کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پي انتقاد هاشمي از رد صلاحيت سيدحسن خميني صورت گرفت؛

حمله گازانبري؛ از رسايي و شريعتمداري تا عبدي و ابطحي!

13 بهمن 1394 ساعت 23:52

گروه سياسي: اظهارات آيت الله هاشمی رفسنجانی در انتقاد از رد صلاحيت سيدحسن خميني، خشم و اعتراض اصولگرایان و رسانه‌هاي تندرو آنها و همچنين تعداد اندكي از افرادي كه خود را نزديك به اصلاح‌طلبان مي‌دانند همچون عباس عبدي و محمدعلي ابطحي را برانگیخت تا جاييكه مسئول نمایندگی ولي فقيه در بسیج، به هاشمی و سيدحسن هشدار داد که مراقب باشند «بلایی» که سر آيت الله منتظری آمد بر سر آن‌ها نیاید و جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران هم رفتار هاشمی را شبیه «دشمن» دانسته است.



آيت الله هاشمی روز دوشنبه طي سخناني گفته بود شورای نگهبان باید بابت ردصلاحیت سيدحسن خمینی عذرخواهی کند و از اعضای این شورا پرسیده بود «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داد برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟»

غلامعلی حدادعادل در اين باره گفت: اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سخنانی گفتند ما به بیت امام بدهکار هستیم و باید به یادگاران امام احترام بگذاریم حرفی درست و صادق است اما قانون به هیچکس بدهکار نیست بلکه ما به قانون بدهکار هستیم و اینگونه حمایت اینچنینی در واقع بی‌احترامی به بیت امام و شورای نگهبان را در پی دارد. سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اظهار داشت: صرف نوه کسی بودن دلیل بر صلاحیت و عدم صلاحیت آن فرد نیست بلکه صلاحیت از طریق امتحان احراز می‌شود که در این مورد احراز نشده است.

در همين حال حجت الاسلام تویسرکانی٬ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج گفت: برخی دنبال این هستند که رهبری را «موروثی» کنند و «با نقشه‌های از قبل تعیین شده برای آن در کشور برنامه‌ریزی‌های خانوادگی انجام دهند». وی شرکت سيدحسن خمینی در رقابت‌های خبرگان و اظهارات هاشمی در حمایت از وی را با «پروژه» تعیین رهبری در دوران امام خمینی مقایسه کرده که از سوی «بعضی از شخصیت‌ها کلید خورد و منجر به قائم مقامی آقای منتظری شد». تویسرکانی هشدار داده که‌‌ همان «فرجام تلخ» (آيت الله) منتظری برای سيدحسن خمینی هم «کلید زده شده است». وی چنین فرجامی را برای هاشمی هم محتمل دانسته و از «بزرگان و دلسوزان نظام» خواسته وی را «نصیحت» کنند٬ چرا که «مسیری را که انتخاب کرده مسیری بدفرجام است».

تویسرکانی افزود: از سيدحسن خمینی که خود را «یادگار امام» می‌داند «تعجب می‌کنیم که چرا از روش‌های غیر منطقی استفاده می‌کند». همزمان حجت الاسلام حاجی‌صادقی٬ جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه هم سخنان هاشمی علیه شورای نگهبان را «هوچی‌گری» دانسته و از اینکه امروز برای وی «قوم و قبیله ارجح بر قانون شده» انتقاد کرده و رفتار هاشمی را شبیه سخنان دشمنان ارزيابي نمود.

حجت الاسلام مجتبی‌ ذوالنور٬ مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه، نیز به هاشمی هشدار داد که «اگر نظام اسلامی رافت را کنار بگذارد باید این‌ها به کنار آقازادگان شان در اوین منتقل شوند». وی افزوده است: هاشمی امروز حرف‌هایی می‌زند که «این حرف‌ها را حتی ما از زبان گوینده بی‌بی‌سی هم نمی‌شنویم و آن‌هایی که از اول انقلاب دشنه در قلب امام داشته‌اند نیز چنین سخنانی را به زبان نمی‌آورند».

