به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ ساعت ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۱۰۱۶۷۵
یک اعتراض مدنی را به براندازی تبدیل كرديم

مطهري: ما سختگیری‌های شدیدی به‌خرج دادیم

گروه سياسي: نماینده تهران در مجلس با تاکید بر ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات مجلس آینده گفت که اگر میزان مشارکت بالا باشد ترکیب مجلس نیز تغییر خواهد کرد.
مطهري: ما سختگیری‌های شدیدی به‌خرج دادیم
علی مطهری که در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر سخن می‌گفت، اظهار کرد: اگر در انتخابات پیش رو مشارکت نکنید مجلسی شبیه مجلس نهم خواهیم داشت. وی افزود:‌ توصیه من مشارکت بالا در انتخابات آینده است، به هر حال در بین کاندیداهای موجود افراد خوشفکری وجود دارند؛ لذا در انتخابات شرکت کنید و بقیه را هم برای شرکت در انتخابات تشویق کنید. این نماینده مجلس با اشاره به سابقه نمایندگی خود در ادوار هشتم و نهم مجلس گفت:‌ مجلس هشتم مجلس قوی تر بود، در آن دوره حداقل ۵۰، ۶۰ نفر آدم خوشفکر حضور داشتند.

مطهری با اشاره به برخی قانون‌شکنی‌ها در دولت قبل اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد اعتقاد به قانون نداشت و می‌گفت هر قانونی را که نخواهم اجرا نمی‌کنم در حالی‌که من فکر می‌کنم چنین فردی حتی یک ساعت نباید سر کار خود باقی بماند. به همین دلیل هم بود که سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کردند؛ اگرچه برخی می‌گفتند نباید مطرح شود. متاسفانه ما گاهی کاسه‌های داغ تر از آش می‌شویم و کار را خراب می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما نباید به بهانه حفظ نظام، تخلفات را توجیه کنیم. من فکر می‌کنم که مصلحت نظام هم در همین است. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوال دانشجویی درباره تغییر دیدگاه سیاسی خود خاطرنشان کرد: دیدگاه من تغییری نکرده است. من از همان ابتدا در مسائل سیاسی و اجتماعی دیدگاهم نزدیک به اصلاح‌طلبان بود و در مسائل فرهنگی نزدیک به اصولگرایان بودم. من حتی در دوران اصلاحات از آزادی بیان و رعایت حقوق شهروندی و افشای قتل‌های زنجیره‌ای دفاع اما خیلی جاها هم از تساهل و تسامح‌های فرهنگی انتقاد کردم.

وی ادامه داد: تغییری در من ایجاد نشده است و من همچنان روی نظارت بر مسائل فرهنگی و پوشش اسلامی تاکید دارم و حتی وزیر را برای پاسخگویی به سوالی در همین رابطه به مجلس آوردم. این‌که همه تابلوهای فروشگاه‌ها به زبان انگلیسی است و فاکتورهای فروش هم به زبان انگلیسی صادر می‌شود مسائلی است که روی آن حساس هستم. البته پیش از ورود به مجلس من هنوز با دولتی مثل احمدی‌نژاد مواجه نشده بودم در آن زمان دیدم آقایانی که ادعای اصولگرایی دارند به دلیل این‌که رئیس‌جمهور از خودشان است سکوت می‌کنند؛ لذا راهم از آن‌ها جدا شد. اما همچنان مواضع فرهنگی‌ام را دارم و تناقضی در کار نیست.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمز در آزادی بیان، لغو برخی کنسرت‌های مجوزدار و بالا رفتن از دیوار برخی سفارتخانه‌ها اظهار کرد: متاسفانه گاهی در آزادی بیان خط قرمزهای مصنوعی ایجاد کردیم که کار درستی نیست و باید اصلاح شود. در موضوع لغو کنسرت‌ها هم اگر کنسرت یا برنامه‌ای مجوزی از وزارت ارشاد گرفته نباید بخش دیگری آن را بر هم بزند؛ زیرا این حاکی از حاکمیت دوگانه است. این غلط است. البته وزارت ارشاد باید در دادن مجوزها دقت کند اما اگر مجوزی صادر شد نباید جلوی آن را بگیرند. بالا رفتن از دیوار سفارتخانه‌ها هم از دیگر روش‌های غلطی است که متاسفانه اتفاق افتاده است؛ راه اصلاح این وضعیت این است که گام به گام جلو برویم . گام اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بود و گام دوم انتخابات مجلس دهم است. ان شاء الله مجلسی قوی تشکیل شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری حضور برخی نظامیان در اقتصاد و سیاست را آسیب دانست و خاطرنشان کرد: این‌ها کم کم تبدیل به کارتل‌ها و تراست‌های بزرگ می‌شوند و آثار منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارند. امام (ره) بارها درباره دخالت نهادهای نظامی در سیاست و اقتصاد هشدار دادند. البته در دولت جدید اصلاحاتی انجام شده که باید ادامه داشته باشد.

