به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۰۰۵۵۴
بغض و كينه بي‌پايان نسبت به هاشمي

زیباکلام پاسخ مبدع تز خروج از حاكميت را داد

زیباکلام پاسخ مبدع تز خروج از حاكميت را داد
گروه سياسي: عباس عبدی از دانشجويان ماجراي سفارت آمريكا بود كه بعدا به عرصه مطبوعات پا نهاد و پس از مدتي بازداشت در دوره اصلاحات، همواره به بدگويي اصلاح‌طلبان و هاشمي مي‌پردازد، روز گذشته در متني عليه اظهارات آيت‌الله هاشمي موضع گرفت و حمايت او از سيدحسن خميني را به چاكش كشيد. عبدي در اوايل دولت اصلاحات خصوصا در آستانه انتخابات مجلس ششم در كنار افرادي چون اكبر گنجي در تخريب وجهه هاشمي شديدترين حملات را به او روا داشته و از وي به عنوان عاليجناب سرخ‌پوش ياد مي‌كردند! وي همچنين در همان دوره در يادداشتهايي خطاب به اصلاح‌طلبان تز خروج از حاكميت را سفارش مي‌داد اما پس از مدتي، مواضع و سخنان متناقض ديگري با مواضع قبلي‌اش بيان مي كرد.

دكتر صادق زیباکلام در یادداشتی در نقد سخنان تازه وي عليه هاشمي نوشت: روز گذشته شاهد بوديم كه برخي آقايان از جمله محمد علي ابطحي و عباس عبدي به بهانه حمايت آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني از سيد حسن خميني، سخنان تندي عليه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان داشتند البته نگارنده قصدي بر گفتن كلامي در نقد آقاي ابطحي ندارد اما بايد درباره اظهارات آقاي عبدي و گوشه و كنايه‌هايشان به آقاي هاشمي نكاتي بیان داشت.

سخنان عباس عبدي يادآور بغض كهنه‌اي است كه ايشان از قديم الايام نسبت به آقاي هاشمي داشته است. چه در دوران اصلاحات كه به‌شدت به آقاي هاشمي هجمه مي‌كردند و چه پس از آن كه همواره سعي داشتند به بهانه‌هاي مختلف آقاي هاشمي را مورد عتاب و خطاب قرار دهند. در واقع با اينكه برخي از اصلاح‌طلباني كه در دوران اصلاحات نسبت به آقاي هاشمي سخناني گفتند، بعدها پي به اشتباه استراتژيك خود بردند، اما آقاي عبدي كماكان بر اسب تاختن به آقاي هاشمي سوار است.

چه اينكه حالا درباره هجمه به آقاي هاشمي نيم نگاهي نيز به اصولگرايان دارد اما آن چه كه بايد اذعان داشت فارغ از تسويه حساب‌هاي شخصي آقاي عبدي نسبت به آقاي هاشمي، اظهارات ايشان از جهاتي ديگر نيز عبرت انگيز است. چرا كه آقاي عبدي با اين اظهارات به شكل مستقيم در حال توجيه و صحه گذاشتن برهمه ردصلاحيت‌هاست.

آقاي عبدي گفته‌اند «اينكه چه كساني اين صلاحيت‌ها را تشخيص مي‌دهند؛ همان‌هايي هستند كه آقاي هاشمي هنگام رياست خود بر خبرگان آنان را متولي اين كار قرار داد»، اما بعيد است كه آقاي عبدي نداند اساسا مقوله‌اي به اسم تعيين صلاحيت، صرف نظر از اينكه چه كسي تعيين‌كنندگان صلاحيت را متولي اين امر قرار داده است، در تضاد بنيادين با دیدگاه گذشته شما دارد. آقاي عبدي حتما مي‌دانند كه در تمام نظام‌هاي دموكراتيك موضوع بحث تعیین صلاحيت وجود ندارد.

از آقاي عبدي انتظار مي‌رود اگر اين شهامت را ندارد كه به برخی مسائل بپردازد، لااقل آن را توجيه نكند. همسو شدن عبدي با برخی اصولگرايان تند در عدم بیان حقوق گروهی از شهروندان محل سوال است. آقاي عبدي در بخشي از سخنانشان گفته‌اند: «به نظرم (آقاي هاشمي) عدم تاييد و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجيح مي‌دهند، يا مي‌خواهند اگر احتمالا ايشان تاييد شدند آن را به حساب حرف‌هاي خود بگذارند و ديگران را مديون خويش بدانند»، كه بايد اين حرف او را هم ادامه كينه عبدي نسبت به آقاي هاشمي دانست. نكته عجيب و جالب اين است كه آقاي عبدي مي‌گويد «اگر در نتيجه صحبت‌هاي آقاي هاشمي، عدم‌احراز صلاحيت سيدحسن خميني پابرجا بماند، آقاي هاشمي به مقصودش رسيده است و اگر در تعيين صلاحيت سيدحسن آقا تجديدنظر شود و ايشان تاييد شود، باز هم آقاي هاشمي به مقصود خود رسيده است!»

