به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۱۰۱۸۵۲

سیاست در «تصویر سال» جایی ندارد

گروه فرهنگی: دبیر سیزدهمین «جشن تصویر سال» برنامه‌های این دوره از بزرگ‌ترین رویداد تصویری سال را تشریح کرد.
سیاست در «تصویر سال» جایی ندارد
سیف‌الله صمدیان‌ در نشست سیزدهمین «جشن تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر» اظهار کرد: ما در حرکت‌مان، به سیاست اجازه نمی‌دهیم که به این رویداد وارد شود. به همین دلیل است که «جشن تصویر سال» 13 سال به‌شکل مستمر برگزار شده است.او ادامه داد: بزرگ‌ترین اتفاقی که در این رویداد افتاده، اعتماد هنرمندان به گردهمایی «تصویر سال» است که در جای دیگری، چنین اعتمادی خیلی کمتر دیده شده است. در حرکت ما، سوء‌استفاده‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وجود نداشته و سعی کرده‌ایم اعتبار به‌دست آمده را به‌خوبی پیش ببریم. هر سال سعی می‌کنیم نگاه‌مان نسبت به سال گذشته جامع‌تر شود.

 

صمدیان همچنین بیان کرد: امسال نیز طبق روال‌ سال‌های گذشته «جشن تصویر سال» دو بخش دارد؛ یک بخش نمایشگاهی که شامل نمایش آثار برگزیده عکاسی در پنج شاخه‌ی خبری‌، ورزشی‌، مستند اجتماعی‌، هنر و هنرمندان و خلاقه (نگاهی دیگر) است. در این بخش، آثار برگزیده‌ی گرافیک (پوستر) و کاریکاتور(چاپی و نمایشگاهی) در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت. بخش دوم نیز به جشنواره فیلم تصویر اختصاص دارد که برای خود در این سال‌ها به استقلال رسیده و تنها جشنواره‌ی غیردولتی است که در این سطح برگزار می‌شود.

 

 

او همچنین یادآوری کرد: امسال آثار هنرمندان در «جشن تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»، در دو بخش «آزاد» و «جوانان زیر 25 سال» ارائه و به برگزیدگان بخش «جوانان زیر 25 سال» جایزه‌ی «محسن رسول‌اف» اهدا می‌شود.

 

دبیر «جشن تصویر سال» درباره نمایش آثار برگزیده عکاسی در سیزدهمین دوره‌ی این رویداد، گفت: امسال از بین 40هزار فریم عکسی که به‌دست ما رسید، 500 تابلوی عکس‌ روی دیوار گالری‌های خانه هنرمندان ایران خواهد رفت. 300 عکس موبایلی در اندازه 30 در 30 سانتی‌متر نیز در دو بخش «آزاد» و «گربه‌های ایرانی» به‌نمایش درمی‌آید. همچنین 65 اثر گرافیک همراه 40 هنرمند مهمان در بخش گرافیک حضور دارند و در بخش کاریکاتور هم 57 اثر روی دیوار می‌رود و 30 نفر هم هنرمند مهمان داریم. در بخش فیلم هم 56 فیلم در بخش جوانان زیر 25 سال و 148 فیلم در بخش آزاد نمایش داده خواهد شد.

 

صمدیان درباره برنامه‌های سیزدهمین جشن تصویر سال که از 30 بهمن‌ماه در خانه هنرمندان کار خود را آغاز می‌کند، اظهار کرد: روز جمعه 30 بهمن‌ماه نمایشگاه سیزدهمین «جشن تصویر سال» با در اختیار داشتن همه گالری‌های خانه هنرمندان ایران و بدون تشریفات رایج افتتاحیه برگزار می‌شود. امسال نیز در کنار بخش‌های همیشگی، یک بخش مالتی‌مدیا با عنوان «ایران ما» داریم که همراه موسیقی فردین خلعتبری، چکیده و برگزیده‌ای از عکس‌های عکاسان از جاذبه‌های ایران را به‌نمایش می‌گذارد.

 

 

او بیان کرد: بخش موبایلی که حرکت به‌موقعی در انقلاب دیجیتال عکاسی بود‌، افتتاح خواهد شد. یک گالری برای نمایش عکس‌های این بخش اختصاص داده شده و بخش ویژه‌ی امسال، «گربه‌های ایرانی» است؛ این‌گونه عکس‌ها از حیوانات خانگی، پس از سلفی گرفتن محبوبیت‌ زیادی بین مردم دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با نگاهی عکاسانه به این بخش بپردازیم و قرار است کتاب مستقلی هم از این آثار چاپ شود.

 

دبیر سیزدهمین «جشن تصویر سال» درباره داوران بخش‌های مختلف این رویداد نیز گفت: مصطفی اسداللهی‌، بهرام کلهرنیا‌ و مسعود سپهر داوران بخش گرافیک این دوره از «تصویر سال» هستند. هیأت داوری بخش گرافیک را انجمن صنفی طراحان گرافیک معرفی کرده‌اند که بخشی از پوستر‌های داوری‌شده توسط آن‌ها روی دیوار گالری می‌رود و بخش دیگر به‌صورت اسلاید شو به‌نمایش گذاشته خواهد شد. در بخش کاریکاتور نیز داورانی از دو گروه هنرمندان آزاد و هنرمندانی که با خانه کاریکاتور مرتبط هستند، حضور دارند. عضو ثابت گروه داوری در این حوزه نیز کامبیز درمبخش است و امسال در کنار او، احمد عربانی و بزرگمهر حسین‌پور داوری آثار بخش کاریکاتور را برعهده دارند.