مطهری اشتغال را از مشکلات عمومی کشور عنوان و اظهار کرد: ما مراجعات زیاد مردمی در همین رابطه داریم که بخشی از آن ناشی از شرایط کشور است و تحریم‌هایی که بوده و هنوز هم تا حد زیادی وجود دارد؛ البته مسأله کاهش شدید قیمت نفت را هم نباید دست کم بگیریم. این‌که کشوری که بیشترین بودجه‌اش از نفت تامین می‌شود به یکباره شاهد کاهش قیمت نفت از هشتاد به ۳۰ دلار شد. دولت ناچار شد طرح‌های عمرانی را تعطیل کند و فقط حقوق کارمندان را بدهد. وقتی طرح‌های عمرانی تعطیل شد مشکل اشتغال به وجود می‌آید. برخی می‌گویند فشار دولت برای پایین نگه داشتن تورم از نظر علم اقتصاد منطقی نبوده و بخشی از رکود ناشی از همین امر است. البته شرایط عمومی کشور در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است. برجام قرار بود هفت ، هشت ماه پیش اجرایی شود اما عربستان ۱+۵ را امیدوار کرد که با کاهش قیمت نفت ایران را به زانو درآورد. اما وقتی دیدند ایران مقاومت کرده برجام را اجرایی کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برجام دو نیز گفت:‌ این‌که ما از راه گفت‌وگو بسیاری از مشکلات داخلی از جمله موضوع حصر، بالارفتن از دیوار سفارتخانه ها و لغو کنسرت را حل کنیم حرف درست و ایده خوبی است. چرا بعضی‌ها با این امر مخالفت می‌کنند؟ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره خرید هواپیمای ایرباس از سوی دولت با وجود مشکلات اقتصادی اظهار کرد: قرارداد خوبی برای خرید هواپیما بسته شده و پولی بابت آن پرداخت نمی‌شود بلکه به ازای کارکرد این هواپیماها پول پرداخت خواهد شد. به هر حال وضعیت ناوگان هوایی ما نامناسب است. مردم هم وضعیت ناوگان هواپیمایی ترکیه، امارات و قطر و جاهای دیگر را می‌بینند و مقایسه می‌کنند. گاهی اوقات آدم احساس می‌کند سوار گاری شده است! به هر حال مردم باید از امکانات جدید استفاده کنند به نظرم این انتقادات بیشتر جنبه سیاسی دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دانشجویان ستاره‌دار نیز با بیان این که « دانشجویان ستاره‌دار واقعیتی است که بویژه در سال ۸۸ پررنگ شده است، خود من مراجعات زیادی از دانشجویان داشتم و تا دستم رسیده و قدرت داشتم مشکلات بعضی را حل کردم. به هر حال این مشکل بزرگی است و ضرورتی نداشت ما این قدر سختگیری کنیم» ابراز عقیده کرد: این‌که به صرف حضور در یک تجمع فردی از تحصیل محروم شود کار درستی نیست گاهی هم جواب درستی داده نمی‌شود. اگر مدرکی از ایجاد آشوب، تخریب و آتش زدن اموال عمومی وجود داشته باشد هر حکومتی با چنین فردی برخورد می‌کند اما نباید به صرف حضور در یک تجمع و سردادن شعار کسی را تحصیل محروم کنیم. در این صورت زندگی یک جوان تحت شعاع قرار می گیرد و دلش با انقلاب صاف نمی‌شود. اگر در چنین شرایطی یک مجلس قوی وجود داشته باشد مثلا نامه ۵۰ نماینده به وزیر اطلاعات می‌تواند مشکل را قدری حل کند. اما الان نماینده‌ها چنین نامه هایی را امضا نمی‌کنند و می‌ترسند رد صلاحیت شود؛ لذا اگر مجلس آزادتر باشد از این جهت فایده بیشتری دارد. محرومیت اساتید به بهانه فتنه هم موضوعی از همین دست است.

