به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۱۰۱۶۶۷

مرگ 7هزار نفر بر اثر ایدز در ایران

گروه جامعه: سخنگوی وزارت بهداشت به ارائه آماری از ایدز در کشور پرداخت و افزود: تاکنون ۳۰ هزار و ۱۸۳ نفر حامل ویروس HIV در کشور شناسایی شده که از این میان ۷ هزار و ۳۷۸ نفر فوت شده‌اند و همچنین در حال حاضر ۹ هزار و ۳۹۴ نفر در مرحله بالینی و تحت درمان هستند.
مرگ 7هزار نفر بر اثر ایدز در ایران
ایرج حریرچی (سخنگوی وزارت بهداشت) در پاسخ به این سوال که آیا طرح تحول نظام سلامت تحول سیاسی شده است، گفت: در زمینه سیاسی شدن طرح تحول سلامت موضوع خیلی واضح است؛ چرا که برخی مخالفت‌ها مربوط به کسانی است که قبلا حرف‌هایی زدند و نتوانستند عملیاتی کنند و براین باور هستند که چرا بقیه باید این کار را انجام دهند.وی ادامه داد: برخی دیگر مخالفانی هستند که با دولت مشکل دارند، این درحالی است که در مراحل اولیه طرح تحول همه جناح‌های سیاسی اعم از موافق و مخالف دولت از این طرح حمایت می‌کردند. مخالفان دیگر کسانی هستند که منافع غیرقانونی‌شان مورد تهاجم قرار گرفته و پیش از این توانسته بودند از طریق واردات تجهیزات و دارو منافع زیادی کسب کنند و حالا دیگر این منافع حذف شده و با طرح مخالفت می‌کنند.

۹ هزار مبتلا به ایدز در کشور تحت درمان هستند
سخنگوی وزارت بهداشت به ارائه آماری از ابتلا به ایدز در کشور پرداخت و افزود: تاکنون ۳۰ هزار و ۱۸۳ نفر حامل ویروس HIV در کشور شناسایی شده‌اند که از این میان ۷ هزار و ۳۷۸ نفر فوت شده‌اند و همچنین در حال حاضر ۹ هزار و ۳۹۴ نفر در مرحله بالینی و تحت درمان هستند.

آقاجانی؛ معاون درمان وزارت بهداشت در واکنش به برخی اظهارات مبنی براینکه طرح تحول سلامت حرکت پوپولیستی دولت یازدهم بوده و مردم به دلیل بی‌اطلاعی از این طرح رضایت دارند، گفت: برای جراحی قلب باز  پیش از اجرای طرح تحول در بیمارستان‌ها ۴ و نیم میلیون تومان پول گرفته می‌شد، این درحالی است که در حال حاضر تنها ۴۵۰ هزار تومان پول گرفته می‌شود.

وی با بیان این مطلب که رضایت ۸۶ درصدی مردم از طرح تحول سلامت از روی اطلاع است، خاطرنشان کرد: وضعیت بیمارستان‌ها قبل و بعداز اجرای طرح تحول قابل مقایسه نیست، در حال حاضر دو میلیون مترمربع از بیمارستان‌ها در حال بازسازی هستند که ۷۳ درصد آن به اتمام رسیده است. همچنین امروز ۱۰ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص تمام وقت شده‌اند و آرزوی‌های نظام سلامت در حال تحقق است. در گذشته قریب به ۱۰۰ درصد بیماران در بیمارستان‌های وزارت بهداشت حداقل یکبار برای دریافت خدمات به بیرون از بیمارستان‌ها می‌رفتند که با امکانات ایجاد شده، اکنون خدمات‌دهی در داخل بیمارستان انجام می‌شود.

