به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۱۰۱۲۲۳
خسروتاج:

امیدواریم نرخ سود بانکی کاهش یابد

گروه اقتصادی: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد که با ورود سرمایه‌های خارجی به کشور در پسابرجام، نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد.
امیدواریم نرخ سود بانکی کاهش یابد
مجتبی خسروتاج در مراسم افتتاح طرح تولید یک شرکت تولیدکننده فرش ماشینی در کرمانشاه، با اشاره به شرایطی که در پسابرجام برای کشور ایجاد شده، اظهار کرد: پسابرجام فرصت خوبی است که باید از آن استفاده کنیم و کمبود سرمایه در کشور را جبران کنیم. وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی از سود بالای بانکی انتقاد دارند، گفت: البته باید به این موضوع توجه داشت که اگر مشارکت بانک‌ها نباشد، ایجاد هیچ طرح تولیدی و صنعتی امکانپذیر نیست.

خسروتاج ادامه داد: در دهه اخیر مشکلاتی برای بانک‌ها ایجاد شده که باید اجازه دهیم خود را بازسازی کنند. بانک‌ها اگر منابع کافی داشته باشند با بخش تولید همکاری می‌کنند. وی افزود: پس از برجام سرمایه گذاران خارجی به کشور ما می‌آیند و می‌توانیم از منابع مالی آنها استفاده کنیم که این شرایط باعث می‌شود منابع بانک‌ها بیشتر باقی بماند و می‌توان از آن برای اجرای طرح‌های کوچک استفاده کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این طبیعی است که وقتی تقاضا برای منابع بانک‌ها زیاد باشد، نرخ سود تسهیلات نیز افزایش یابد که امیدواریم با ورود سرمایه خارجی به کشور و کاهش تقاضا برای منابع بانک‌ها، خودبه خود سود بانک‌ها هم پایین بیاید. خسروتاج به معضل بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات این است که نیروی متخصص متناسب با نیاز حوزه صنعت و تولید در مراکز دانشگاهی ما تربیت نمی‌شود. وی گفت: برای کاهش نرخ بیکاری باید از نظام آموزشی گرفته تا نظام سرمایه گذاری بصورت هماهنگ تلاش کنند.

وی در ادامه به صنعت فرش ماشینی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت فرش ماشینی ایران با صنعت فرش دستباف از لحاظ صادرات برابری می‌کند، گفت: باید در صنعت فرش ماشینی نگاهمان به بیرون و بازارهای صادراتی باشد، زیرا به نظر می‌رسد بازار داخل ما اشباع شده است. خسروتاج ارزش صادرات فرش ماشینی کشور در سال گذشته را 330 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در 9 ماهه امسال نیز ارزش صادرات فرش ماشینی کشور 300 میلون دلار بوده و امیدواریم تا پایان سال به 400 میلیون دلار برسد.
مرجع : ایسنا