به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۰۰۵۸۸

اصولگرايان در بحران اضافه نامزدانتخابابي!

گروه سياسي-رسانه‌ها: روزنامه قانون: سكانس‌هاي آخر نمايش وحدت در ميان اصولگرايان اكران مي‌شود. نقال‌هاي اين جريان كه چندان هم با بازي سياست اين روزها آشنا نيستند،هر روز براي سنجش افكار اسامي‌را روانه بازار سياست مي‌كنند كه بدون مشتري باز مي‌گردد. اين جريان آنقدر در ماه‌هاي منتهي به انتخابات واژه وحدت، ائتلاف و اتحاد را به زبان آورده كه اين كلمات پر مغز ديگر در ميان مردم به شوخي سطحي تبديل شده‌است.

در آخرين اقدامات، ليست‌هايي را جريان‌هاي نزديك به اين جبهه در فضاي مجازي ورسانه‌ها مشغول انجام ماموريت‌ هستند، منتشر كردند. ليست اول اسامي‌تاريكي كه نام حتي يكي از آنها براي زمين زدن اين جريان كافي بود! اما نام برخي افراد در اين ليست آنقدر تيره بود كه بلافاصله بازيگردانان اين جريان همزمان با دريافت بازخورد‌هاي منفي از ارائه اين ليست در فضاي مجازي به زودي آن را رد كردند.

بازي دوم از زماني شروع شد كه رسانه‌هاي نزديك به اين جريان چارت كلي محافظه‌كاران را نمايش دادند. در اين ادعا كه مربوط به ليست تهران بود، درج شد:«لیست ۳۰نفره ائتلاف اصولگرایان در تهران با ۴ روحانی، ۶ زن و ۱۴ داوطلب جوان در لیست نهايي مي‌شود.»در حالي كه سكوتي مشكوك اين جريان را فرا گرفته بود، ليستي مشابه همين چارت كلي در فضاي مجازي منتشر شد. ليستي كه در آن خبري از اصولگرايان معتدل و طرفداران اكثريت مجلس فعلي نبود.نكته ديگر اين ليست اختصاص دادن بيش از 25 درصد ليست به جريان پايداري بود. افرادي كه گفته مي‌شود سهم بيشتري مي‌خواهندواحتمال زدن زير ميز ائتلاف در روزهاي آخر و ارائه ليستي جدا از جانب آنها وجود دارد. موتلفه كه تمام دارايي‌‌اش را به پاي پايداري نيز داد هم از اين ليست سهمي‌نداشت و تنها آل اسحاق را آنها در ليست منتشره قرار دادند!

هر چند حداد عادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان گفته است تا قبل از تأیید نهایی فهرست اصولگرایان در جلسه شورای مرکزی ائتلاف، اسامي‌مطرح شده در فضای مجازی و رسانه‌ها صرفاً گمانه‌زنی است، اما حسن بيادي از چهره‌هاي تاثيرگذار در روي‌كار آمدن احمدي‌نژاد و به قدرت رسيدن اصولگرايان در سال 84 كه اين روزها دوباره به صحنه بازگشته است، با انتقاد از سكوت سران جريان محافظه‌كار،گفت: لیست ائتلاف اصولگرایان باید جامع و مانع بوده و از هرگونه اظهار نظر انحرافی دور باشد. حسن بیادی در حاشیه جلسه شورای عالی جبهه‌ايستادگی‌ايران اسلامي‌گفت: ائتلاف اصولگرایان با توجه به شرایط فعلی کشور، قطعا برای نظام و آینده کشور بسیار مفید و سازنده خواهد بود.

سخنگوی جبهه‌ايستادگی در ادامه افزود: با توجه به تعدد احزاب و گروه‌های سیاسی معتقد به اصولگرایی باید تاکید کرد که اگر ائتلاف اصولگرایان منتهی به ارائه لیستی شود که از همه گروه‌ها و احزاب اصولگرا در آن باشند آن وقت نتیجه مطلوب خواهد بود و مشارکت حداکثری را نیز در پی خواهد داشت. بیادی تاکید کرد: اصولگرایان نباید اجازه دهند که لیست نهایی انشقاق سیاسی را در بین احزاب اصولگرا به‌وجود آورد. وی تاکید کرد: لیست ائتلافی باید جامع و مانع بوده و از هرگونه اظهار نظر انحرافی دور باشد. سخنان بيادي سرشار از دلهره و ترس است. واهمه اي كه شايد به دليل حضور جريان پايداري و تندرو كه عامل اصلي شكست اصولگرايان در 92 بود، باشد.

اختلاف،آن چيز كه عيان بود!
موضوع قابل توجه ديگر خط خوردن نزديكان احمدي‌نژاد يا بهتر بگوييم جريان يكتا از ليست اصولگرايان است. افرادي كه از همان ابتدا مشخص بود كه قابليت حضور در ليست را ندارند و براي ايجاد سياهي لشكر وارد ميدان شده‌اند. افرادي كه احتمال دارد در صورت خط خوردن نهايي از اين ائتلاف، مانند پايداري‌ها به جريان پشت كرده و به دنبال راه خودبروند و اين جريان را تكه‌تكه كنند.البته از ابتدا نيز مشخص بود،انحصارطلبان محافظه كار حتي راه را براي پيشرفت همفكران‌شان هم باز نمي‌گذارند. از همان سال 92 كه ائتلاف 2+1 تبديل به رقابت يك به يك شد. از همان‌ جا روساي جليلي نتوانستند پا روي هواي نفس سياسي خود بگذارند و اتحاد را در پيش بگيرند!نتيجه‌اي كه در اين بين بيش از هر چيز به چشم مي‌آيد، حضور مهره‌هاي ناكارآمد براي انتخابات است، افرادي كه شايد سابقه كاري آنها بيش از هر چيز معرف آنها باشد.

البته ناگفته نماند علت اصلي اين بحران، تعدد نامزدهاي تاييد صلاحيت شده در اين جريان است كه سران اين طيف سياسي را با مشكل مديريت كانديدا مواجه كرده‌است. همه گروه‌هاي سياسي حاضر در جبهه اصولگرايان انتظار دارند در ليست‌هاي مربوطه باشند و اين نيز به مشكل و دردسري بزرگ براي آنها تبديل شد‌ه‌است. اين درحالي است كه جناح رقيب اين جريان، به دليل رد صلاحيت‌هاي انجام شده، حتي در برخي از شهرها نامزدي براي معرفي در اين كارزار سياسي ندارند.