به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۰۸ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۰۲۶۰۰
صادق زیباکلام:

اصولگرایان این اتفاق را پیش‌بینی نکرده بودند

«نخستین تبعات و تاثیراتی که در مجلس دهم خواهیم دید این است که برخلاف رویه‌ای که در مجالس هفتم، هشتم و نهم دیدیم باز شاهد نمایندگانی خواهیم بود که مستقل عمل کرده و جناح‌نگر نیستند. این احتمالا عمده‌ترین تغییری است که در مجلس دهم شاهد خواهیم بود.»
اصولگرایان این اتفاق را پیش‌بینی نکرده بودند
گروه سیاسی-رسانه ها: صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: «سیلی که پیش‌بینی شده بود ممکن است راه بیفتد روز جمعه به راه افتاد. شاید کماکان ارزیابی ابعاد سیلی که دیروز به راه افتاد کمی عجولانه باشد اما تا به همین جا نیز با توجه به آنچه که رخ داد می‌توان انتخابات ۷ اسفند ۹۴ را نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست؛ چرا که خروش مردم در تمامی مناطق تهران از جمله شمال‌ شهر و همچنین بر اساس گزارش‌های دریافتی در غالب شهر‌های مهم و مراکز استان‌ها حکایت از این دارد که بسیاری از مردم بر تردید‌ها و دغدغه‌های خود غلبه کرده و در دقیقه نود تصمیم گرفته‌اند که به سوی صندوق‌های رای‌گیری روانه شوند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، رفتن این افراد به پای صندوق‌های رای به معنای به راه افتادن آن موج و آن سیلی است که در روزهای گذشته بسیار تلاش شد تا اتفاق بیفتد. درست است که اصولگرایان وقتی میزان مشارکت بالا رود از یک بابت خوشحال می‌شوند اما واقعیت امر این است که تجربه ۲ خرداد۷۶ و همچنین ۲۴ خرداد ۹۲ و حتی برخی دیگر از انتخابات‌ها به اصولگرایان نشان داده که مشارکت بالا در حقیقت برای اصولگرایان نتیجه‌ای دولبه است.

درست است که از یک سو افتخاری است برای نظام که میزان مشارکت بالا می‌رود اما همین افزایش میزان مشارکت از سوی دیگر زنگ خطری است برای اصولگرایان؛ چرا که رای آنان ثابت بوده و بنابراین زمانی که میزان مشارکت بالا می‌رود، این رای‌دهندگان بالقوه اصلاح‌طلب هستند که به پای صندوق‌های رای می‌روند و طبیعی است اصولگرایان در چنین شرایطی بازنده‌اند. البته با ردصلاحیت گسترده نامزد‌های اصلاح‌طلب شرایطی فراهم شد که بیم آن می‌رفت چنین اتفاقی نیفتد مع‌ذالک اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت از یک‌سو و اصولگرایان میانه‌رو از سوی دیگر توانستند دست به ائتلافی تاریخی بزنند و این اتفاق را اصولگرایان پیش‌بینی نکرده بودند. در حالی که اصولگرایان تنها توانستند با جریانات تندروی طرفدار محمود احمدی‌نژاد و جبهه پایداری ائتلاف کنند. این در صورتی است که همان ائتلاف نیز با کاندیداتوری برخی از کاندیدا‌های اصولگرا و عدم انصراف عده کثیری از آنها به نفع ائتلاف و همچنین مسائلی که برای مثال درباره افزوده شدن ۵ نفر به لیست یا غیره در دقیقه‌ نود رخ داد آن ائتلاف را نیز زیر سوال برد.

به هر حال اصلاح‌طلبان توافقی تاریخی را با نیرو‌های حامی دولت یا اصولگرایان میانه رقم زدند و بنابراین کسر قابل توجهی از اعضای ائتلاف امید با توجه به حضور چشمگیر مردم در پای صندوق‌های رای یقینا به مجلس دهم راه پیدا می‌کنند. این اتفاقی است که با وجود همه فشار‌ها، محدودیت‌ها و مشکلات رخ می‌دهد. با نظر به این مساله نخستین تبعات و تاثیراتی که در مجلس دهم خواهیم دید این است که برخلاف رویه‌ای که در مجالس هفتم، هشتم و نهم دیدیم باز شاهد نمایندگانی خواهیم بود که مستقل عمل کرده و جناح‌نگر نیستند. این احتمالا عمده‌ترین تغییری است که در مجلس دهم شاهد خواهیم بود.»