تن، محصولات فولاد تخت صادر شده که حدود شش میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

 

سبحانی، واردات فولاد را بزرگ‌ترین چالش فولاد مبارکه دانست و گفت: هرجا که تعرفه کم باشد، واردات به شدت افزایش خواهد یافت و این موضوع در صنعت فولاد نیز محرز است و واردات ورق‌های فولاد به صورت بی‌رویه افزایش یافته است. امیدواریم در مورد تعرفه واردات اقداماتی انجام شود تا شرکت‌ها بتوانند نفس بکشند.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد: کاهش نیافتن قیمت مواد اولیه و انرژی در کشور علیرغم کاهش آن در جهان، حمایت و تشویق کشورهای خارجی از فولادسازان خود، رشد هزینه‌های مالی، کاهش سطح اشتغال ناشی از رکود، ضروروت بهبود زیرساخت‌های حمل و نقلی از جمله چالش‌های دیگر فولاد مبارکه است.

مرجع : ایسنا