مطهری هم‌چنین با اشاره به وقایع بعد از انتخابات سال ۸۸ ابراز عقیده کرد: ما سختگیری‌های شدیدی به خرج دادیم که ضرورتی نداشت و باعث شد یک اعتراض مدنی را به براندازی تبدیل کنیم. به هر حال این اتفاقات خوب مدیریت نشد و باید کم کم اصلاح شود. این نماینده مجلس درباره فصل سوم قانون اساسی موسوم به حقوق ملت نیز تاکید کرد: مجالس هشتم و نهم توجهی به این فصل نداشتند در حالی‌که فصل سوم قانون اساسی احکام بسیار مترقی را در خود جای داده است اما کسی توجهی به این فصل ندارد.

وی درباره مصوبه مجلس در مورد جرم سیاسی نیز خاطرنشان کرد: ممکن است این مصوبه ایده‌آل نباشد، اما در مجموع گام مثبتی بود و تفکیکی بین جرم سیاسی و جرم عمومی انجام داد. در این صورت اگر کسی به قصد اصلاح امور به یکی از مقامات توهین کند با یک سارق و یک جانی یکسان دیده نمی‌شود و باید در دادگاهی محاکمه شود که هیأت منصفه دارد و نمی‌توانند به چنین فردی دستبند بزنند و لباس زندان بپوشانند؛ لذا در مجموع مثبت است؛ اگرچه ممکن است ایده‌آل نباشد.

این نماینده مجلس با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت بالای مردم در انتخابات آینده مجلس اظهار کرد: نباید ناامید شویم به هر حال شرایط کشور از سال ۹۰ تاکنون تغییر زیادی کرده است و به خصوص بعد از انتخابات سال ۹۲ فضا تغییر کرده است و ان شاء الله با مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری درباره فهرست صدای ملت و توافقش با اصلاح‌طلبان هم گفت: من در زمان ثبت‌نام هم گفتم که فهرست صدای ملت را برای تهران ، مراکز استان‌ها و در صورت امکان برای همه شهرها منتشر خواهیم کرد. البته از سویی هرکس که دوست دارد می‌تواند من را در لیست خود قرار دهد. اصلاح‌طلبان هم من را در لیست خود قرار داده‌اند اما آن‌چه در مورد امضای میثاق نامه با اصلاح‌طلبان گفته شد درست نبود بلکه متنی که نوشتیم شامل اطلاعات شخصی، سوابق پژوهشی و اجرایی بود و البته در آن متعهد به فعالیت در فراکسیون اصلاح‌طلبان در زمان نمایندگی آمده بود که گفتم من این را قبول ندارم.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر اظهار کرد: خط قرمز نظام برخورد مسلحانه است و این‌که ما افراد را به صرف انتقاد مورد برخوردقرار دهیم سیره ائمه نیست. مجلس نشانه دموکراسی در هر کشوری است البته مجلسی که از نمایندگان واقعی مردم تشکیل شده باشد. پیش از وجود نظارت استصوابی صلاحیت کاندیداها بر اساس استعلام های چهارگانه از دادگستری، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال بررسی می‌شد اما بعد قانون نظارت استصوابی تصویب شد. یعنی ما باید صلاحیت کاندیداها را احراز کنیم.

این نماینده مجلس درباره تعیین صلاحیت کاندیداها در انتخابات دوره دهم مجلس نیز گفت:‌ الحمدلله در این دوره اگرچه در ابتدا رد صلاحیت شدند اما تعدادی از افراد رد صلاحیت شده‌ها هم برگشتند اما به هر حال این وضعیت باید اصلاح شود و راه آن در خود مجلس است. قانون انتخابات مجلس باید اصلاح شود.
مرجع : ايسنا