به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۱۰۰۸۷۳
در نشست «کفشهایم کو» مطرح شد:

تاثیر خلاقیت کیانیان در فیلم جدید پوراحمد

گروه فرهنگی: کیومرث پوراحمد با بیان اینکه خلاقیت رضا کیانیان در فیلم‌ «کفش‌هایم کو» تأثیر زیادی داشت، گفت:‌ "جولیان مور" که جایزه اسکار را دریافت کرده است، باید از رضا کیانیان یاد بگیرد که چطور نقش یک آلزایمری را بازی کند.
تاثیر خلاقیت کیانیان در فیلم جدید پوراحمد
کارگردان فیلم «کفش‌هایم کو» درباره ساخت این فیلم یادآور شد: در یک سفری که در هواپیما بودم و کتاب «هنوز آلیس» را می‌خواندم، در فصل دوم آن جمله‌ای داشت که به شدت به یاد مادرم افتادم و در هواپیما زار زار گریه کردم. این کتاب به قدری برایم تأثیرگذار بود که خواندن آن را یک ماه طول دادم، در صورتی که می‌شد آن را در مدت پنج، شش ساعت تمام کرد.او با اشاره به اینکه آن کتاب باعث شد به یاد آلزایمر مادرش بیفتد که 10 سال درگیر آن بود، ادامه داد: از طریق دکتر نوروزیان که در مبحث بیماری آلزایمر و نیز کلینیک سالمندان از بنیان‌گذاران محسوب می‌شود، اطلاعاتی را درباره این بیماری کسب کردم و شروع اولیه داستان فیلم در «بهاریه» مجله «فیلم» افتاد که معمولا هر سال آن را می‌نوشتم.

 

این کارگردان گفت:‌در آن «بهاریه» به یک پیرمرد آلزایمری پرداختم که در آستانه شب عید، در خانه تنها بود و با همین عنوان «کفش‌هایم کو»نیز به چاپ رسید. پس از آن در سفری که برای مراسم زاون قوکاسیان به اصفهان داشتم، موضوع را با فرید مصطفوی (فیلمنامه‌نویس) مطرح کردم و این‌گونه بود که فیلمنامه را پس از چند سال، آماده ساخت کردیم.

 

پوراحمد در ادامه با اشاره به تک تک بازیگران و عوامل‌اش که در این فیلم با او همکاری داشته‌اند، فردین خلعتبری را یکی از بهترین آهنگسازان ایرانی دانست و به کار او در فیلم «اتوبوس شب» نیز اشاره کرد.او همچنین با اشاره به بازی رضا کیانیان گفت: بازیگر اسکار گرفته باید از او یاد بگیرد چطور این نقش را ایفا کند.

 

این هنرمند با بیان اینکه پس از 30 سال رفاقت، فرصت همکاری با علیرضا زرین‌دست را در فیلم «کفشایم‌کو» پیدا کرده است، گفت: سینما یک کار دسته‌جمعی است و خلاقیت همه عوامل در این فیلم موثر بوده است. با این حال اگر همت و شهامت علی قائم‌مقامی به عنوان تهیه‌کننده نبود، این فیلم ساخته نمی‌شد چون ما با چندرغاز پول، ساخت فیلم را شروع کردیم.

 

این نقش برایم چالش برانگیز بود

 

در ادامه رضا کیانیان بازیگر نقش اصلی فیلم «کفش‌هایم کو» در نشست خبری این فیلم که 18 بهمن‌ماه در سالن سعدی کاخ جشنواره برگزار شد، بیان کرد: نقش حبیب به عنوان یک بیمار آلزایمری در این فیلم تلخ و بار مکافاتش سنگین بود. من خودم از فیلم تلخ خوشم نمی‌آید اما این نقش برایم جالب و چالش‌برانگیز بود. به همین دلیل طبق روال همیشگی‌ام لحظاتی شیرین را با هماهنگی کارگردان به این نقش اضافه کردم تا تماشاگر در جایی بخندد.وی ادامه داد: نقش‌هایی که من بازی می‌کنم، همیشه اگر مثبت باشد کمی ویژگی‌های منفی به آن اضافه می‌کنم و اگر منفی باشد آن را کمی مثبت می‌کنم، یعنی نمی‌گذارم آن نقش تخت باقی بماند و تماشاگر از آن جدا باشد.

 

این بازیگر افزود: به طور مثال بگویم 90 درصد نقش‌هایی که بازی کرده‌ام منفی است. اصلا از این نوع نقش‌ها خوشم می‌آید چون چالش دارد و همواره سعی کرده‌ام با اضافه کردن وجوه انسانی، آن نقش‌ها را به انسان و آدم تبدیل کنم تا تماشاگر فکر کند او هم همان کار‌هایی را انجام می‌دهد که خودش ممکن است انجام دهد.کیانیان در پاسخ به سوالی درباره حضور بازیگر جوان و کم تجربه (مینا وحید) با کمی انتقاد از طرح مباحث این‌ چنینی گفت:‌ یکی از اخلاق‌های مرحوم خسرو شکیبایی این بود که وقتی بازیگر کم تجربه جلویش قرار می‌گرفت به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کرد که فکر کند سال‌هاست با او دوستی دارد. مثلا در سریال «خانه سبز» رامبد جوان به عنوان یک بازیگر کم تجربه در مقابل خسرو شکیبایی بازی می‌کرد.

