به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۱۰۱۴۶۱

روسیه، آتش‌بس در سوریه را مشروط کرد!

گروه بین‌الملل: وزیر امورخارجه روسیه برقراری آتش بس در سوریه را مشروط به همکاری نزدیک نیروهای روسیه مستقر در این کشور و ائتلاف آمریکایی دانست.
روسیه، آتش‌بس در سوریه را مشروط کرد!
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری روسیه24، لاوروف امروز (شنبه) در پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: آتش بس و سازش در سوریه بدون همکاری نزدیک و هماهنگی اقدامات نیروهای روسیه و ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا ممکن نیست. لاوروف افزود: ابزار کلیدی برای حل وفصل مسایل مربوط به کمک های انسانی و به ویژه برقراری آتش بس در سوریه، برقراری همکاری روزمره و هماهنگی بین نیروهای آمریکایی به عنوان رهبری ائتلاف بین المللی و نیروهای نظامی فدراسیون روسیه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه هشدار داد: اگر به امور عملی مربوط به برقراری آتش بس می پردازیم باید تاکید کنم این امر بدون همکاری نزدیک نیروهای نظامی ما امکانپذیر نیست. در حالی که لاروف شانس اجرای توافق در باره آتش بس سوریه را 49 درصد اعلام کرد، اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان 51 و فیلیپ هاموند همتای انگلیسی آن را نزدیک صفر اعلام کرد. وزیر امورخارجه روسیه در ادامه سخنان خود بازیگران خارجی به ویژه طرف های غربی را از سیاهنمایی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برحذر داشت.

وی گفت: بر این باورم نباید نقش بشار اسد یا هر کس دیگر را در بحران انسانی در سوریه سیاهنمایی کرد و فقط گروه های تروریستی در بروز این وضعیت مسئول و مقصر هستند. لاوروف خاطرنشان کرد: مسایل انسانی در سوریه فقط با همکاری و تعامل حل شدنی است. وی خاطرنشان کرد: وضع کنونی سوریه با مسایل انسانی حل نشده و ادامه خشونت ها، مسیر منتهی به بن بست است و باید برای توقف جنگ و خونریزی در این کشور تلاش کرد. وزیر امورخارجه روسیه همچنین در مونیخ اعلام کرد: نیروهای مسلح روسیه و آمریکا باید برای تسهیل ترک مخاصمه و دسترسی بشردوستانه مورد توافق قدرت های جهان در سوریه «همکاری زمینی» داشته باشند.

وی افزود: برای این امر، همکاری زمینی ارتش ها چه در مورد مسائل بشردوستانه و چه مسائل مربوط به اجرای آتش بس لازم است. لاوروف گفت: از همان آغاز عملیات هوافضای روسیه در سوریه به دعوت دمشق، پیشنهاد تماس های نظامی بین روسیه و ائتلاف تحت رهبری آمریکا را دادیم. گروه حامیان سوریه اخیرا در نشستی در مونیخ برای برقراری آتش بس در سوریه به توافق رسید که قرار است در طول یک هفته برقرار َشود و تلاش ها در این زمینه ادامه دارد.