به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۴۵
 
۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۱۰۴۶۸۵
انتخابات اسفند، دورنمایی از انتخابات سال آینده

جزييات لیست امید در دور دوم انتخابات

گروه سياسي: عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نتایج به دست آمده از انتخابات هفتم اسفند را دورنمایی از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می‌داند و معتقد است که نظر مردم در آن انتخابات تفاوتی با انتخابات اخیر نمی‌کند. متن گفت‌وگو خبرآنلاین با حجت‌الاسلام محسن رهامی به این شرح است:
جزييات لیست امید در دور دوم انتخابات
باتوجه به در پیش بودن مرحله دوم انتخابات مجلس، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نامزدهای مورد حمایت خود در این مرحله را معرفی کرده است. در برخی از حوزه‌ها اصلاح‌طلبان نامزدی را معرفی نکرده‌اند، آیا در مدت باقی مانده این احتمال وجود دارد که در آن حوزه‌ها از افراد مستقل حمایت کند؟
از ۶۹ حوزه مرحله دوم، ما در مورد ۵۶ حوزه با فعالان سیاسی شهرستان‌ها و حامیان دولت به توافق رسیدیم و در ۱۳ حوزه از جمله کرمانشاه با توجه به اینکه هر دو نامزد، اصلاح‌طلب هستند، ما نتوانستیم فردی را بر دیگری ترجیح بدهیم. در مازندران هم که هر دو نامزد اصولگرا هستند و برای ما تفاوتی نمی‌کند که کدامیک به مجلس راه یابند از این رو اگر دوستان ما در شهرستان‌ بخواهند از آنها حمایت کنند، ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد.

در ۱۲ کرسی باقی مانده دوستان حامیان دولت و حزب اعتدال و توسعه نامزد داشته‌اند و اگر آنها این افراد را معرفی کنند احتمالا ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد. در این هفته نیز برای تعیین تکلیف این ۱۲ حوزه باقی مانده جلسه برگزار می‌کنیم و قرار است دوستان ما به شهرستان‌ها سفر کرده و در آنجا نظر شورای سیاست‌گذاری استان‌ها را جویا شوند که پس از آن نیز می‌توانیم از برخی افراد در حوزه‌های باقی مانده اعلام حمایت کنیم.

از طرف دیگر باید به این مسئله نیز توجه کرد که پیش از این در حوزه انتخابیه شهریار ما از آقای محمودی اعلام حمایت کردیم ولی بعد از آن نوارهایی منتشر و در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت که در مورد آقای هاشمی و برجام صحبت‌هایی را مطرح کرده است از این رو دوستان ما در شهرستان حمایت از ایشان را متوقف کرده اند و ما هم چون نمی‌خواهیم برخلاف موضع دوستانمان در شهرستان موضعی از مرکز بگیریم تا احساس برخورد قیم مآبانه ایجاد نشود، فعلا دست نگه‌داشتیم. در دور اول دوستان حامیان دولت از آقای گروسی حمایت کردند و ما از آقای محمودی. اما اکنون باید منتظر ماند و صحت و سقم حرف‌های منتسب به محمودی مشخص شود.

در ابهر نیز دوستان از آقای خانمحمدی حمایت کردند اما ایشان تاکنون میثاق اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم را امضا نکرده است و حمایت دوستان نیز متوقف شده است. البته متوقف شدن به این معنا نیست که ترجیحی برای حمایت وجود ندارد بلکه ایشان هم باید این میثاق نامه را امضا کند.

بخشی از افرادی که توانسته‌اند از طریق لیست امید وارد مجلس دهم شوند، در مجلس فعلی عضو فراکسیون اصولگرايان رهروان ولايت هستند. باتوجه به تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم، آیا این افراد نیز وارد این فراکسیون خواهند شد؟

اکثر قریب به اتفاق افرادی که وارد لیست امید شده و مورد حمایت ما قرار گرفتند، میثاق نامه‌ای را امضا کرده‌اند که تعهد اخلاقی دارد و هیچ الزام قانونی ندارد. بنای ما در مجلس دهم این است که با مجموعه دوستانی که تعهدنامه را امضا کرده‌اند، فراکسیون امید تشکیل شود. اما ممکن است این افراد در فراکسیون رهروان نیز حضور داشته باشند و این حضور هیچ منافاتی ندارد. منتهی در مورد مواضع اصولی همچون برجام و حمایت از دولت، مکلف هستند که با اصلاح‌طلبان هماهنگ باشند.

