به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۵۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ ساعت ۰۷:۲۴
کد مطلب : ۱۰۰۷۱۰
سخنگوی کاخ سفید:

وضعیت انسانی در سوریه، بدتر مي‌شود

گروه بين‌الملل: سخنگوی کاخ سفید گفت: به نظر می‌رسد وضعیت انسانی در سوریه بدتر شود و ما به شدت نگران هستیم و همزمان خبرها حاكيست در پي بمباران‌هاي بي سابقه روزهاي اخير شهركهاي اطراف حلب توسط هواپيماهاي روسي، بالغ بر 100 هزار نفر ديگر از ساكنان اين مناطق به طرف مرز تركيه در حال فرار هستند.
وضعیت انسانی در سوریه، بدتر مي‌شود
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ جاش ضمن اذعان به تلاش آمریکا در برکناری بشار اسد از قدرت مدعی شد: ادامه حمایت روس‌ها از رژیم اسد فقط باعث می‌شود این رژیم بتواند خشونت‌های خود را بیشتر کند و تلاش‌های ما برای رسیدن به نوعی گذار سیاسی را پس می‌زند، گذاری که روسها آن را لازم می‌دانند. از این رو، باید گفت این فاجعه‌بار است ولی باعث نمی‌شود آمریکا به تلاش‌های خود برای انتقال سیاسی در کنار زدن اسد از قدرت و حل و فصل هرج و مرج سیاسی که باعث این درجه از مشکلات شده است، ادامه ندهد.

وی در واکنش به ادامه پیشروی های ارتش سوریه به سوی حلب گفت: به نظر می رسد که وضعیت انسانی در سوریه، بدتر شود. این چیزی است که ما به شدت نگران آن هستیم و مدتهاست که نگران حملات دولت اسد به غیر نظامیان بی گناه و مناطقی هستیم که مخالفان در اختیار دارند و این نمونه خوبی است. این عملیات باعث از بین رفتن هزاران غیر نظامی بی گناه و به خشونت‌هایی منجر می‌شود که میلیون‌ها سوری از خانه‌ها و مناطق زندگی خود فرار کنند. باعث ایجاد مشکل بحران آوارگان در منطقه و سراسر دنیا می‌شود.

کری: اسد و حامیانش به قطعنامه شورای امنیت پایبند نیستند

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به ادامه ناآرامی ها در سوریه گفت: اسد و حامیانش به قطعنامه ی 2254 شورای امنیت سازمان ملل پایبند نیستند. به گزارش صدا و سیما، جان کری به قطعنامه شورای امنیت اشاره کرد که در تاریخ 18 دسامبر به تصویب رسید و افزود: «در آن قطعنامه که روسیه هم به آن رای داد از همه طرف ها خواسته شده اجازه دهند کمک های بشردوستانه به سرتاسر سوریه ارسال شود. نه رژیم اسد و نه حامیانش برای تحقق این مورد کاری نکردند. قطعنامه شورای امنیت همچنین پایان همه حمله های هوایی و توپخانه ای را در سوریه خواستار شده است اما این مورد هم تحقق پیدا نکرد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: روسیه از بمب های جدیدی در سوریه استفاده می کند که تلفات زیادی را در میان غیرنظامی ها بر جا می گذارد و وقتی که امدادگران برای نجات مجروحان بمباران مراجعه می کنند بخش هایی منفجر نشده ی آن بمب، امدادگران را نیز هدف قرار می دهد. این گونه اقدام ها باید متوقف شوند. جان کری با تاکید بر اینکه ترک کردن میز گفتگو نتیجه ای نخواهد داشت گفت: فقط با تعامل همه طرف ها می توان به نتیجه رسید و روزهای آتی ثابت خواهند کرد کدام طرف ها جدی هستند.

وی در عین حال گفت: روس ها پیشنهادهای سازنده ای را درباره چگونگی اجرای آتش بس ارائه کرده اند و افزود: اما اگر فقط مذاکره برای مذاکره باشد و بمباران ها متوقف نشود هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت و کسی این را نمی پذیرد. جان کری گفت: گفتگوهای سوریه آنگونه که گفته می شود متوقف نشده بلکه به درخواست نماینده ویژه سازمان ملل این گفتگوها هم اکنون قطع شده است تا طرح ارسال کمک های بشردوستانه و طرح آتش بس آماده شوند.

کری با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور روسیه در مسکو گفت: به رئیس جمهور پوتین مستقیم گفتم شما و دیگر حامیان بشار اسد باید در آینده ای نزدیک تصمیم های اساسی بگیرد و اگر بخواهید با هر قیمتی اسد را در قدرت حفظ کنید جنگ در سوریه تمام نخواهد شد و تلاش ها برای حفظ سوریه در قالب یک کشور واحد با شکست روبرو می شود. وزیر خارجه آمریکا گفت: روس ها مستقیم گفته اند از آتش بس در سوریه حمایت می کنند. ایرانی‌ها هم همین دیروز در لندن تاکید کردند از آتش بس حمایت می کنند. منتظریم دیگر طرف ها هم بیایند و موضع خود را اعلام کنند.

از سوي ديگر گزارش‌ منابع خبري منطقه حاكيست در پي بمباران‌هاي بي سابقه روزهاي اخير شهركهاي اطراف حلب توسط هواپيماهاي روسي، بالغ بر 100 هزار نفر ديگر از ساكنان اين مناطق به طرف مرز تركيه در حال فرار هستند.