جالب است كه آقاي عبدي سيبي را به آسمان پرتاب مي‌كند و مدعي مي‌شود اين سيب به هر شكل كه به زمين فرودآيد، نصيب و به كام آقاي هاشمي است. تاسف آور است كه آقاي عبدي هنوز در بغض دهه 70 خود باقي مانده است. در حالي كه از ايشان انتظار دیگری مي‌رفت. عبدی ترجيح مي‌دهد كه سكوت كند و به عنوان فردي آزاديخواه و اصلاح‌طلب از حقوق همه شهروندان به ویژه کسانی که به هردلیل به حق شان نرسیده‌اند، دفاع کند، شاید این کار را نکرد كه مبادا امتيازي نصيب آقاي هاشمي شود.

امید خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۱:۵۵
آقای عبدی هرجا بوده است بسیار تندرو بوده است. دیشب تلویزیون پایداری ها چنان با شوق و ذوق اولین تحلیل خبری اش را به عباس عبدی اختصاص داد که داشت از شدت ذوق میمرد. عباس عبدی (که خیلی وقتها بنده با اکبر عبدی اشتباهش می گیرم!) را باید خانم راستگوی ! جدید نامید! (330344)
مجتبی
United States
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۱:۵۸
مشکل اصلاحطلبان فقط از رقیب نیست ، عباس عبدی هنوز شهامت نداشته بگوید چرا زمان هاشمی زندان رفته، کینه او از هاشمی به خاطر آن زندانست، او فردی مرموز و شاید .... ،روزی معلو، نیست با تحریک کی از دیوار سفارت بالا رفت و هنوز ما ملت تاوانش را می دهیم و حالا هم به خیال باطل خودش دیواری ضعیف تر از هاشمی نیافته، در انتخابات 84 و 88 هم او و باندش چند نفره اش از علل اصلی تعدد کاندیداها و تفرق رای اصلاحطلبان بودند، تا اینها از اصلاحات پاکسازی نشوند ما به جایی نمی رسیم ، مگر هاشمی غیر از این گفت که در مورد صل (330346)
مجتبی
United States
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۲:۲۶
ادامه
.... که در مورد صلاحیت ها به قانون عمل شود ؟ هاشمی که خودش تایید شده اینرا در دفاع از بقیه گفته و در واقع موقعییت خود را به خاطر بقیه در معرض حمله امثال رسایی ها قرار داده، رسایی با تمام شخصییت افراطی اش، حداقل از روبرو خنجر می کشد ولی امثال عباس عبدی از پشت خنجر می زنند ، عبدی و دوستان تندروی خود حتی تز عبور از خاتمی را دادند، آنها با حملات شدید بیمورد به هاشمی در دوره اصلاحات، با هل دادن هاشمی به اردوی مخالف، اصلاحات را از پشتوانه او که رئیس مصلحت نظام قدرتمندی بود محروم کردند (330353)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۳:۵۳
مجتبی جان عبدی را اینقدر ها هم بزرگ نکنید- حالا یک نظری داده دیگر!@!!
من هیچوقت عبد ی و خط فکری اش را متوجه نشده- اینهم تخصصی است که 37 سال حرف بزنی اما کسی نفهمد که چه میگویی!!! (330377)
ناصرر
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۷:۵۹
عبدی اصلاح طلب نیست پاش بیفته خاتمی را هم می فروشه (330403)
رضا
United States
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۲:۰۰
ايشان با نظريه های جنجالی و دور از واقعیتش قبلا باعث بدنامی و تفرقه در جریان اصلاحات شده و امروز به نام نقد درون گفتمانی! خوراک خبری دلواپسان شده

