به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ساعت ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۱۰۱۱۷۶
در صورت شكست سیاسی بحران سوریه

جبير: طرح «ب» برای سوریه اجرا مي‌شود

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت در صورتی‌که روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه شکست بخورد، طرحی دیگری وجود خواهد داشت ولی فعلا نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.
جبير: طرح «ب» برای سوریه اجرا مي‌شود
به گزارش تسنیم به نقل از «آناتولی»، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی از وجود طرحی موسوم به «ب» در مورد سوریه خبر داد و تصریح کرد، در صورتی‌که مذاکرات سیاسی در سوریه شکست بخورد، این طرح وارد مرحله اجرا خواهد شد. وزیر خارجه سعودی بار دیگر موضع مداخله‌آمیز این رژیم درقبال سوریه را تکرار کرد و گفت: «بشار اسد» تحت در هیچ شرایطی در آینده سوریه جایگاهی ندارد. ولی نمی‌توانم درباره این طرح الان صحبت کنم و معتقدم مناسب نیست که درباره جزئیات چنین طرحی الان صحبت شود.

الجبیر، که روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «صلاح‌الدین مزوار» وزیر خارجه مراکش در «رباط» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «فردا و پس فردا تلاش‌هایی در مونیخ آلمان برای ازسرگیری مذاکرات سوریه بر اساس اصول ژنو 1 انجام می‌شود.» وی متذکر شد، عربستان سعودی آمادگی خود را برای مشارکت در حمله زمینی به سوریه در صورت تمایل ائتلاف جهانی ضد داعش اعلام کرده است. کارشناسان کشورهای ذی‌ربط جزئیات این موضوع و مشخص کردن ماهیت این مشارکت را بررسی خواهند کرد.

وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد: «شکی وجود ندارد که هر عرب و هر مسلمانی به عراق، امنیت و حاکمیت این کشور و نیز عربیت آن اهمیت می‌دهد و به این موضوع تأکید دارد که عراق کشوری امن باشد و در آن تروریسم نباشد. این اهتمام به شدت وجود دارد که هیچ قدرت خارجی به‌ویژه ایران بر عراق سلطه پیدا نکنند. همه ما می کوشیم عراق وحدت و ثبات و عربیت خود را حفظ کند.

اعلام آمادگی مراکش برای مداخله زمینی در سوریه

از سوی دیگر، وزیر خارجه مراکش در این کنفرانس خبری مشترک از احتمال مشارکت کشورش در حمله زمینی به سوریه خبر داد و گفت: «این موضوع تاکنون به صورت رسمی مطرح نشده است. مراکش همچنان در ائتلاف کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس می‌مانند و مواضع این کشور مشخص و ثابت است.»