به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۱۰۱۶۱۹
نماینده ولی فقیه در سپاه توضیح داد؛

نقش سپاه در بررسی صلاحیت‌های انتخابات

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که بارها گفته شده که سپاه دخالتی در انتخابات نداشته و ندارد گفت: سپاه در مصادیق ورود نخواهد کرد، شأن سپاه این نیست که وارد مصادیق شود.
حجت‌الاسلام علی سعیدی درنشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی سپاه روشنگری است، اظهار کرد:‌ در عصر غیبت ملاک و محور ولی فقیه است و سپاه در انتخابات خط اصلی ولایت را به مردم معرفی می‌کند. وی افزود:‌ یکی از اقدامات سپاه در انتخابات بحث جریان شناسی است که البته جریان شناسی به معنای دخالت در انتخابات نیست ما جریان‌های سیاسی را بر اساس مواضع و اظهارات آنها به مردم معرفی می‌کنیم. ما همچنین معیارهایی که امام و رهبری بیان کردند را دنبال می‌کنیم و می‌گوییم کاندیدا و مجلس تراز انقلاب چگونه است. ما اصول و مبانی امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب را استخراج کرده و کاندیدای اصلح را با آن معیار می‌سنجیم و به مردم می‌گوییم به کسانی رای دهند که با اصول انقلاب و امام و رهبر انقلاب همراه باشند.

سعیدی در ادامه درباره‌ی این ابهام که سپاه در تایید صلاحیت‌ها دخالت داشته است توضیح داد که شورای نگهبان ممکن است از سپاه در تایید صلاحیت‌ها استعلام گرفته باشد که سپاه هم پاسخگو بوده است، زیرا ممکن است افراد محکومیت قضایی نداشته باشند، اما دارای سوابقی باشند که در مراجع رسمی ثبت نشده است. پاسخ به استعلام شورای نگهبان به معنای دخالت در انتخابات نیست، بلکه این اقدام به معنای پاسخگویی به نهادهای قانونی کشور است.

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه درباره‌ی تعداد افرادی که در انتخابات ثبت نام کردند و تهدیدهای مختلف درباره‌ی آن نیز اظهار کرد: برخی تحلیل‌ها از این ثبت‌نام‌ها استقبال کردند و برخی هم به آن انتقاد وارد کردند که هر دو دیدگاه قابل قبول است اما من معتقدم قانون در این زمینه ناقص است. در هیچ کجا از دنیا ثبت نام انتخابات فقط با معیار شرط سنی یا مدرک تحصیلی انجام نمی‌گیرد، قانونگذار باید در معیارها تجدید نظر کند تا ورودی و خروجی انتخابات متوازن باشد. شکل موجود برای مراجع رسمی زحمت و برای کاندیدا نارضایتی ایجاد می‌کند. این شیوه در حال حاضر التهاب، کدورت و توقع و نارضایتی به وجود می‌آورد.

سعیدی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که نقش مردم در نظام مردم سالاری دینی بسیار پررنگ است و حضور مردم در انتخابات به معنای پشتیبانی از حکومت بوده و نقش مهمی در عرصه‌ی ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی دارد اظهار کرد: الگوی مردم سالاری دینی در تقابل با مدل لیبرال دموکراسی‌است. مردم سالاری دینی می‌تواند موجب تغییر نگرش مردم منطقه وجهان باشد و نشان دهد هم می‌توان متکی به ایدئولوژی توحیدی بود و هم نقش مردم را در تعیین تکلیف نهادهای حکومتی در نظر گرفت.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اظهار نظر فرماندهان سپاه یا بازنشستگان سپاه در عرصه‌ی انتخابات به معنای موضع گیری رسمی سپاه است اظهار کرد:‌ مرجع رسمی اعلام مواضع سپاه روابط عمومی است و در حال حاضر سردار شریف معاونت روابط عمومی را بر عهده دارد .همچنین خط مشی‌های سپاه توسط فرمانده کل سپاه یا نماینده ولی فقیه اعلام می‌شود. بنابراین سایر اظهارنظرها مواضع شخصی است نه مواضع رسمی سپاه و باید بین نظرات شخصی یک فرمانده سپاه با مواضع فرمانده کل سپاه یا نماینده ولی فقیه یا روابط عمومی سپاه تفکیک قائل شد.

سعیدی همچنین درباره‌ی معیارهای مجلس دهم نیز با اشاره به این که اگر دولت بخواهد برجام را با جدیت دنبال کند به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان انقلابی نیازمند است گفت: ما شاهد زیاده خواهی آمریکا و هدف قرار دادن عمق استراتژیک و اقتدار خودمان هستیم. مردم ما هم باید هوشیار باشند و هم مشارکت فعال داشته و هم رای هدفمند دهند تا یک مجلس انقلابی شکل بگیرد که در مقابل زیاده خواهی آمریکا بایستد. سعیدی در پایان درباره‌ی فعالیت رسانه‌ای سپاه و تعامل با رسانه‌ها نیز گفت:‌ من می‌پذیریم که سپاه باید بیشتر در رسانه‌ها حضور داشته باشد البته با توجه به انبوه هجمه‌ها هر چقدر هم سپاه تلاش کند باز هم جوابگوی این هجمه‌ها نیست. سپاه اکنون سیبل حمله همه رسانه‌های ضد انقلاب است و باید تعامل بیشتری با رسانه‌های کشور داشته باشد.
مرجع : ایسنا