آیا در انتخاب رییس مجلس نیز مکلف به تبعیت از نظر فراکسیون امید هستند؟
انتخاب رئیس مجلس از عمده مسائل مورد توجه ما است. از اعضای فراکسیون رهروان سه نفر در تهران و چند نفر دیگر در شهرستان هستند که از طریق لیست امید وارد مجلس شده‌اند اما سایرین از طریق حامیان دولت و حزب اعتدال و توسعه معرفی شده‌اند که به ما نزدیک‌تر هستند. آرایش سیاسی مجلس دهم متفاوت از مجلس نهم است و افراد بسیاری در آن تغییر کرده و چهره‌های جدیدی همچون آقای عارف وارد آن شده‌اند و ما هم باید بنشینیم و با دوستان به یک توافق کلی برسیم. باید منتظر ماند و دید نتیجه انتخابات در مرحله دوم چه می‌شود تا براساس آن بتوان به نتیجه و تصمیم‌گیری رسید.

اصولگرایان خود را پیروز انتخابات مجلس دهم معرفی می‌کنند حال آنکه با اختلاف کمی تعدادشان از اصلاح‌طلبان بیشتر است. باتوجه به ورود چهره‌های مستقل، آیا اصلاح‌طلبان با آنها برای ورود به فراکسیون امید و جذب آنها گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند؟
گفت‌وگو با آنها آغاز شده و جلساتی نیز برگزار شده است. همانطور که عرض کردم در مجلس دهم شاهد آرایش سیاسی جدیدی خواهیم بود و طبیعی است که فضای انتخابات تهران در این مجلس تاثیرگذار خواهد بود. فضای کلی کشور گرایش به اعتدال، اصلاحات و حل معضلاتی دارد که در طول سال های اخیر شاهد افراط و تفریط بوده و به دنبال فاصله گرفتن از این روش ها است.

برخی از منتقدان دولت و رقبای انتخاباتی رییس جمهور از اکنون فعالیت‌های خود را آغاز کرده و به دنبال این هستند که دولت اعتدال یک دوره‌ای شود. در این میان نیز یکی از انتقاداتی که نسبت به دولت از سوی حامیانش مطرح می‌شود، بی‌توجهی به مسائل داخلی و معیشت مردم است. دولت و مجلس دهم در این فرصت یکساله پیش از انتخابات سال ۹۶ چه مسائلی را باید در اولویت قرار دهند؟
اینکه رقیب بخواهد طرف مقابل خود را از عرصه قدرت بیرون کند، طبیعی است. اصلاح‌طلبان نیز در سال ۸۸ می‌خواستند با معرفی نامزد، ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را یک دوره‌ای کنند. از این رو فعالیت رقابتی رقبا امری طبیعی است و در فضای سیاسی کشور باید آن را بپذیریم. اینکه شرایط آقای روحانی در این یکسال پیش‌رو چگونه خواهد بود به اجرایی شدن برجام دو بستگی دارد. اولویت دولت در این‌سال‌ها حل پرونده‌ هسته‌ای بود که خوشبختانه با بستن آن پرونده، اکنون باید به مسائل داخلی، اقتصادی و معیشیتی مردم توجه کند که ان‌شاءالله با همکاری و حمایت مجلس دهم نیز این مشکلات را پشت سر خواهد گذاشت.

از سوی دیگر آنچه که در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در قیاس با مجالس هشتم و نهم رخ داد، می‌توان فضای عمومی کشور ‌در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را نیز پیش بینی کرد. از این جهت ما امیدواریم با حمایت و اعتمادی که مردم از لیست امید در سراسر کشور داشتند، در سال ۹۶ نیز شاهد همان اعتماد باشیم و از این حیث نگرانی از فعالیت تبلیغاتی آقای احمدی‌نژاد و یا سایر رقبا نخواهیم داشت و قرار نیست که ما در میدان رقابت دست خالی حاضر شویم. ما اگر به میدان می رویم از اعتماد مردم به عقبه اصلاحات و گفتمان آن برخورداریم که به این زودی در جامعه ما قابل تغییر نیست و ما ترسی نداریم.

