به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۱۰۳۰۴۱
دربزرگترین ماراتن نجومی سال

رصدگران به شکاراجرام مسیه می‌روند

گروه علمی:ماراتن مسیه برای رصد و ثبت 110 جرم فهرست مسیه با استفاده از تلسکوپ دو چشمی از سوی منجمان آماتور در روزهای 20 و 21 اسفندماه امسال در باغ ‌شهر نیاسر برگزار می‌شود.
رصدگران به شکاراجرام مسیه می‌روند
آغاز ماراتن مسیه که رقابت رصدی منجمان آماتور ایران است، در شامگاه پنجشنبه، 20 اسفند ماه خواهد بود.
 ماراتن مسیه از سال 1380 با هماهنگی مجله نجوم در ایران به صورت سالانه و سراسری برگزار می‌شود. تا اواخر دهه 80 برگزاری این ماراتن را شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران عهده‌دار بود. اما پس از انحلال شاخه آماتوری، مجله نجوم مجددا برگزاری این رقابت را برای علاقه‌مندان به نجوم عهده‌دار شده است.
 
این دوره از رقابت‌های مسیه در سه بخش برنامه‌ریزی شده است. بخش اول آن «بخش رقابتی» است که رصدگران آسمان شب که از دانش، ابزار رصدی و اطلس آسمان و مهارت کار با ابزار بهره‌مند باشند، در آن شرکت خواهند کرد.  این دسته از رصدگران برای شرکت در این بخش لازم است به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی مجهز باشند.
 
بخش آموزش دومین بخش از این رقابت است که این بخش ویژه علاقه‌مندان مبتدی نجوم که ابزار رصدی و دانش لازم برای شرکت در رقابت را ندارند، اما مایلند با شرکت در این برنامه از فضای این رقابت بهره‌مند شوند، در نظر گرفته شده است.  بخش عکاسی از دیگر بخش‌های این رقابت است که علاقه‌مندان به حوزه عکاسی نجومی که مایلند یک بار در سال توانایی‌های خود را در کنار دیگر عکاسان ایران محک بزنند، می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.
 
رصدگران در ماراتن مسیه باید باید در مدت زمان در نظر گرفته شده، 110 جرم فهرست مسیه را رصد کنند. این رقابت با برآمدن سپیده ‌دم جمعه 21 اسفند ماه به پایان می‌رسد و برندگان این ماراتن معرفی می‌شوند. برندگان این رقابت افرادی هستند که بیشترین تعداد اجرام مسیه را رصد کرده باشند.  علاقه‌مندان برای ثبت نام و شرکت در این برنامه تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه، 18 اسفند ماه فرصت دارند.
 
شارل مسیه (Charles Messier) ستاره‌شناس فرانسوی بود و شهرت وی به دلیل فهرست کردن ۱۰۳ جرم آسمانی است که به نام خود این اجرام را مسیه نامید، ضمن آن که گودالی در کره ماه به افتخار او نامگذاری شده است.  وی در سال ۱۷۵۸ هنگامی که متصدی رصدخانه نیروی دریایی پاریس بود، دنباله‌دار هالی را رصد و گزارش رصد خود را به مرکز رصد دنباله‌دارها در پاریس ارسال کرد.

وی در قرن هجدهم فهرستی از اجرام غیرستاره‌ای شامل کهکشان‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و سحابی‌ها را ارائه کرد و بیشتر اجرام فهرست مسیه از زیباترین مناظر آسمان شب به شمار می‌روند.  ماراتن مسیه نیز به یاد شارل مسیه برگزار می‌شود و منجمان آماتور در رقابت مسیه از شامگاه تا صبحگاه روز بعد در رقابتی مسالمت‌آمیز به رصد و ثبت 110 جرم فهرست مسیه خواهند پرداخت.
مرجع : ایسنا