به ۲۱۰ تا ۲۶۰ هزار پرستار در کشور نیازمندیم
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این مطلب که به ۲۱۰ تا ۲۶۰ هزار پرستار در کشور نیازمندیم، گفت: در حال حاضر کل گروه‌های پرستاری ۱۴۹ هزار نفر هستند و اینکه ما با کمبود پرستار مواجه هستیم حاصل سیاست‌های گذشته است. زمانی که وزارت بهداشت به دولت یازدهم تحویل داده شد ورودی پزشک عمومی به وزارت بهداشت بیش از پرستار بود بنابراین روند سیاست‌گذاری‌ها در سال‌های گذشته ۱۰۰ هزار کمبود پرستار را رقم زده‌است.

افزایش دو برابری ورود پرستاران به وزارت بهداشت
آقاجانی از برنامه وزارت بهداشت برای دو برابر کردن ورودی پرستار به این وزارتخانه خبر داد و گفت: در حال حاضر در میانگین کشوری به ازای یک تخت‌خواب در بیمارستان یک پرستار وجود دارد که باید تقریبا دو برابر این باشد.

آقاجانی؛ معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برخی کمبودها در بیمارستان‌های سوختگی در کشور گفت: ما توانستیم ۱۰۰ تخت خواب را به ۲۱۵ تخت در ۱۱ بیمارستان تخصصی سوختگی در کشور برسانیم که برخی‌ها افتتاح شده و مابقی نیز در ۲ الی ۳ ماه آینده افتتاح خواهد شد.

به زودی پانسمان مدرن سوختگی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد
وی با اشاره به اینکه ساخت بیمارستان سوختگی را به شکل بیمارستان تک تخصصی توصیه نمی‌کنیم و باید بخش‌های تخصصی و آی‌سی‌یوی سوختگی در این بیمارستان‌ها ایجاد شود، افزود: بعد از طرح تحول سلامت تقریبا همه خدمات سوختگی رایگان است اما بعد از ترخیص و برای ادامه درمان هزینه‌ها زیاد می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر مشکل اصلی در حوزه سوختگی پانسمان مدرن سوختگی است که به زودی با دستور وزیر بهداشت پانسمان‌های نوین سوختگی را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

بلاتکلیفی تعرفه‌های ۹۵/در انتظار تشکیل شورای عالی بیمه هستیم
آقاجانی همچنین درباره تعرفه‌های ۹۵ توضیح داد و گفت: حدود ۲ ماه گذشته پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به دبیرخانه شورای عالی بیمه در حوزه‌های حق‌العلاج، هتلینگ و... ارائه شد اما هنوز بین بیمه و وزارت بهداشت اتفاق نظری وجود ندارد و ما منتظر تشکیل شورای عالی بیمه هستیم.

وی درباره قرارداد بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌های تکمیلی گفت: وضعیت در حال حاضر به طور نسبی بهتر از سال‌های گذشته است و اکثر بیمارستان‌های خصوصی با بیمه تکمیلی قرارداد دارند.معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه آیا هنگام انجام اعمال جراحی حتما باید جراح متخصص وجود داشته باشند و یا رزیدنت‌ها هم می‌توانند این کار را انجام دهند، گفت: در حضور جراحان متخصص برای عمل‌های جراحی تردیدی نیست اما در بیمارستان‌های آموزشی دستیاران تخصصی هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

آقاجانی همچنین درباره حضور پزشکان در ایام تعطیل در بیمارستان‌ها گفت: درباره حضور پزشکان در بیمارستان‌های دولتی وخصوصی مشکلاتی وجود دارد اما در حال حاضر هر شب در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بالای ۶۴ تخت خواب ۸۵۰ نفر پزشک متخصص به عنوان کشیک وجود دارند البته نمی‌توان در ۳۸ رشته تخصصی پزشک متخصص داشته‌ باشیم. اساتید طب اورژانس تخصص‌هایی را دیده‌اند و می‌توانند کارهای اورژانسی را انجام دهند. اینکه آیا همه عمل‌ها توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود با ایده‌ال فاصله داریم.
مرجع : ایلنا