شيخ جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز، هم با دفاع از عملکرد شورای نگهبان در ردصلاحیت‌ها٬ در واکنش به سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه همه به امام خمینی «مدیون» هستیم گفته است: «ما مدیون نوح هستیم اما مدیون پسر نوح نیستیم». وی شورای نگهبان را از آب هم «پاک‌تر» دانسته و به سيدحسن خمینی هم هشدار داده که هاشمی می‌خواهد او را هم «وارد باتلاقی که خودش در آن فرو رفته کند»! شجونی نیز به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داده که دارد «به ریشه خود تیشه می‌زند و این کار‌ها و حرف‌ها به صلاحش نیست». شجوني اظهار امیدواری کرده که سيدحسن «تدبیر» کرده و در زمین هاشمی بازی نکند.

علاوه بر این، افرادي چون محمدعلي ابطحی و عباس عبدی همسو با طيف تندروي اصولگرا، اظهارات هاشمی را محکوم و با ادبياتي تند او را نكوهش و تقبيح كردند! ابطحی در انتقاد از هاشمی مدعي شد كه «...این رفتار در چارچوب پوپولیستی جواب می‌دهد که آرای شخصیت های محبوبی مثل حسن آقا را به سبد رای آقای هاشمی سوق دهد.»!!

عباس عبدی روزنامه‌نگار (از دانشجويان ماجراي سفارت آمريكا) كه پس از مدتي بازداشت در دوره دولت اصلاحات، همواره به بدگويي اصلاح‌طلبان و هاشمي مي‌پردازد هم در یادداشتی مبهم، مدعي شده که انتقادهای هاشمی از شورای نگهبان به این علت بوده که او «عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می‌دهد، و یا می‌خواهد اگر احتمالا ایشان تایید شد آن را به حساب ‌حرف‌های خود بگذارد و دیگران را مدیون خویش بداند و با توجه به منطق سخنان ایشان انتظارشان از تبعات این مدیونی هم روشن است»!! گفتني اينكه، عبدي در اوايل دولت اصلاحات خصوصا در آستانه انتخابات مجلس ششم  در كنار افرادي چون اكبر گنجي در تخريب وجهه هاشمي شديدترين حملات را به او روا داشته و از وي به عنوان عاليجناب سرخ‌پوش ياد مي‌كردند!

حسین شریعتمداری٬ مدير مسئول کیهان هم ادعا کرده که «آقای سیدحسن خمینی برای شرکت در آزمون خبرگان نیز آماده بود ولی برخی از خبرها حاکی از آن است که جناب هاشمی‌رفسنجانی مانع حضور ایشان در آزمون شده بود....نوه محترم حضرت امام(ره) آقای رفسنجانی را در ماجرای ترغیب ایشان به ثبت‌نام برای خبرگان و در نتیجه عدم احراز صلاحیت به دلیل عدم حضور در آزمون، مقصر تلقی کرده و از جناب هاشمی تکدر خاطر داشته باشد.»! این ادعا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این سیدحسن خمینی به صراحت گفته بود که هیچ دعوتی از سوی شورای نگهبان برای شرکت در آزمون نشده بوده است.

حمید رسایی نماینده تندروي گروه پايداري نيز در صفحه اینستاگرامش نسبت به سخنان آیت‌الله هاشمی واکنش نشان داده و با آوردن تکه‌هایی از سخنان و وصیتنامه امام بدون آوردن جملات پس و پیش، آنچه را خود خواسته، برداشت کرده و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را آنگونه خود خواسته خطاب قرار داده و در بخشی از نوشته خود آورده:‌ «تضعیف و توهین به شورای نگهبان، انحراف است (آقای هاشمی شما منحرف هستید).» و یا در بخش دیگر آورده: «هرکس بگوید رأی شورای نگهبان کذاست مفسد است (آقای هاشمی شما مفسد هستید).»!

حمایت زيباكلام و دختر آیت‌الله طالقانی از مواضع هاشمی

در همين حال صادق زيباكلام و اعظم طالقانی دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی ایران از مواضع هاشمی رفسنجانی دفاع کردند. صادق زيباكلام گفته است در سكوت و انفعال اصلاحءطلبان، فقط هاشمي به شايستگي از سيدحسن حمايت كرده و در بیانیه جامعه زنان انقلاب اسلامی ایران هم آمده است: بدینوسیله به استحضار ملت شریف ایران اسلامی می رساند، جامعه زنان انقلاب اسلامی، حمایت مجدانه خود را از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی که بمناسبت آغاز سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد تهران، ایراد گردید اعلام می‌دارد.


کد مطلب: 100515

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/100515/حمله-گازانبري-رسايي-شريعتمداري-عبدي-ابطحي

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir