به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۰۱ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۰۲۱۳۲

خداحافظی فیروز نادری با ناسا

گروه علمی: فیروز نادری، دانشمند ایرانی و مدیر بخش «اکتشافات منظومه شمسی» اداره ملی هوانوردی و فضایی امریکا (ناسا) اعلام کرد در پایان ماه جاری میلادی (10 اسفند) بعد از ۳۶ سال از ناسا خداحافظی می‌کند.
خداحافظی فیروز نادری با ناسا
نادری در متن خداحافظی خود خطاب به همکارانش نوشته است: «۳۶ سال قبل، زمانی که به "ناسا" پیوستم فکر می‌کردم تا وقتی شور و شوقم نسبت به کار باقی است، در اینجا می‌مانم و روزی که احساس کنم این اشتیاق در حال کم‌رنگ شدن است، آن را ترک خواهم کرد. حالا بعد از ۳۶ سال، نه تنها آن روز نیامده که هر آن‌چه باعث عشقم به کار و این مکان بوده، بیشتر هم شده است. با این وجود فکر می‌کنم اکنون زمان درستی برای این است که مشعل را به فرد دیگری بدهم.» وی با اشاره به دوره‌ طولانی فعالیتش در بخش‌های مختلف آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، خاطرنشان کرده که در این مدت چیزهای زیادی یاد گرفته است.

 

او در عین حال تاکید کرده که ۳۶ سال گذشته برایش مانند یک "چشم بر هم زدن" سپری شده است. دکتر فیروز نادری که به عنوان یکی از مدیران ارشد سازمان فضایی ناسا، نقشی کلیدی در تعیین راهبردها و نظارت بر کل طرح‌ها و ماموریت‌های یکی از مهمترین مراکز فضایی این سازمان بر عهده داشته در سال 1325 در شیراز متولد شده و تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در شیراز و تهران گذرانده است.

 

وی در سال 1964 به آمریکا رفته و تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیوا و کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی الکترونیک را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پشت سرگذاشته است. دکتر نادری، پس از پایان تحصیل به کشور بازگشت و مدتی در مرکز «سنجش از دور ایران» فعالیت کرد.

 

وی از حدود 36 سال پیش همکاری خود را با ناسا آغاز کرد و در این مدت مشاغل فنی و مدیریتی متعددی را در زمینه ماهواره‌های مخابراتی متحرک، رادارهای سنجش از دور، رصدخانه‌های تحقیقاتی اختر فیزیک و اکتشاف مریخ و سایر اجرام منظومه شمسی برعهده داشت. دکتر نادری، فروردین ماه 1379 در شرایطی که چندین ماموریت متوالی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود، به مدیریت برنامه‌های اکتشافات مریخ منصوب شد و توانست طی حدود چهار سال، سه ماموریت مهم از جمله پرتاب دو کاوشگر مریخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقیت اجرا کند.

 

این دانشمند ایرانی در پی این موفقیت درخشان در اسفند ماه 1383 به سمت معاون و مدیر ارشد برنامه‌ریزی مرکز JPL (آزمایشگاه پیشرانش جت) - از مهمترین مراکز فضایی ناسا - منصوب شده و در سمت جدید به عنوان مسئول طراحی برنامه‌ها و راهبردهای مرکز، تجاربش در ماموریت‌های مریخ را در مطالعه سایر بخش‌های جهان از زمین تا کهکشان‌های دور به کار بست.

 

وی همچنین مسئولیت طراحی چشم‌انداز راهبردی پنج تا 20 ساله JPL را برعهده داشته است. دکتر نادری طی نزدیک به چهار دهه همکاری مستمر با ناسا به دلیل عملکرد درخشان علمی و مدیریتی به دریافت عالی‌ترین نشان علمی این سازمان (the Distinguished Service Medal) و نشان‌های متعدد دیگر از جمله نشان فن‌آوری فضایی Hall of Fame، جایزه Aviation Week 2004 Aerospace، نشان افتخار جزیره الیس (Ellis Island) سال 2005 - به دلیل همکاری‌های گسترده علمی که به غنی‌تر شدن فهم جامعه منجر شده - و همچنین جایزه ویلیام راندولف لولاک دوم انجمن فضانوردی آمریکا نایل شده است.

مرجع : ایسنا