به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ساعت ۰۷:۳۳
کد مطلب : ۱۰۱۳۳۸
بشار اسد را حذف می‌کنیم

الجبیر: شرط نابودي داعش رفتن اسد است

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه عربستان که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده گفت که برای حل مشکلات خاورمیانه باید بشار اسد از قدرت حذف شود و توافق سیاسی سال 2014 در عراق اجرایی شود.
الجبیر: شرط نابودي داعش رفتن اسد است
به گزارش فارس، «عادل الجبیر» در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ و در خصوص معضلات خاورمیانه و وضعیت کشورش سخن گفت و ابتدا به خارومیانه پرداخت و گفت که چالش اصلی این منطقه، «افراطی‌گرایی و قومیت‌گرایی مذهبی» است. وی سپس به وضعیت فعلی کشورش پرداخت و با ارائه آماری از جمعیت و وضعیت اقتصادی عربستان سعودی گفت: «ما 30 میلیون نفر جمعیت، منابع سرشار نفتی و زیرساخت‌های در کلاس برتر جهانی داریم.»

الجبیر ادامه داد: «ما توانسیتم ظرف چند دهه، با برنامه‌های اصلاحی، 90 درصد بی‌سوادی را به داشتن 100 درصد شهروند باسواد تبدیل کنیم؛ کاری که هر کشوری نمی‌تواند انجام دهد.»  وزیر خارجه عربستان در خصوص امنیت خاورمیانه گفت: «ما ثبات و امنیت را برای خود و دیگر کشورهای منطقه می‌خواهیم؛ اگر کسی برای این منظور کاری نکند، پادشاهی سعودی و متحدان، خود دست به کار خواهند شد.»

عادل الجبیر در مقام مثال، به یمن اشاره کرد و با «شبه‌نظامی تندرو» خواندن کمیته‌های مردمی این کشور گفت: «عربستان و متحدانش برای حمایت از دولت قانونی، در یمن وارد عمل شدند.» وزیر خارجه عربستان در ادامه، به حضور داعش در خارومیانه پرداخت و برای از بین رفتن این گروه، 2 اقدام را لازم دانست. جبیر گفت که اولین شرط لازم برای شکست داعش، برکنار شدن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است و دومین شرط، اجرایی شدن اصلاحات سال 2014 در عراق که موجب به قدرت رسیدن سنی‌ها و تقسیم قدرت میان شیعیان، سنی‌ها و کردها است. وزیر خارجه عربستان به شرط اول یعنی برکناری بشار اسد بازگشت و گفت: «به این هدف خواهیم رسید.»