به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۰۲۷۳۸

زیباکلام: 7 اسفند از 2 خرداد بزرگتر است

گروه سياسي- رسانه‌ها: صادق زيباكلام در روزنامه آرمان نوشت: آنچه با حضور پرشور و سونامي‌وار مردم در انتخابات تهران به وقوع پيوست، در نگاهي بلندمدت مي‌تواند مهم‌ترين تغيير بعد از جنگ در ایران باشد؛ حتي شايد مهم‌تر از دوم خرداد۷۶. البته انتخاب و تصميم تاريخي مردم ايران در آن زمان بسيار مهم بود، اما از جهاتي به نظر مي‌رسد كه انتخابات هفتم اسفند از انتخابات دوم خرداد مهم‌تر است. در دوم خرداد محافظه‌كاران غافلگير شدند زيرا به هيچ‌وجه فكر نمي‌كردند كانديداي آن زمان با ۲۰ميليون راي در سال۷۶ انتخاب شود. اما انتخابات هفتم اسفند به اين دليل ازانتخابات دوم‌خرداد مهم‌تر است كه در جريان انتخابات هفتم اسفند، اصولگرايان هر اقدامي كه مي‌توانستند انجام دادند تا مانع از راهيابي اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت به مجلس شوند اما در نهايت اين پيروزي باورنكردني كه تمامي ۳۰نفر ليست اصلاحات در تهران وارد مجلس شدند و ليست خبرگان مردم نيز به استثناي يك نفر به مجلس راه يافتند، به دست آمد.

اميدواريم كه اصولگرايان از اين انتخابات درس بگيرند و متوجه شوند كه پس از شش سال تمام كه با بازی سیاسی خود را حفظ كرده و مردم را بمباران خبري كردند، اما در مقابل، مردم در هفتم اسفند نشان دادند كه به‌هيچ‌وجه تحت تاثير تبليغات اصولگرايان قرار نگرفته‌اند. لازم است اصولگرايان به خود آيند كه مردم به چه مي‌انديشند و متوجه شوند كه مردم داراي انديشه‌اي خودجوش هستند و اين مردم هستند كه تصميم نهایی را مي‌گيرند.

اصولگرايان بايد به خود آيند و راي خيره‌كننده و چشمگير اصلاح‌طلبان را ببينند. واقعيت اين است كه مردم ايران همواره در برهه‌هاي تاريك از هر روزنه‌اي براي رسيدن به هدف خود استفاده مي‌كنند. اين‌بار نيز هرچند مردم ليست ۳۰نفره اصلاح‌طلبان را به خوبي نمي‌شناختند اما چون نداي اصلاحات از دل اين ليست شنيده مي‌شد و آيت‌ا... هاشمي و رئيس دولت اصلاحات را به عنوان اشخاصي دلسوز مردم و مورد اطمينان مي‌شناختند، به ليست مورد اعتماد اين دو در خبرگان و مجلس راي دادند. واقعيت اين است كه مردم كاري كردند كه شايد با تمسك به آن مسير سياسي ايران تغيير كند. چرا كه اين‌بار مجلسي كار آمد و فراجناحي و به دور از منافع شخصي و گروهي را شاهد خواهيم بود.

اين انتخابات نشان داد كه حضور مستمر در صحنه با وجود محدوديت‌ها، بسيار موثر است. اگر يك لحظه به عقب بازگرديم و در پي رد صلاحيت‌هاي گسترده تصميم مي‌گرفتيم كه از صحنه كنار بكشيم، آن گاه امروز پيروز نسبي ميدان نبوديم. پيروزي‌اي كه كمترين دستاورد آن اين است كه دولت با قدرت بیشتری مي‌تواند به وعده‌هاي خود عمل كند و همچنين با دشواري كمتري از سد انتخابات ۹۶ بگذرد.

وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۰:۰۶
زیباکلام دوجانبه!!!! (332435)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۲:۰۶
اصولگراها دوباره دست به تحریف زدند !توروز روشن آمار وزارت کشور و خبر گزاری های بین الملل ازجمله سی ان ان و بی بی سی زیر سوال میبرند !البته خوش باشند اصولگراها 76 اصلاح طلبها 80 معتدل ها 5 مستقل ها 60 مشترک ها 4 مابقی دور دوم که به احتمال 80 درصد دور دوم هم اقبال با اصلاح طلبها و مستقل ها هست . خیلی جالبه با 300میلیارد دلار هزینه و 3000هزارساعت تبلیغ تلویزیون درمقابله ضعیف ترین اصلاح طلبها شکست خوردند (332443)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۰:۴۱
دراین انتخابات باتوجه به این که برنامه ریزی کرده بودن،مستقل هاواصلاح طلب ها رای نیارن،ولی پاسخ مناسبی گرفتن.خیلی ازمستقل هاواصلاح طلب هاازترس ردصلاحیت،درلباس اصول گرایی شرکت کردن وانتخاب شدن. (332436)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۰:۴۹
باید نظارت شورای نگهبان بر رد صلاحیتها و انتخابات بازنگری کلی شود.. (332437)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۲۲:۵۶
موافقم..این مساله یه بار و برای همیشه باید حل بشه... (332565)
کیهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۱:۰۰
دوستان اصولگرا در یک انتخابات غیر رقابتی که همه اصلاح طلبان مطرح رد شده بودند از چهره های درجه 3 و 4 اصلاحات شکست خوردند و این واقعا یک شکست 100 درصد و تمام عیاره (332438)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۱:۲۳
آقای روحانی سه سال از دولت شما گذشت. ما مردم قزوین به یک نماینده اصولگرا هم رای ندادیم. حق ماست که پارازیتها در دولت شما خیلی بیشتر شود؟ شبانه روزی شود؟ سلامتی مردم آنقدر ارزش ندارد که شما خودتان اقدام کنید؟ باید حتما سرطان بگیریم؟ (332439)
ساعد
Germany
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۰۰:۰۱
خیال کردی براشون مهمه واسه هیچکدومشون مهم نیس که چه جوری میمیریم فقط باید بمیریم حق ما همینه تو خونمونم که بخوایم به درد خودمون بشینیم یه گوشه پارازیت از دیوارش می فرستن تو (332602)
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۱:۴۱
7 اسفندها و 24 خردادها از دل ""2 خرداد بزرگ "" بیرون آمده اند.
اگر 2 خردادی نبود، هیچ کدام از این روزها نبودند...
زنده باشی سید خندان محترم... (332440)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۱:۵۹
آقای دکتر افسوس که در انتخابات شرکت نکردم هر چند نماینده ما هم اصلاح طلب شد انشائ الله برای انتخابات بعدی (332441)
رزمنده
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۲:۰۳
مردم بزرگوار تهران :شکست سختی بر ائتلاف بزرگ اصولگرایان و خصوصا" پایداری تحمیل کردند. نفر 31 حداد عادل و نفر 60 مسعود میرکاظمی وزیر نفت احمدی نژاد. (332442)
حقوقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۲:۱۲
در این پیروزی نقش زیباکلام عزیز و واعظی وزیر بی بدیل بود تلگرام متشکریم . چه بموقع به کمک مردم ایران آمدی (332444)
ابوذر
Romania
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۲:۳۹
آقاي زيبا كلام بنازم كلامت و كمالت را (332445)
صادق
Portugal
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۳:۱۳
واقعا زیبا گفتن استاد زیبا کلام مردم فقط به این دلیل به لیست اصلاحات رای دادن که ایت الله هاشمی و اقای عارف و سید عزیزمان از این لیست حمایت کردن اگه حمایت سید مظلوم اصلاحات نبود این لیست اینطور رای نمی اورد اگه ما هم تهران بودیم به این لیست رای میدادیم اما مردم تهران نشان دادن با اصلاحات هستند (332448)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۳:۳۸
با سلام
بلاخره خورشید از پشت ابرها ظاهر شد.بله:
چراغی را که ایزد بر فروزد هرانکس پف کند ریشش بسوزد (332449)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۷:۰۱
بنده پیشنهادم به شورای محترم نگهبان این است ، برای جلب اعتمادمردم به خود در
انتخابات ریاست جمهوری آینده اکثرافرادشناخته شده اصولگراهاراردصلاحت کند ودر
مقابل افرادسرشناس اصلاح طلب ها را تاییدصلاحیت نماید. (332456)
علي
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۷:۱۶
بايد گفت تفكر اصولگرايي از مردم شكست خورد و مردم اين تفكر را براي اداره مملكت نميخواهند (332457)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۲۰:۰۶
درود
بله حق با شماست دکتر صادق زیبا کلام عزیز و روشنی بخش !
اما یه چیز خیلی بزرگ کم داشت :
جناب آقای سید محمد خاتمی :
سید اصلاحات :
سید ممنوع .

هیچکس خاتمی نمی شود برای اصلاحات در مردمسالاری دینی .
قبول کن دکتر!
بدرود. (332483)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۲۰:۵۸
از اول هم معلوم بود که عارف رای اول تهران است اما آنچه باعث پیروزی اینها شد وحدت مثال زدنی است که مردم تهران را مجاب کردند تمام 30 نفر را بنویسند
اما در خبرگان مردمی که تفکر اصلاح طلبی داشتند را مجاب کردند که برا حذف سه یار امام ورهبری ولی مردم نمی دانستند درآن لیست کلی یار امام ورهبری وجود دارد از بابت مردم تهران باید شرمسار باشند که دموکراسی ابزاری برای حذف شد نه تایید (332495)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۲۳:۴۲
۷ اسفند بخصوص با رای تهرانیها کمتر از ۲ خردادنیست
انشاا...موفقیت لیست امید در مرحله بعدی و انتخابات اینده
انشاا...موفقیت مجلس دهم (332594)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۰۶:۳۴
فراموش نکنیم اگر دوم خرداد نبود هفتم اسفند هم نبود (332639)