به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۰۰۸۵۸
به رقیب فرصت تصرف‌مجلس با آرای‌کم را نمی‌دهیم

کولایی: اصلاحات 7 اسفند برنده میدان است

گروه سیاسی: الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید دارد که اصلاح طلبان برای هر اعتراض و فعالیتی روندهای قانونی را طی می کنند و اصلاحات تجربه‌های ناموفق گذشته را تکرار نخواهد کرد.
کولایی: اصلاحات 7 اسفند برنده میدان است
همراهیش با محمدرضا عارف برای ثبت نام در وزارت کشور، برای خیلی‌ها معنادار بود. حضور یکی از نمایندگان فعال زن دور ششم مجلس در کنار رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در وزارت کشور شاید نمادی از نگاه فراجنسیتی مهم‌ترین چهره انتخاباتی جریان اصلاحات باشد که می تواند در صورت حضور در مجلس دهم پررنگ‌تر جلوه کند. الهه کولایی که سابقه فعالیت حزبی، سیاسی و نمایندگی مجلس ششم را در کارنامه دارد، جریان مخالف اصلاحات را محافظه کار می خواند. وی معتقد است که اصلاح طلبان، اصولگرای واقعی هستند و محافظه کاران پایگاه اجتماعی قدرتمندی در جامعه ندارند، بنابراین اصلاح طلبان به رقیب این فرصت را نمی دهند با آراء اندک کرسی های مجلس را تصرف کند. به گفته کولایی که در شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز عضویت داشته است، مسایلی همچون قهربا انتخابات سیاستی نیست که اصلاح طلبان بخواهند در این دوره انتخابات آن را دنبال کنند. او اکنون عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است و به شکل گیری پیوندی سازنده میان اصلاحات و نیروهای معتدل بعد از انتخابات 92 اشاره می‌کند و عقیده دارد با تمهیداتی که اصلاح طلبان اندیشیده اند 7 اسفند برنده میدان خواهند بود.
تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از بزرگترین دستاوردهای اصلاحات است
الهه کولایی گفت: تشکیل "شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان" یکی از بزرگترین دستاوردهای تلاش مجموعه نیروها، شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب درس گرفتن از تجربه های گذشته، از سال های دور تا امروز بوده است. و این رخداد فی نفسه از بزرگترین دستاوردهای تلاش اصلاح‌طلبان در کشور به حساب می آید.
در انتخابات 92 شاهد پیوند سازنده و تاثیرگذار اصلاح طلبان با معتدلین بودیم
وی ادامه داد: یکی ازمهمترین مسایل مورد تاکید اصلاح‌طلبان، نتایج سازنده و امید بخش انتخابات خرداد سال 92 است. در آن دوره، بر اساس الگوی تمرکز بر منافع ملی و تامین مصالح مردم، شاهد پیوند تعیین کننده و اثرگذاراصلاح طلبان با نیروهای میانه رو و اعتدال گرا در کشور بودیم. پس از به قدرت رسیدن دولت تدبیر وامید، همه اصلاح طلبان بر این مساله تاکید داشته اند که ما باید این الگو را در انتخابات مجلس بازسازی کنیم و نتایج مثبت این همگرایی را با به قدرت رساندن جریان های میانه رو در کشور ارتقاء دهیم. این استاد دانشگاه یادآور شد: اکنون باید بتوانیم با توجه به شرایط حساس منطقه و فضای پسابرجام ، بر پایه حفظ و تقویت انسجام ملی، در "گام دوم " تلاش هایی که تا به حال صورت گرفته را ادامه دهیم تا به نتایج مبتنی به خواسته ها و مطالبات مردم برسیم.
استراتژی اصلاح طلبان تقویت و ارتقای مشی اصلاح طلبی است
کولایی همچنین تاکید کرد: اصلاح‌طلبان استراتژی خود را تقویت و ارتقاء مشی اصلاح طلبی قرار داده اند، یعنی استفاده از همه ظرفیت های قانونی، اجتماعی و سیاسی موجود برای رسیدن به شرایطی که نیازهای مردم درسطوح مختلف تامین شود و جایگاه ایران درتعاملات منطقه‌ای ارتقاء پیدا کند ، تا کشور بتواند با استفاده از منابع گوناگون قدرت که در اختیار دارد، هم شرایط داخلی را بهبود ببخشد و هم آثار زیان‌بار و خسارت بار سیاست های نادرست سال های اخیر را از بین ببرد.