حتما گفتمان اصلاح نیازمند نقد و تحلیل و بقولی آسیب شناسی هست، اما چرا در عیان چرا با کمک جریانهای منکر تحول و اصلاح؟
به نام نقد اصلاحات و به کام تمامیت خواهان (330348)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۲:۳۳
مگر چه کاری از خبرگان م محترم فعلی شده که درتوان امثال آقای سیدحسن خمینی نباشد؟بنابراین ایشان مگر ازدین اسلام خارج شدندو خدای ناکرده مرتکب جرمی و یا خیانتی شدندکه صلاحیتشان احرازنمیشود؟ (330354)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۳:۱۴
عده ای از این واهمه دارن که اگه صلاحیت سید حسن تایید بشه اقبال عمومی گسترده ای که اتفاق میفته کفه ترازو بنفع قرائت های اصیل از نظام جمهوری اسلامی سنگینی میکنه و فضا برای قرائت تک صدایی از نظام محدود میشه. (330439)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۲:۵۴
باید از آقای عبدی پرسید ، این اضهار نظرات چه کمکی به حل مشکلات و رد صلاحیت ها می کنه ؟ (330362)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۳:۱۲
دکتر زیبا کلام غالبا سعی میکنندنظرات خود را با صراحت ومستدل بیان کنند تاچه مقبول افتد وتاچه در نظر اید جناب عبدی نیز سرد وگرم چشیده در گذر ایام هستند ولی نظرات ایشان دارای ابهام است و برای ادعا های خود دلیل نمی اورند (330369)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۲:۱۰
ضمن احترام به نظر حضرت عالی ،صراحت مستدل کجا ؟و ابهام غیر مستدل کجا ؟ای کاش ای کاش تعداد دیگری از اساتید محترم دانشگاه که در پشت پرده همفکر آقای زیبا کلام هستند شجاعت بیان صریح واقعیات را مانند ایشان داشتند (330429)
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۳:۴۱
اقاي عبدي هميشه راهنماي چپ زده و به راست پيچيده در بزنگاه تاريخ همواره باعث انشقاق اصلاح طلبان و به نفع اصولگرايان كار كرده است (330373)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۲:۱۳
آخرش چپی ، راستی ، اصولی ، اصلاحی ، کدامین است اما اصلاح طلب نباید اینطوری باشد نباید بنفع شخصی خود سخن بگوید باید دنبال منافع ملی باشد (330432)
حق الیقین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۳:۴۲
افراطیون بی منطق حتی اگر شیطان هم از نظرات آنها دفاع کند طرفدارش میشوند چه رسد به عبدی و ابطحی. ما عاشق بنیانگزار جمهوری اسلامی و اهل بیت ایشان و نوه دانشمند و بلند نظر و با همت ایشان جناب سید حسن آقای خمینی و یاران دیرینه ایشان همچون آیت الله هاشمی هستیم و این موضوع را در انتخابات آتی نشان خواهیم داد. (330374)
کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۴:۵۵
امثال عبدی را نباید اصلا حساب کرد . (330392)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۲:۱۳
کاملا موافقم (330433)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۲:۴۶
من ارادت دارم به جناب زیبا کلام و دوسش دارم اما اینقدر میدانم آقای هاشمی اصلاح طلب نیست این سخنان فعلی حضرت آیت الله بخاطر مشکلاتی است که به اصطلاح در حق ایشان روا داشته اند وگرنه دفاع از اصلاح طلب و ملت نیست تا حالا معلوم نکرده ایشان در این مردم سالاری کجا قرار دارد!!!!؟؟؟؟؟ (330437)
عباس
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۴:۵۵
رئيس جمهور اصلاحات هرگز به عباس عبدى پستى نداد و از او حتى مشاوره ام نگرفته است. (330393)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۱۶:۱۳
عبدی مهره ای است که از پشت پرده شارژ میشود. با کمال اطمینان میگویم که رسایی و عبدی و احمدی نژاد و شریعتمداری و شجونی همه مهره های یک کلونی پشت پرده هستند فقط چهره های متفاوت. (330398)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۰:۱۹
نباید از نقد بترسیم و منتقد را به نارواترین الفاظ از خود برانیم.اختلاف نظرات و دیدگاهها حتی در بین نزدیک ترین دوستان هم امری طبیعی است ودر مرام ما نقد ومخالفت موجب تکفیر نمی شود.آقای عباس عبدی یکی از توانمندترین متفکران و نویسندگان روزگار ماست هرچند با نقد اخیر ایشان صددر صد مخالف باشیم. (330414)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۰:۴۷
گرچه آقای هاشمی با شیوه ای بهتر و کلی تر می توانستند از رد صلاحیتهای فله ای و غیر قانونی انتقاد کنند. وبهانه به حریفان ندهند .نقد مغرضانه و کینه توزانه ی آقای عبدی هم دور از انصاف است. (330418)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۱:۳۳
حرف های آقای زیبا کلام کاملا درست است (330425)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۱:۳۷
تاریخ را نباید از یاد برد. اقداماتی که زمانی انجام شده است وضعیت کنونی را ایجاد کرده است و آقای هاشمی یکی از عوامل اصلی این اقدامات بوده است . هر چند حال ممکن است دریافته باشدکه آنچه را می سازی ممکن است بعدها به نفع خودت کارنکند (330426)
بهاریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ۲۲:۱۲
به بهانه دفاع از هاشمی به نظام، ارکان نظام حمله میکنید درسته دارید میگید منتقد این افراد هم از هاشمی نقد کردند نقد نقد می آورد مثل ثروت ثروت. نظر مرا هم به اشتراک بگذارید (330430)