به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۱۰۰۷۵۲
گام مهم دانشمندان برای کاهش آلاینده‌ها

تولید سوخت از دی‌اکسیدکربن

گروه فناوری:دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی توانسته‌اند با روشی ساده از هوای رقیق، سوخت تهیه کنند.
تولید سوخت از دی‌اکسیدکربن
محققان دانشکده مقالات، هنرها و علوم دورنسیف دانشگاه کالیفرنیای جنوبی روشی را برای تبدیل دی‌اکسید کربن که گاز اصلی تولید شده توسط انسان است، به متانول که سوختی پاک و ایمن است، توسعه داده‌اند.
 تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت می‌تواند موهبتی برای جو زمین باشد. در حال حاضر 82 درصد از انتشارات گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده توسط انسان در آمریکا را دی‌اکسیدکربن تشکیل می‌دهد که بیشتر آن از سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود. از این رو تبدیل این گاز به سوخت می‌تواند گام مهمی در تغییر آ‌ب‌وهوا باشد چرا که هم به معنی استفاده کمتر از سوختهای فسیلی بوده و هم از ضایعاتی که در اثر سوخت‌های پیشین به جا مانده، استفاده می‌کند.
 
روش جدید دانشمندان شامل حرارت دادن ترکیبی از آب، هوا و یک ماده شیمیایی موسوم به پنتا اتیلن‌هگزامین است. گاز دی‌اکسیدکربن به شکل حباب وارد ترکیب و در نهایت با آن مخلوط و باعث می‌شود 79 درصد دی‌اکسیدکربن به متانول مطلوب تبدیل شود. سپس شیمیدانان باید متانول را از آن جدا سازند.
 
البته متانول فعلا برای استفاده به عنوان سوخت جایگزین بسیار گران بوده و محققان امیدوارند با حمایت‌های لازم بتوانند آن را طی پنج تا 10 سال آینده در صنعت استفاده کنند.  نتایج این تحقیق در مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است.
مرجع : ایسنا