به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۹ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۱۰۱۰۲۲
در کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا؛

مرکل: بمباران روسیه عامل آوارگی سوری‌ها

گروه بین‌الملل: نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی با صدراعظم آلمان گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد عملیات آتش بس در سوریه را به تصویب رسانده است و کشورش نیز به این تصمیم پایبند خواهد بود.
مرکل: بمباران روسیه عامل آوارگی سوری‌ها
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، احمد داوود اوغلو در خصوص کمک های آلمان به پناهندگان سوری نیز گفت: برلین حدود 3 میلیارد دلار کمک کرده است که این مبلغ در زمینه آموزش و بهداشت پناهندگان سوری به کار گرفته خواهد شد. وی افزود: ترکیه نمی‌تواند به تنهایی قادر به حل بحران آوارگان نیست و اتحادیه اروپا نیز باید به وظایف خود در قبال آوارگان عمل کند. نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه اکنون 30 هزار آواره سوری در مرزهای ترکیه حضور دارند، افزود: اگر لازم بدانیم به آوارگان سوری اجازه ورود به خاک ترکیه را خواهیم داد.

نخست‌وزیر ترکیه در این نشست مشترک خبری نگرانی خود را از عقب نشینی قریب الوقوع تروریست ها از شهر اقتصادی حلب ابراز کرد و افزود: تلاش دولت اسد برای محاصره شهر حلب بسیار خطرناک و نگران کننده است. وی همچنین از ادامه عملیات نظامی روسیه در سوریه و به خصوص در حلب و اطراف آن ابراز نگرانی کرد و افزود: بمباران‌های جنگنده های روسیه در سوریه باید متوقف شود. در حال حاضر حلب و شمال سوریه با حملات شدیدی روبه رو هستند و به همین علت است که آنکارا خواستار اجرای فوری قطعنامه‌ای مربوط به آتش بس در سوریه است.

صدراعظم آلمان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به برگزاری نشست دو جانبه با طرف ترک در باره آوارگان سوری اشاره کرد و افزود: بمباران های بی وقفه روسیه، عامل آوارگی های بیشتر سوری ها شده و ما تلاش می کنیم که با این پدیده بحران آوارگان مقابله کنیم. وی افزود: برلین به دقت تحولات سیاسی و میدانی سوریه را دنبال می کند و ما بر تلاش برای از سرگیری گفت و گوها تاکید داریم. آنگلا مرکل در ادامه بر اجرایی شدن قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره مصمون ماندن شهروندان در سوریه از حملات تروریستی تاکید کرد. وی با بیان این که تنها راه حل بحران سوریه روش های سیاسی است، تصریح کرد: برلین همواره بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده است.

ناظران سیاسی معتقدند که به احتمال زیاد ترکیه، آلمان را در جریان طرح های مشترک برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در استفاده از 150 هزار نیروی زمینی برای ورود به خاک سوریه و مقابله با جبهه ضد تروریستی مشترک روسیه - ایران و در حمایت از باقی مانده تروریست‌های النصره و داعش قرار داده است. صدراعظم آلمان به تازگی دخالت بیشتر این کشور در رفع بحران های سیاسی خارج از اروپا را مطرح کرده بود که این سخنان وی با واکنش هایی نیز در داخل این کشور روبه رو شده است.