به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۱۰۱۵۱۵
در دستاوردی عجیب ممکن شد

تولید اندام مصنوعی با دستگاه پشمک!

گروه فناوری:دانشمندان دانشگاه واندربیلت در رویکردی عجیب و جالب توانسته‌اند با استفاده از دستگاه تولید پشمک، گامی در مسیر تولید اندام مصنوعی مانند مویرگها، کبد و سایر اندام بردارند.
تولید اندام مصنوعی با دستگاه پشمک!
نتایج تحقیقات این محققان نشان می‌دهد که دانشمندان به رهبری لیون بلان، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه واندربیلت توانسته‌اند مدل‌های مصنوعی هر دو اندام و رگهای انسان را با یک دستگاه ساده تولید پشمک 40 دلاری تولید کنند.
این محققان با الهام از طبیعت ظریف پشمک که مانند نوعی فیبر پیچیده یا به خاطر شکل خاص تولید این شیرینی، مانند فیبر الکتروریسی عمل می‌کند، هیدروژل را جایگزین این ماده در دستگاه کردند.
 
به گفته محققان، این ماده فیبری نخهایی تولید کرد که حدود یک دهم قطر موی انسان یا اندازه الیاف پشمک بودند تا بتوان از آن‌ها برای ساخت سازه‌های کانالی در سایر مواد استفاده کرد. همچنین مقاومت هیدروژل، این نخ‌های سه تا 55 میکرونی را به ماده‌ای ایده‌آل تبدیل کرد.  با وجود موفقیت اولیه آزمایش این محققان، اما مخالفت‌هایی با آن وجود دارد زیرا به گفته بلان، دستگاه تولید پشمک در مقایسه با رویکردهای قبلی بسیار عجیب است.
 
بلان اظهار کرد: برخی کارشناسان این حوزه تصور می‌کنند که این دستاورد بسیار عجیب است. اما ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم از این روش ساده برای تولید شبکه‌های میکروسیال استفاده کنیم که از سیستم مویرگی سه‌بعدی در بدن انسان به شکل سازگار با سلول عمل می‌کند. معمولا ساخت شبکه‌های دوبعدی مشکل نیست؛ اما افزودن بعد سوم بسیار سخت‌تر است. با این رویکرد ما می‌توانیم سیستم خود را به شکل دلخواه، سه بعدی کنیم.  این نتایج در مجله Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.
مرجع : ایسنا