یکی از رقبای احتمالی رییس جمهور در سال آینده، آقای احمدی نژاد خواهد بود که حتی پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نیز به او نسبت داده شده است. با این وجود برخی معتقدند که با توجه به عملکرد ایشان و پرونده‌هایی که در قوه‌قضاییه مفتوح است، شورای نگهبان ایشان را رد صلاحیت خواهد کرد.نظر شما در اين باره چيست؟
اینکه شورای نگهبان ایشان را تائید خواهد کرد یا خیر را نباید ما پاسخ دهیم. اگر ایشان ثبت‌نام کرد و پرونده‌اش در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت، نسبت به صلاحیتش تصمیم‌گیری خواهد شد. هیچ کسی فکر نمی‌کند که رد صلاحیت شود. به هرحال باتوجه به آنچه که در دولت قبل رخ داده و پرونده‌هایی که در قوه قضاییه تشکیل شده من بعید می دانم شورای نگهبان مهر تائید بر عملکرد ایشان بزند. حالا اگر تائید کردند، مردم عملکرد ایشان، هشت سال دولت اصلاحات و چهارسال عملکرد دولت اعتدال را تا تابستان ۹۶ دیده‌اند و می‌دانند که چه بحران هایی را پشت سر و خطر شدید جنگ که سایه افکنده بود را کنار زدیم و توانستیم با اعتدال با دنیا درچارچوب مقررات بین المللی ارتباط برقرار کنیم. تا ‌آن موقع هم مردم قضاوت خواهند کرد و ما هم تسلیم آرای عمومی مردم هستیم.

بندر دیلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۱۲:۴۷
انشاالله بار دیگر ملت همسان مرحله اول نشان خواهد داد مسیر اصلاحات و اعتدال را خواهان است نه بزرگ دیگر به افراطی گری (334643)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۱۶:۲۲
به نظر ميرسد كه ليدرهاي اصلاح طلب به هر قيمتي ولو رو آوردن به افراد فرصت طلب و غير صالح در باقي ماندگان كانديداهاي دور دوم ميخواهد وزن خود در مجلس را بيشتر كند از ديدگاه من حامي اصلاح طلب اين كار يك حركت غير ارزشي است كه آينده اصلاحات را به بيراهه ميبرد مطمئن باشيد اين افراد فقط به منافع خود فكر ميكنند (334648)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۱۶:۴۱
اگر دولت در رونق اقتصادی و معیشت مردم اعم از کارگر کارمند معلم دامدار کشاورز و...موفق باشد قطعا پیروز انتخابات خردادسال بعد اعتدال و اصلاحات است و عوام فریبی و پوپولیسم و...شکست خواهد خورد انشاا... (334651)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۲۰:۳۵
انشاا...۹۶ روحانی ۱۴۰۰عارف (334660)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۱۶:۴۹
در حوزه شهريار.كسي كه به اصلاحات ودولت وشخص آقاي هاشمي تندي كرده مورد حمايت اصلاح طلبان شهريار نيست. (334652)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۱۸:۲۷
انشالله در مرحله دوم پاسخ محکم تری به اقدامات نسنجیده برخی از اصولگرایان می دهیم تا متوجه شوند که دوران مهندسی آراء سپری شده.همچنین بنظر بنده در مورد ریاست مجلس باید تلاش شود محبوبترین فرد بر صدر آن بنشیند و القائات برخی از دوستان که بنام مصلحت خواهی مطرح می شود تنها برآمده از معادلات ذهنیست که خیلی با واقعیات قرابت ندارد. شیخ اجل می فرماید:
چون که خشتی بر نهد معمار کج / / تا ثریا می رود دیوار کج (334657)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۲۱:۰۴
در خوزستان ضعف های فراوانی در لیست های امید بوده، عدم تبلیغات و انتخاب افراد ضعیف باعث شکست در بیشتر شهرها شده و کلا مدیریت و تبلیغات اصلاحطلب ها در استان ضعیف بوده (334663)
امیر محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۲۱:۱۵
ههمتون ترسیدین که احمدی نژاد بیاد دوباره ببست چهار میلیون رای بیاره وشما نمی دونین با این توهم پیروزی چه کنید روحانی که نمیتونه بر علیه انتخاباتی که خودش برگزار کنه شورش به پا کنه چاره ای نیست جز تبریک گفتن به احمدی نژاد که خیلیم درد داره .ولی نترسید اون نمیاد چون شورای نگهبان به خاطر مصلحت کشور نمی زاره بیاد چون شمارو میشناسن که رقیب احمدی نژاد نمیشید شکست میخورید کشورو بدون هیج سندی بهم میریزید پس میزارن چهار سال دیگه باشید شاید قول صد روزه تو هشت سال عملی بشه (334664)
نقطه چین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۱ ۲۲:۴۳
نه 4تایی نه 6تایی ما كه تهران دلواپسان رو 30تایی كردیم
كاش شهرستانیها حق انتخاب بیشتری داشتن (334665)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۲ ۰۱:۱۲
جناب محمود خان......


پیشنهاد ما این است که همان محله خودتان بمانید برای دوستان زندانیتان که دستشان از خرید در محلات تهران کوتاه است گوجه ابتیاع بفرمائید !! (334668)