به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۱۰۰۵۱۸
هیلاری کلینتون و تد کروز، پيشتاز شدند

نتایج اولین انتخابات مقدماتی آمریکا

گروه بين‌الملل: هیلاری کلینتون و تد کروز،‌ دو کاندیدای دموکرات و جمهوری‌خواه، توانستند در انتخابات درون‌حزبی ایالت آیووا، اولین ایالتی که کاندیدای درون‌حزبی را مشخص می‌کنند، از رقبای هم‌حزبی‌شان پیشی بگیرند.
نتایج اولین انتخابات مقدماتی آمریکا
انتخابات درون‌حزبی در ایالت آیووا که با حضور دموکرات‌های ایالت در انجمن‌های حزبی انجام گرفت، با رویدادهایی غیرمنتظره همراه بود. برخلاف آنچه که در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شد دونالد ترامپ، کاندیدای میلیونر و جنجالی، نتوانست رأی اول جمهوری‌خواهان این ایالت را بدست آورد. تد کروز توانست 28 درصد آراء انجمن‌های حزبی آیووا را در اولین ایالتی که برای انتخاب نامزدهای ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رأی می‌رود، را کسب کند. دونالد ترامپ، میلیونر و کاندیدای جنجالی این دوره از انتخابات، با کسب 24 درصد آراء در مقام دوم ایستاد و مارکو روبیرو، نماینده مجلس نمایندگان، نیز توانست 23 درصد آراء را به خود اختصاص داده و در رده سوم قرار بگیرد. جب بوش، برادر و پسر رؤسای جمهور سابق آمریکا تنها سه درصد آراء را بدست آورده و بدین ترتیب امیدهای خود برای ریاست‌جمهوری را تقریبا بر باد رفته می‌بیند.

در طيف مقابل اما رقابت نزديك تر بود و کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 تنها با چند دهم درصد فاصله از دیگر کاندیدای دموکرات توانست به یک پیروزی سخت و نزدیک در اولین ایالت آمریکا که رأی‌گیری درون حزبی در آن انجام می‌شود، دست یابد. هیلاری کلینتون توانست با کسب 49.85 درصد آراء پیشتاز رقابت در ایالت آیووا باشد. پس از وی برنی ساندرز با 49.62 درصد آراء قرار دارد و مارتین اُمالی نیز تنها به 0.6 درصد رأی‌ها دست یافت. با احتساب این آراء در کنگره انتخاب نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در تابستان برگزار خواهد شد کلینتون و ساندرز هر کدام 21 نمایندگی در اختیار خواهند داشت. البته این نماینده‌ها متعهد به کاندیداها نیستند و ممکن است در زمان رأی‌گیری گرایش خود را تغییر دهند.

در همين حال، کلینتون در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: در زمان رکود اقتصادی چه اتفاقی افتاد؟ 9 میلیون نفر بیکار شدند و 5 میلیون نفر خانه هایشان را از دست دادند. 13 تریلیون دلار سرمایه کشور از جمله دارایی خانواده ها به باد رفت. در چنین شرایطی، حقوق و دستمزدها افزایش نیافته است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد: مردم کار می کنند، اما احساس نمی کنند که اموراتشان پیش می رود. مردم حق دارند نگران باشند.

وی با اشاره به برنامه هایش مدعی شد: آنچه من ارایه کرده ام، راهی برای پیشرفت است. مردم باید از خود بپرسند چه کسی می تواند بیشترین کار را برای من و خانواده ام انجام دهد؟ چه کسی می تواند از کشور حفاظت کند؟ چه کسی می تواند اقتصاد را به پیش ببرد و درآمدها را افزایش دهد؟
انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان و دموکرات ها دوشنبه شب در ایالت آیوا برگزار شد و در آن، کلینتون از حزب دموکرات و «تد کروز» از حزب جمهوری خواه، بیشترین رای را آوردند. نامزدهای دو حزب باید در هر 50 ایالت برای کسب عنوان نامزدی حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کنند.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان 1395 برگزار خواهد شد.