 

او اضافه کرد: ضمن اینکه اگر یک بازیگری فکر کند بازیگر مقابلش بد باشد خودش بهتر می‌ماند، اشتباه می‌کند چون آن‌هایی ماندگار هستند که همگی خوب باشند.رضا کیانیان در ادامه مطرح کرد: در تمام فیلم‌هایی که بازی می‌کنم روز اول فیلمبرداری به دلیل اضطراب شدیدی که دارم نوک دماغم یک جوش می‌زند و همه گریمور‌ها می‌دانند که روز اول باید آن را پنهان کنند. البته در این فیلم به دلیل متفاوت بودن کار، ماندگاری این جوش بیشتر از زمان‌های دیگر طول کشید و علت آن هم به اضطرابی برمی‌گردد که دچار آن می‌شوم، چون هر بار تلاش می‌کنم نقش‌های جدیدی را ایفا کنم که سختی‌های خود را دارد که ممکن است کل آبرویم برود.

 

 

 

مجید مظفری: ای کاش به سمت تلویزیون نمی‌رفتم

 

 

مجید مظفری دیگر بازیگر فیلم «کفشهایم کو» هم در سخنانی درباره کم کاری‌اش اظهار کرد:‌ پس از فیلم‌های «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم» یکسری سناریو به من پیشنهاد شد و چون عادت نداشتیم فیلم متوسط کار کنم، کم کم کنار کشیدم و به سمت تلویزیون رفتم که اشتباه کردم و ای کاش این کار را انجام نمی‌دادم.

 

او ادامه داد: البته این زمان کم کاری من در دوره مسئولان قبلی ارشاد بود که نمی‌توانستم با آن‌ها کار کنم و آن‌ها هم نمی‌توانستند با من کار کنند، به همین دلیل کناره‌گیری کردم و هشت سال در سینما بازی نکردم و به سمت تلویزیون رفتم.این بازیگر با بیان اینکه فکر سینما از سرش بیرون رفته بود، ادامه داد: بعد از اینکه مسئولان جدید آمدند نشانه‌هایی از مهر و محبت به هنرمندان و پیشکسوتان را از سوی آن‌ها دیدم، به طوری که یک روز که به دلیل مریضی و استفاده از اکسیژن سه ماه بود از خانه بیرون نیامده بودم، آقای ایوبی و آقای فرجی (مدیر اسبق شبکه یک سیما) بدون عکاس و انتشار خبری به عیادتم آمدند و بعد از آن بنده را به بازی گرفتند و در جشنواره «یاس» برایم بزرگداشت گرفتند.

 

مظفری گفت: این اتفاق برایم تولد دیگری بود و بهتر از آن ارتباط تنگاتنگی بود که با آقای پوراحمد برقرار کردم و همان جشنواره یاس باعث شد که سهم کوچکی در فیلم «کفشهایم کو» داشته باشم.او با ابراز خوشحالی از اینکه جلوی دوربین علیرضا زرین‌دست بازی کرده است، بیان کرد: پس از مطرح شدن پیشنهاد بازی در فیلم «کفش‌هایم کو» خدا را شکر کردم که بعد از بیضایی در فیلم پوراحمد بازی می‌کنم. این اتفاق ورود خوبی برای من به سینما بود و قول می‌دهم که سال آینده حداقل دو فیلم در سینما داشته باشم.

 

از منتفی شدن حضور باران کوثری تا بازی مینا وحید در «کفش‌هایم کو»

 

علی قائم مقامی تهیه‌کننده این فیلم نیز با بیان اینکه قرار بود باران کوثری در این فیلم به جای مینا وحید بازی کند و پس از تصادفی که داشت این امکان میسر نشد، گفت: آقای پوراحمد فیلم «دوران عاشقی» را ندیده بود، اما بعد از اینکه پیشنهاد حضور مینا وحید (بازیگر فیلم «دوران عاشقی») را مطرح کردم و نیز بعد از دیدن این بازیگر شرایط برای این همکاری فراهم شد.او همچنین اضافه کرد:‌ پروانه ساخت این فیلم ابتدا به اسم من و پوراحمد بوده است، چون قرار بود یک سال قبل فیلمی به نام «بشنو از نی» را کار کنیم که بنا به دلایلی نشد و شهریور امسال آقای پوراحمد طرح فیلم «کفش‌هایم کو» را ارائه کرد.

 

او با بیان اینکه پوراحمد از آن دسته کارگردان‌هایی است که هیچ پلان اضافه‌ای نمی‌گیرد و می‌داند چه می‌خواهد از عوامل پروژه قدردانی کرد و گفت: تمام دوستان به این پروژه لطف کردند و ارقام واقعی خود را نخواستند و نیز در دریافت‌ دستمزدها همکاری خوبی داشتند.در این نشست علیرضا زرین‌دست مدیر فیلمبرداری، مینا وحید بازیگر، فردین خلعتبری آهنگساز و میثم مولایی تدوین‌گر «کفشهایم کو» حضور داشتند.

مرجع : ایسنا