این فعال سیاسی اطلاح طلب شرایط داخلی کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: باید به خیل عظیم بیکاران و نیز دانش‌آموختگان دانشگاهی که جویای شرایط مناسب برای ارائه خدمات به جامعه و تامین نیازها و خواسته های خود هستند، در شرایطی که اقتصاد جهانی در فضایی رقابتی به سرعت در حال گسترش پیدا کردن است و همه اقتصادهای ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، توجه داشت . قطعا کشور ما نیز از این آثار دور نیست و باید بتوان در این تعامل سازنده راه پیدا کرد. وی خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبان ایجاد "امید و آرامش" بر پایه تقویت و تعمیق نقش و جایگاه مردم ، برای بهبود وضعیت موجود و بهره گیری از همه ظرفیت های قانونی موجود را استراتژی خود قرار داده اند و از همه امکانات خود در این زمینه استفاده می کنند.

این عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان درادامه تصریح کرد: طبیعی است وقتی ما با رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان روبروشویم، این روند روندی ناخوشایند تلقی می‌شود ؛ چرا که فرصت یک مبارزه عادلانه و خوب را ازمبارزان و فعالان حوزه سیاست می گیرد. کولایی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های قانونی برای بیان اعتراض، گفت: بیرون رانده شدن چهره های شاخص از دایره این رقابت ها، اتفاق مثبت و قابل قبولی نیست، اما در همان حال که اصلاح‌طلبان از ظرفیت های قانونی برای بیان انتظارها و اعتراض های خود در مورد رفتار هیات های نظارت استفاده می‌کنند، همچنان به مطالعه، بررسی و ارزیابی شرایط موجود ، نامزدهای تائید صلاحیت شده و افرادی که در میان این نامزدها برای جمع اصلاح‌طلبان می‌توانند سرمایه آفرینی کنند، می‌پردازند تا امکان رویش های جدیدی را در میان نیروهای اصلاح‌طلب در حوزه عملی قدرت فراهم آورند.

وی افزود:ضمن اینکه لابی‌ها،‌ گفت‌وگوها و استفاده ازمنابع گوناگون برای تاثیرگذاری بر این تصمیم گیری ها هم مورد غفلت قرار نگرفته است، در مجموع اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند از همه ظرفیت های قانونی استفاده کنند تا به اصلاح شرایط موجود کمک شود و در واقع رفتار نهادهای تاثیرگذار و روند انتخابات در کشور را به سمت و سویی پیش ببرند که می‌تواند با منافع ، مصالح و امنیت کشور نسبت بهتری داشته باشد. این نماینده پیشین مجلس یادآور شد: در این شرایط همه احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، ضرورت این پیگیری ها را مورد توجه قرارداده اند. آنها تلاش می‌کنند همه ظرفیت های قانونی را برای این تغییر مورد استفاده قرار دهند.
اتاق های فکر اصلاح طلبان گزینه های مختلف را بررسی می‌کنند
کولایی همچنین تاکید کرد:ما درفعالیت‌های کنونی خود، شاهد شکل گرفتن اتاق های فکر و شوراهایی درمیان اصلاح‌طلبان هستیم که گزینه های مختلف در چارچوب های قانونی کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ما وضعیت های مطلوبی داریم که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم، تصریح کرد: البته به این معنا نیست که از گزینه های دیگر در صورت تحقق نیافتن انتخاب های مطلوب، چشم پوشی می‌کنیم. ما ضمن آنکه تلاش می‌کنیم به بهترین و پرفایده ترین گزینه ها دسترسی پیدا کنیم ، گزینه هایی که برایمان مطلوبیت کمتری دارند را هم از عرصه انتخاب خود خارج نمی‌کنیم.
اصلاح‌طلبان تجربه های ناموفق گذشته را تکرار نخواهند کرد
کولایی درادامه درخصوص انتقادهای مطرح شده به جریان اصلاحات و حضور فعال آنها در انتخابات پیش رو اظهار کرد: اصلاح‌طلبان تجربه های ناموفق گذشته را تکرار نخواهند کرد. درمجموع همه نیروهای سیاسی باید سعی در نقد و ارزیابی خود داشته باشند و این فقط شامل اصلاح‌طلبان نمی‌شود. همه جریان های سیاسی با نقد و ارزیابی عملکرد خود در گذشته می توانند به اصلاح اشتباه ها و جبران آن‌ها بپردازند. این قاعده ای عام در حوزه فعالیت‌های بشری است . ما همیشه نیازمند این ارزیابی و اصلاح رفتارها هستیم و این مساله خاص اصلاح‌طلبان نیست.
به رقیب فرصت نمی دهیم با آرای اندک کرسی های مجلس را تصرف کند
این نماینده مجلس ششم همچنین تصریح کرد: ما نباید فراموش کنیم که مجلس هفتم با چه تعداد از آرا تشکیل شد. اکنون نیز ما این فرصت را به رقیب نخواهیم داد که با تعداد آرای اندک وارد مجلس شود و کرسی ها را به تصرف خود در آورد، بنابراین ما از گزینه های مختلفی که داریم استفاده می‌کنیم تا بهترین شرایط را برای پیشبرد برنامه اصلاحات و تامین خواسته ها و مطالبات بر حق مردم فراهم کنیم.
تحریم انتخابات ناکارآمدی خود را نشان داده است
این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان همچنین تاکید کرد: مساله تحریم انتخابات پیش از این ناکارآمدی خود را نشان داده و سیاستی نیست که توسط اصلاح‌طلبان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. البته اعتراض ها برجاست . تلاش ها و فعالیت‌ها دنبال می‌شود. در همان حال سعی داریم زیان ها و آسیب های مداخلات ناروا را نیز به حداقل کاهش دهیم . ما از فرصت حضور نیروهای موافق و همراه با اندیشه ها و آرای عموم مردم چشم پوشی نخواهیم کرد. عضو هییت علمی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: ما سعی می‌کنیم شرایط مناسب را برای ایجاد یک اکثریت متعادل ، همساز و موافق با آرا و خواسته های مردم فراهم آوریم. ما تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت های قانونی برای حضور نیروهای اثرگذار و موافق باخواسته ها و مطالبات مردم و پیش برد برنامه اصلاحات در مجلس استفاده کنیم.

