به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب : ۱۰۱۱۲۳
پیشنهاد جدیدی روسیه درباره سوریه به آمريكا

یک میلیون‌سوري ديگر آماده فرار هستند

گروه بين‌الملل: وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو پیشنهاد جدیدی را برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه به واشینگتن ارائه کرده و نخست وزیر ترکیه هم مي گويد: روسیه در ‌‌نهایت مثل افغانستان با سرافکندگی از سوریه عقب‌نشینی خواهد کرد
یک میلیون‌سوري ديگر آماده فرار هستند
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ با روزنامه «موسکووسکی کومسومول»، گفت که طرح روسیه «خاص و ساده» است، ولی حاضر نشد جزئیات آن را بیان کند.
وزیر خارجه روسیه قرار است روز پنجشنبه در مونیخ با جان کری، همتای آمریکایی‌اش، دیدار و گفت‌وگو کند. لاوروف این انتقاد‌ها که روسیه هفته گذشته با تشدید حملات هوایی خود به مواضع شورشیان باعث شکست مذاکرات صلح سوریه در ژنو شد را رد کرد.

در همین حال، وزیر امور خارجه آمریکا گفت اقدامات روسیه مذاکرات صلح برای پایان دادن به بحران سوریه را دشوار کرده و از دولت روسیه خواست به اقدامات دیپلماتیک برای برقراری آتش بس در سوریه بپیوندد. کری افزود: «اقدامات روسیه در حلب و نواحی اطراف آن، گفت‌وگو و انجام هر گونه مذاکره جدی را دشوار‌تر کرده است». همزمان نخست‌وزیر ترکیه از جامعه جهانی خواست علیه «بمباران بی‌رحمانه مناطق مسکونی از سوی نیروی هوایی روسیه» اعتراض كند.

احمد داوود اوغلو  افزود: روسیه در ‌‌نهایت مثل افغانستان با سرافکندگی از سوریه عقب‌نشینی خواهد کرد. نخست وزیر ترکیه گفت: «آنهایی که سوریه را به حمام خون بدل کرده‌اند یک روزی هزینه اعمال خود را خواهند پرداخت». مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: ۵۰ هزار آواره سوری با فرار از حملات هوایی روسیه خود را به مرز ترکیرسانده‌اند. او پیش بینی کرد که اگر این حملات ادامه یابد ممکن است یک میلیون نفر دیگر فرار کنند.

همزمان در گزارش جدیدی که توسط دو نهاد غیردولتی منتشر شده گفته می‌شود که بیش از یک میلیون نفر از مردم سوریه در محاصره زندگی می‌کنند و بخش اعظم آنها از سوی نیروهای دولتی در محاصره هستند. این نهاد‌ها می‌گویند بحران انسانی در سوریه «بسیار وخیم‌تر» از آن است که سازمان ملل متحد گزارش داده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گزارش از سوی انستیتو سوریه، یک نهاد غیردولتی در واشینگتن، و PAX یک سازمان طرفدار صلح در هلند و براساس جمع آوری اطلاعات از منابع گسترده‌ای در نقاط مختلف سوریه و مهاجران سوری تهیه شده است.

در بخشی از این گزارش گفته می‌شود که ارزیابی و گزارش‌های نادرست سازمان ملل متحد ممکن است «سهوا باعث گسترش سیاست "محاصره و گرسنگی" از سوی رژیم سوریه شده باشد». این گزارش یادآوری می‌کند مرگ ۴۶ نفر بر اثر گرسنگی در شهر «مضایا» در دسامبر ۲۰۱۵ در گزارش‌های سازمان ملل متحد قید نشده و گزارش‌دهی ضعیف سازمان ملل متحد ابعاد گسترده و وخیم بحران بشری در سوریه را می‌پوشاند. در گزارش این دو نهاد غیر دولتی گفته می‌شود که حداقل ۴۶ شهر و روستا در سوریه که جمعیت آنها روی هم رفته حدود یک میلیون و صد هزار نفر است در محاصره هستند. بخش اعظم این مناطق از سوی نیروهای وفادار به بشار اسد محاصره شده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش گفته می‌شود که از زمان شروع عملیات گسترده نیروهای دولتی در حلب وضعیت ممکن است بد‌تر شده باشد. ساکنان شهر‌ها و روستاهای محاصره شده به خاطر عدم دسترسی به مواد غذایی، دارو، آب و برق با «احتمال مرگ بالاتری» روبرو هستند. در چنین وضعیتی مردم ساکن نقاط محاصره شده «به شیوه‌های زندگی بدوی روی آورده و برای بقاء خود از روش‌هایی مثل کشت سبزی روی بام‌ها و یا سوزاندن پلاستیک برای تولید سوخت استفاده می‌کنند». بر اثر جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۶۰ هزار نفر کشته و نیمی از مردم کشور آواره و مجبور به مهاجرت شده‌اند.

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود که در ماه ژانویه منتشر شد جمعیتی را که در محاصره زندگی می‌کنند ۴۸۶ هزار نفر اعلام کرد و گفت بیش از نیمی از آنها ساکن مناطقی هستند که در محاصره نیروهای دولتی قرار دارند. مذاکرات صلح سوریه پس از چند روز گفت‌وگوی غیرمستقیم در ژنو تا ۲۵ فوریه به حالت تعلیق در آمد و استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد گفت برای آمادگی همه طرف‌های گفت‌وگو باید کارهای بیشتری انجام شود.

همزمان سازمان ملل متحد از دولت ترکیه خواست تا مرزهای خود را به سوی آوارگان سوری که از درگیری‌های اطراف حلب گریخته‌اند بگشاید و هشدار داد که شهر حلب با کمبود کمک‌های بشردوستانه روبرو است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد اعلام کرد تحت تاثیر حملات شدید نیروهای دولتی و حملات هوایی روسیه ممکن است ارسال کمک‌های بشردوستانه برای صد‌ها هزار نفر مردم ساکن شهر حلب به زودی قطع شود.

دولت ترکیه تاکید می‌کند که در مورد آوارگان سوری سیاست درهای باز خود را ادامه خواهد داد ولی هنوز یکی از گذرگاه‌های مرزی این کشور به روی آوارگانی که طی هفته اخیر گریخته‌اند مسدود است. مقامات ترکیه گفتند کمک به آوارگان سوری در نوار مرزی آن کشور را «در حد امکان» ادامه خواهند داد و «زمانی که لازم باشد» به آن‌ها اجازه می‌دهند از مرز عبور کنند. سازمان ملل متحد می‌گوید اگر نیروهای دولتی شهر حلب را محاصره کنند ارسال کمک‌های بشردوستانه برای حدود ۳۰۰ هزار نفر از مردم متوقف خواهد شد. به گفته منابع محلی ممکن است حدود ۱۵۰ هزار نفر از مردم حلب سعی کنند به عفرین و مناطق روستایی اطراف آن بگریزند.