به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ ساعت ۰۷:۰۵
کد مطلب : ۱۰۰۷۰۸
سخنگوی شورای نگهبان:

حدود 25 درصد معترضان تایید صلاحیت شدند

گروه سياسي: سخنگوی شورای نگهبان از تائید صلاحیت 20 تا 25 درصد دیگر از کاندیدا های انتخابات مجلس خبر داد.
حدود 25 درصد معترضان تایید صلاحیت شدند
ابراهیمیان در حاشیه نشست راهبردهای نظارتی در نظام انتخاباتی ایران و جایگاه شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا تا به این لحظه آمار کلی از تایید صلاحیت کسانی که اعتراض کرده‌اند وجود دارد یا خیر؟ گفت: هنوز مشخص نیست. وی عنوان کرد: البته بنده حدس می‌زنم، براساس کاری که خودم انجام دادم، بیش از 20 تا 25 درصد از افراد باشند که صلاحیت‌شان تایید شده است.

در همین حال قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور نیز با اشاره به اینکه ساعت 24 جمعه شب مهلت 20 روزه شورای نگهبان برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات به پایان می رسد، گفت: بنابراین اسامی که در رسانه ها مطرح شده اند، فقط گمانه زنی است. حسینعلی امیری اظهار کرد: هرگاه شورای نگهبان اسامی را به وزارت کشور اعلام کند ما هم اسامی را به فرمانداری های سراسر کشور اعلام خواهیم کرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: «فقط کسانی که صلاحیت آنها در مراحل قبلی تایید شده و اکنون شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید نکرده است از روز اعلام نتایج سه روز فرصت دارند که اعتراض خود را اعلام کنند.»

کاندیدای اصولگرای مجلس:
شورای نگهبان برای ما اطمینان خاطر به وجود آورده است

غلامرضا مصباح یزدی در مورد آخرین وضعیت لیست اصولگرایان برای انتخابات مجلس آینده اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره همه تشکل‌ها و شخصیت‌های برجسته اصولگرا گردهم آمده‌اند و ائتلافی را تشکیل داده‌اند که ائتلافی پایدار و با دوام خواهد بود. وی افزود: اکنون همه در حال بررسی داوطلبینی هستند که در تهران ثبت‌نام کرده‌اند و مبنای بررسی افراد هم براساس فعالیت‌ها و میزان رای‌آوری داوطلبین است. وی در مورد اینکه تاکنون چند درصد از لیست‌ها آماده شده است، اظهار داشت: هنوز به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم و ما از حدود 200 نفر از داوطلبین تهران بررسی و به تدریج در حال کاهش این افراد هستیم و تاکنون به نزدیک 40 نفر رسیده‌ایم.

این عضو جامعه روحانیت در پاسخ به این سوال که برخورد اصولگرایان با ردصلاحیت‌های احتمالی داوطلبین این جریان اظهار داشت: شورای نگهبان برای ما اطمینان خاطر به وجود آورده که این شورا به دقت وظایف قانونی خود را دنبال می‌کند. وی افزود: ما نمی خواهیم که هیچ‌کس بدون دلیل ردصلاحیت شود، بلکه معتقدیم همه کسانی که صلاحیت لازم را دارند، با احراز این صلاحیت توسط شورای نگهبان تائید شوند و شاهد رقابت در مجموعه انتخابات باشیم تا نتیجه بهتری بدست آید و از این جهت ما هیچ نوع تعیین تکلیفی برای شورای نگهبان نمی‌کنیم و معتقدیم که آنها با وظایف خود به خوبی آشنا هستند و همه باید در مقابل روند قانونی بررسی صلاحیت‌ها خضوع کنند و تسلیم قانون باشند. وی در پایان تصریح کرد: پایبندی به قانون قطعا به نفع ملت و مملکت ماست و خدای نکرده هیچ جریانی نباید درصدد این باشد که نهادهای قانونی را زیرسوال ببرد یا مورد تخریب قرار بدهد.