به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۱۰۱۴۵۲

تشخیص حس عاشقی با تصویربرداری حرارتی

گروه فناوری:گروهی از محققان دانشگاه گرانادا با استفاده از دوربین تصویربرداری حرارتی، موفق شدند وجود احساس عاشقی در افراد را تشخیص دهند.
تشخیص حس عاشقی با تصویربرداری حرارتی
در این پژوهش دانشمندان از یک گروه داوطلب 60 نفره، متشکل از مردان و زنان سنین 24 تا 47 ساله استفاده کردند که همه آنها یک رابطه عاشقانه جدید را در چند هفته گذشته آغاز کرده بودند و مدعی بودند که عاشق هستند.
در این آزمایش هر فرد در اتاق جداگانه قرار گرفته و به وی تصاویری بر روی صفحه نمایش یک رایانه نشان داده شد. هر یک از این افراد از طریق دوربین تصویربرداری حرارتی مورد بررسی قرار گرفتند.
 
به نیمی از آنها عکس شریک زندگی عاشقانه آنها و به نیمی دیگر عکس خانواده و دوستان یا عکس‌هایی که به طور خاص انتخاب شده و احساس اضطراب را ایجاد می‌کردند نمایش داده شد.  دانشمندان مشاهده کردند که در هنگام مشاهده این تصاویر توسط داوطلبان، دمای بدن اعضای گروه اول دو درجه سانتیگراد در نواحی مانند گونه‌ها ، دست‌ها ، قفسه سینه و در اطراف دهان افزایش می‌یابد در حالیکه بروز این تغییرات در گروه دیگر مشاهده نشد.
 
در یک آزمایش دیگر، داوطلبان دست خود را به مدت دو دقیقه در یک کاسه آب با دمای صفر قرار دادند و سپس آنها را بیرون آورده و خشک کردند. بعد از آن به مدت شش دقیقه توسط یک دوربین از دست آنها فیلمبرداری شد که این شش دقیقه مقدار زمان لازم برای دست انسان سالم است تا مجددا به دمای طبیعی خود بازگردد.  در این آزمایش،دمای دست اعضای گروه اول به طور متوسط تنها در چهار دقیقه به دمای طبیعی خود بازگشت که به گفته محققان، دلیل این امر داشتن احساس عاشقانه و رمانتیک است که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده و جریان خون را افزایش می‌دهد.
مرجع : ایسنا