به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۱۰۱۵۴۷
خودروسازان به قسطی‌فروشی روی آورده اند؛

بازار شب عید خودرو در رکود مطلق

گروه اقتصادی: این روزها بازار شب عید خودرو در حالی با کسادی همراه است که خودروسازان برای فرار از این رکود، هر روز بیشتر از روز قبل به قسطی‌فروشی روی می‌آورند و در این میان، قیمت خودروها نیز روندی نزولی را در پیش گرفته است.
بازار شب عید خودرو در رکود مطلق
هرساله با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز از اواسط بهمن تا اواخر اسفندماه بازار خودرو با رونق فروش همراه می‌شد، این در حالی است که امسال نمایشگاه‌داران خودرو، بازار بی‌رمقی را برای شب عید آغاز کرده‌اند و خرید و فروش در این بازار همچنان راکد است.
در این وضعیت، خودروسازان برای فرار از رکود هر روز شرایط سهل‌تری را نسبت به روز قبل در فروش محصولات خود اعمال می‌کنند و به مناسبت‌های مختلف، فروش اقساطی و مدت‌دار خودرو می‌گذارند که فروش ویژه دهه فجر نیز از جمله این موارد است.

فروش اقساطی بدون بهره
در فروش‌های ویژه خودروسازان، برخی خودروها با اقساط دو ساله و بدون بهره به مشتریان عرضه می‌شود و خریداران می‌توانند با پرداخت 40 یا 50 درصد قیمت خودرو،‌ بقیه مبلغ خودرو را در مدت یک یا دو سال به صورت اقساطی و بدون سود، پرداخت کنند.پورحسنی، یکی از فعالان بازار خودرو در این مورد می‌گوید: در رکود فعلی، مردم بیشتر به دنبال خرید اقساطی خودرو بدون بهره هستند و فروش‌های با دریافت اقساط بدون بهره بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.
وی می‌گوید: اگر برای فروش خودروها، سود تعیین شود، خریداران خیلی از این مسئله استقبال نمی‌کنند و به‌ این‌ترتیب، فروش‌هایی موفق‌تر هستند که به صورت اقساطی و بدون سود باشند.
در حال حاضر ایران‌ خودرو به مناسبت دهه فجر، فروش اقساطی اکثر محصولاتش مانند پژو 206، پژو پارس و پژو 405 را برای خریداران عرضه کرده است و سایپا نیز فروش اقساطی محصولاتش مانند تیبا، سایپا 131 و وانت پراید را برای مشتریانش قرار داده است.

خریداران منتظر ورود خودروهای جدید
در این شرایط، انتشار اخبار مربوط به مذاکره خودروسازان با شرکت‌های خارجی ازجمله پژو و رنو،‌ برخی خریداران را برای انتخاب خودروهای جدید منتظر نگه داشته و مشتریان بازار خودرو فعلاً برای خرید دست نگه داشته‌اند. همین مسئله رکود بازار خودرو را تشدید کرده است و در نتیجه شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار هستیم، به‌ طوری‌ که قیمت خودروهای داخلی بین 400 هزار تا 4 میلیون تومان کاهش داشته و قیمت خارجی‌ها نیز حدود 2 میلیون تومان افت را نشان می‌دهد.

کاهش 400 هزار تومانی قیمت پژو پارس
بررسی بازار خودروهای داخلی نشان‌ دهنده افت قیمت اکثر خودروها طی روزهای اخیر است، به‌ طوری‌ که قیمت پژو 206 تیپ 5 با افت 300 هزار تومانی به 37 میلیون و 400 هزار تومان رسیده و قیمت پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 با کاهش 200 هزار تومانی به 37 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. قیمت پژو 405 اس ال ایکس نیز با افت 300 هزار تومانی به 30 میلیون و 700 هزار تومان رسیده و نوع دوگانه‌سوز این خودرو با کاهش قیمت 100 هزار تومانی، 31 میلیون و 400 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.قیمت پژو پارس سال نیز با کاهش 400 هزار تومانی به 35 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. در مورد تندر 90 مدل E2 اتوماتیک ایران‌ خودرو نیز باید به کاهش 300 هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 46 میلیون تومان در بازار اشاره کرد.طی روزهای اخیر قیمت رانا با 200 هزار تومان کاهش، به 32.5 میلیون تومان رسید و سمند با کاهش قیمت 300 هزار تومانی با قیمت 29 میلیون و 800 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. قیمت ویتارا هم با افت 4 میلیون تومانی روبه‌رو شده و این روزها به قیمت 126 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

افت 2 میلیون تومانی قیمت ام‌وی‌ام ایکس 33
در مورد محصولات سایپا نیز باید به افت 50 هزار تومانی قیمت سایپا 111 مدل SE و عرضه آن به قیمت 20 میلیون و 250 هزار تومان در بازار اشاره کنیم.سایپا 132 مدل SE نیز با افت قیمت 100 هزار تومانی، حدود 20 میلیون و 200 هزار تومان به مشتریان فروخته می‌شود. قیمت سایپا 131 مدل SE نیز در بازار تغییری نداشت و همچنان با قیمت 19 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.قیمت مگان هم در روزهای اخیر 2 میلیون تومان کاهش یافته و در حال حاضر با قیمت 103 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.قیمت لیفان X60 نیز با کاهش یک میلیون تومانی به 57 میلیون تومان رسیده است.قیمت ام‌ وی ام X33 نیز با کاهش 2 میلیون تومانی، به 68 میلیون تومان رسیده است.در عین حال، در مورد هیوندایی I20 باید به افزایش 3 میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 81 میلیون تومان در بازار اشاره کنیم. در مورد مزدا 3 هم باید به افزایش یک میلیون تومانی قیمت این خودرو به دلیل کاهش عرضه آن از سوی نمایندگی اشاره کنیم که در حال حاضر با قیمت 112 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.در مورد جک S5 نیز باید با افزایش 500 هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 80 میلیون تومان اشاره کنیم.بازار خودرو در حالی همچنان در جا می‌زند که دولت بسته خروج از رکود را با تخصیص تسهیلات 2 هزار و 600 میلیارد تومانی به صنعت خودرو اجرا کرد تا این بازار از رکود خارج شود اما در حال حاضر فروش شرکت‌های خودروساز و بازار خودرو همچنان با تشدید رکود همراه است. در این شرایط، فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های خودروساز سال آینده شرایط فروش بهتری را برای عرضه محصولاتشان ارائه کنند.
مرجع : مهر