کولایی در ارزیابی خود از ترکیب مجلس آینده نیز گفت: طبیعی است که عوامل مختلفی بر ترکیب مجلس آینده اثرگذار است که در میان آن‌ها عامل انسانی و رویکرد مثبت و امیدآفرین و حرکت آفرین اصلاح‌طلبان نقش بسیار محوری و تعیین کننده دارد، ‌رویکردی که اصلاح‌طلبان برای افزایش امید ، اشتیاق و حرکت رو به پیش در جامعه دنبال کردند، تاثیرمثبت خود را در رای گیری روز 7 اسفند بر جای خواهد گذاشت. وی افزود: ما همواره شاهد بودیم رویکرد مثبت و حضور فعال ما با حمایت مردم همراه بوده است. اگر مردم از ما حمایت کنند بدون شک ترکیب مجلس موافق خواسته ها و مطالبات آن‌ها شکل می گیرد.
اصلاح طلبان را اصولگرا می دانم
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره فعالیت جریان مقابل خود نیز گفت: محافظه کاران به خوبی می‌دانند که پایگاه اجتماعی قدرت مندی در جامعه ندارند ، من به آنها اصولگرا نمی گویم . من اصلاح‌طلبان را از محافظه کاران اصولگراتر می دانم. اصلاحات همواره پایبندی خود به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی را در ادوار و به اشکال مختلف به نمایش گذاشته است. من اصلاح‌طلبان را اصولگرا می دانم.
اصلاحات 7 اسفند برنده میدان است
این نماینده پیشین مجلس خاطر نشان کرد: من مخالفان اصلاحات را محافظه کار می خوانم و محافظه کاران به خوبی از نداشتن پایگاه اجتماعی خود آگاه هستند و این مزیتی است که اصلاح‌طلبان از آن برخوردارند. با رویکرد و روندی که اصلاح‌طلبان فعالیت خود را شروع کردند و برخورد مثبت با واقعیت های موجود در جامعه و استفاده از ظرفیت هایی که در مسیر پیشبرد برنامه اصلاحات در ساختار انتخابات وجود دارد، با جلب حمایت مردم و فعال کردن نیروهای مردمی، اصلاح‌طلبان شانس بسیار بالایی برای تاثیر گذاری بر ساخت قدرت در مجلس آینده دارند و با این تمهیدات ما در این عرصه، 7 اسفند برنده میدان خواهیم بود.
مرجع : ایسنا