به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۳۰ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۰۲۰۱۶

پاسخ سیف به برخی تخریب‌ها علیه‌دولت

گروه اقتصادی: همزمان با داغ شدن تنور انتخابات، تخریب‌های انتخاباتی نیز شدت گرفته است؛ تخریب‌ها و تهمت‌هایی که در رویکردی اعجاب‌آور، حتی بیش از نامزدهای رقیب، متوجه دولت یازدهم است.
پاسخ سیف به برخی تخریب‌ها علیه‌دولت
روزنامه ایران در ادامه نوشته است: برخی نامزدها، به‌جای بیان توانمندی‌های خود یا عملکرد جریان سیاسی متبوع خود در دوره‌های گذشته، به تخریب دولت و سیاست‌های آن روی آورده‌اند؛ امری که نه مطابق قانون و اخلاق انتخاباتی است و نه از سوی مردم مورد پذیرش واقع می‌شود.اتخاذ رویکرد سلبی در تبلیغات انتخاباتی، می‌تواند نشان‌دهنده خالی بودن دستان این جریان سیاسی باشد، آن هم در شرایطی که این جریان باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

 

در گفت‌و‌گو با ولی‌الله سیف - رئیس کل بانک مرکزی - علاوه بر ریشه‌یابی اتخاذ این رویکرد تخریبی، به بخشی از این تخریب‌ها نیز پاسخ داده شد.

 

- برخی مخالفان با اشاره به جلسات دوشنبه دفتر ریاست جمهوری، سیاست‌های دولت برای جذب سرمایه‌گذاری را مورد حمله قرار می‌دهند. پاسخ شما چیست؟

 

اگر قرار بر ادعا کردن باشد، می‌توان هرچیزی را ادعا کرد. نمی‌شود کلی چنین حرفی را مطرح کرد. واقعیت این است که خوشبختانه خود رئیس‌جمهور به‌شدت حساسیت بسیاری در این رابطه دارند و کارهای مربوط به جذب سرمایه خارجی، بر اساس مقررات، ضوابط و مطابق قانون انجام می‌شود و تک‌تک دستگاه‌ها در این زمینه مسئولیت جداگانه دارند. اگر از سوی دستگاه‌ها کوچک‌ترین کوتاهی صورت بگیرد، خود آقای رئیس‌جمهور اولین معترض هستند و برخورد خواهند کرد. در جلسه‌ای که من حضور دارم، بحث‌های کلی می‌شود و به هیچ وجه درباره تک‌تک سرمایه‌گذاران، اسامی افراد یا شرکت‌ها، صحبتی نمی‌شود. در این جلسات، درباره تسهیل قوانین و مقررات بحث می‌شود تا بتوانیم از سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم.

 

ما نخستین کشوری نیستیم که می‌خواهیم این کار را بکنیم، بویژه اینکه در این زمینه ظرفیت زیادی در جهان وجود دارد که همه کشورها از آنها استفاده می‌کنند. بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی هشت درصدی که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تأکید داشتند و ما نیز باید همه تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار ببندیم، از این طریق محقق می‌شود، اینکه بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را علاقه‌مند و جذب کنیم و اینکه سرمایه‌گذار حتماً با خود فناوری نیز بیاورد زیرا ما دیگر نمی‌خواهیم یک کشور مصرف کننده باشیم. از این رو، باید امکانات و ظرفیت‌های تولیدی کشور بروز پیدا کرده و بالفعل شود که برای این هدف، باید کالاهای تولیدی در کشور به کشورهای همسایه صادر شود.

 

- تخریب‌ها و مانع‌تراشی در جذب سرمایه خارجی، تا چه میزان می‌تواند علائم نگران‌کننده‌ای به بیرون از کشور ارسال کند؟

 

قطعاً چنین رویکردی، تأثیر منفی دارد. به باور من، ما باید به کسانی که در جلوی صحنه فعالیت می‌کنند، اعتماد کنیم و بپذیریم که آنان با مسئولیت کامل به نفع مصالح کشور و در جهت ایجاد اشتغال، عمل خواهند کرد. یکی از بحث‌های جدی ما ایجاد اشتغال است و تأمین شغل برای جوانان مستعد تحصیلکرده امکانپذیر نیست، ‌مگر اینکه حجم سرمایه‌گذاری را در کشور بالا ببریم. بهترین نوع سرمایه‌گذاری در کشور نیز جذب سرمایه خارجی است که با خود فناوری بیاورد و بتواند ظرفیت‌های تولید را در کشور بالا ببرد. این نه تنها می‌تواند آثار بسیار مثبتی برای کشور داشته و صادرات ما را توسعه دهد، بلکه می‌تواند چهره اقتصاد ما را عوض کرده و وابستگی ما را به نفت که البته حالا نیز بسیار کم شده، بیشتر کاهش دهد. اما برای این هدف، باید ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری‌های متنوع را افزایش دهیم تا با نوسان قیمت نفت، اقتصاد ما دچار تزلزل نشود. اتفاقاً یکی از مباحث بسیار جدی در اقتصاد مقاومتی، همین امر است، یعنی درون‌زا و برونگرا بودن اقتصاد که به همین مباحث برمی‌گردد.

 

- چرا برخی در پی القای هراس از جذب سرمایه خارجی هستند؟

 

جذب سرمایه خارجی نیاز به دقت دارد. به نظر من جا دارد که نگران باشیم، اما این نگرانی، به معنای این نیست که نزدیکش نرویم. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم، اما دقت کنیم تا شرایطی را ایجاد کنیم که به نفع کشور تمام شود.

مرجع : روزنامه ایران