 

صمدیان توضیح داد: در بخش عکس، تعداد زیادی فریم داریم که آمار آن بسیار نجومی است و شاید دو برابر تعداد آثار جشنواره‌های دیگر، اثر به دست ما می‌رسد. گروه داوری بخش عکس را هم کاوه کاظمی‌، فرزانه خادمیان و صمد قربان‌زاده تشکیل می‌دهند.

 

 

دبیر «جشن تصویر سال» از یک بخش ویژه در رشته کاریکاتور نیز خبر داد و گفت: امسال با کمک «آروین» کاریکاتوریست جوان، آثار منتشرشده در تمام مطبوعات یک سال گذشته مرور شد و 120 اثر از بین بیش از یک‌هزار کارتون مطبوعاتی برای نمایش به‌صورت مالتی‌مدیا انتخاب شد.

 

صمدیان همچنین به بخش تقدیر و تجلیل از هنرمندان در این دوره از «جشن تصویر سال» اشاره و اظهار کرد: سال گذشته تصمیم گرفتیم خلأیی را که در زمینه ارزیابی سالانه از هنرهای تجسمی وجود دارد، ‌پر کنیم. در دوازدهمین «جشن تصویر سال» ما از اکبر عالمی به‌عنوان کسی که تأثیر زیادی روی کیفیت تصویری این سال‌ها داشته است، تقدیر کردیم. همچنین از آیدین آغداشلو‌، ابراهیم حقیقی‌، کامبیز درمبخش، محمد فرنود و احمد معینی‌جم تقدیر شد. امسال نیز این بخش وجود دارد و از چند نفر به‌خاطر فعالیت در رشته‌های مختلف تقدیر خواهد شد.

 

او ادامه داد: از محمود کلاری نیز تجلیل ویژه‌ای خواهیم داشت. او در کنار زنده‌یاد مرتضی ممیز - گرافیست - از همان سال‌های نخست برگزاری «جشن تصویر سال» بخش گرافیک آن را برعهده داشته است. انجمن فیلمبرداران سینمای فرانسه امسال کار ویژه‌ای کرد و با مروری بر آثار این فیلمبردار و نمایش 10 فیلم او، از کلاری تقدیر کرد. این تقدیر جرقه‌ای را در ذهن ما زد تا از این فیلمبردار سینما در سیزدهمین «جشن تصویر سال» تقدیر کنیم.

 

وی توضیح داد: از فریده لاشایی به‌دلیل برگزاری نمایشگاه مرور آثارش در موزه هنرهای معاصر‌، رضا عابدینی به‌خاطر برپایی نمایشگاهی از تصویرسازی‌های خلاقانه‌، محمودرضا بهمن‌پور مدیر نشر نظر به‌دلیل چاپ کتاب‌های تصویر درخشان، فخرالدین فخرالدینی به‌خاطر چاپ کتاب پرتره‌ها و نقاشی‌هایش با هزینه شخصی،‌ خلیل مستوفی به‌دلیل چاپ کتابی درباره آذربایجان غربی و محمد هادیان به‌خاطر کتاب چهره‌های آذربایجان تقدیر خواهد شد. همچنین امسال از شش عکاس دوران جنگ تجلیل خواهد شد؛ کاظم اخوان، سعید جان‌بزرگی‌ و داریوش گودرزی‌کیا که به‌عنوان عکاسان شاخص شناخته می‌شوند‌، تقدیر می‌شوند. به‌علاوه حسین قشقایی‌، حسین آذرنیا و عبدالمناف معراجی‌نیا به‌عنوان بسیجی‌های عکاس تجلیل می‌شوند.

 

 

 

دبیر «جشن تصویر سال» درباره دیگر بخش‌های دیگر این رویداد نیز گفت: امسال چند مجموعه عکس موفق به‌صورت مالتی‌مدیا به‌نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین آثار سه عکاس که به‌طور شاخص در روزهای مذاکره گروه 1+5 با ایران از اتفاقات آن عکاسی کرده‌اند، به‌صورت مالتی‌مدیا به‌نمایش گذاشته می‌شود. مهدی قاسمی، امید وهاب‌زاده و علی محمدی عکاسانی هستند که آثار آن‌ها در بخش «1+5 به روایت عکاسان» ارائه می‌شود. همچنین عکس‌های احمد معینی‌جم، عکاس خبرگزاری ایرنا‌ که شامل مجموعه درخشانی از رشته‌های مختلف ورزشی است، در این دوره به‌نمایش گذاشته می‌شود. آثار حمیرا طیبی‌پور نیز که هشت سال است از کویرهای ایران عکاسی می‌کند، به‌صورت مالتی‌مدیا در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 

  سیزدهمین جشن تصویر سال از 30 بهمن‌ماه تا 20 اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این رویداد نیز 14 اسفندماه خواهد بود.

مرجع : ایسنا