به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۳ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۱۰۴۸۵۱
رئیس هیات مدیره انجمن عکاس مطرح کرد:

مشکلی که عکاسان ایران دارند

گروه فرهنگی: رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان معتقد است، از مهم‌ترین معضلات جامعه عکاسی، جلوگیری از فعالیت عکاسان و مشکلات مربوط به نشر پروژه‌های آن‌هاست.
مشکلی که عکاسان ایران دارند

مسعود زنده‌روح کرمانی که به‌تازگی بار دیگر با برگزاری انتخابات مجمع عمومی انجمن عکاسان به‌عنوان رئیس هیات مدیره این انجمن انتخاب شد، درباره‌ی مهم‌ترین مشکلات جامعه‌ی عکاسی ایران اظهار کرد: عکاسی با سایر رشته‌های هنری متفاوت است؛ یک نقاش می‌تواند در خانه و آتلیه‌ی هنری‌اش اثر خلق کند، اما عکاس برای گرفتن عکس نیاز دارد که در محیط شهر، روستا، خیابان و محل زندگی‌اش باشد. ما هنوز در کشور با معضلی به نام «راحت عکاسی نکردن» روبه‌رو هستیم و عکاسان نمی‌توانند راحت عکاسی کنند. هنوز هیچ مرجع قانونی پاسخگوی این نیست که چرا جلوی کار یک عکاس گرفته می‌شود.

 

او ادامه داد: این اتفاقات باعث می‌شود عکاسی مستند اجتماعی آسیب ببیند، کما این‌که آسیب هم دیده است. همچنین عکاسان مجبور می‌شوند به ژانرهای دیگر عکاسی گرایش پیدا کنند و با نرم‌افزارهای کامپیوتری آثاری خلق کنند که با واقعیت مطابقت لازم را ندارد. آزادی عکاسی، یک پله و جهش است. ما به‌خاطر این موضوع خیلی گرفتاری داریم. حتی گاهی به‌صورت غیرقانونی، از فعالیت عکاسانی که کارت و مجوز دارند، جلوگیری می‌شود. طبیعتا مردم هم فکر می‌کنند آن‌ها کار غلطی می‌کنند که جلوی‌شان گرفته می‌شود.

 

زنده‌روح همچنین بیان کرد: مشکل دیگری که عکاسان ما با آن درگیر هستند، نشر عکس است؛ پروژه‌های مختلفی در طول سال‌ها توسط عکاسان کار می‌شود که مشکل نشر پیدا می‌کنند. آمار انتشار کتاب عکس در پنج سال گذشته واقعا خجالت‌آور است. سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد و عکاسان مجبور می‌شوند با سرمایه‌ی شخصی پروژه‌های‌شان را منتشر کنند. خیلی تلخ است که عکاسی که زندگی‌اش را فدای کار کرده، مجبور باشد درآمدش را هم فدای آن کند.

 

این عکاس به برنامه‌های انجمن در سال 95 اشاره کرد و گفت: انجمن امسال دو کار عمده‌ی خود را پیگیری می‌کند؛ یکی از آن‌ها برگزاری پنجمین دوره‌ی «10 روز با عکاسان» است. پس از پایان چهارمین دوره‌ی این رویداد، جلسات نقد برای بررسی حد و حدود اشکال‌ها برگزار شد و شیوه‌نامه‌ی اجرایی دوره‌ی پنجم را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم. امیدواریم امسال «10 روز با عکاسان» همزمان با تهران در یکی - دو استان دیگر هم برگزار شود تا از این طریق به سمت تمرکززدایی حرکت کنیم.

 

رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران ادامه داد: امسال تمام تلاش ما روی شهرستان‌ها و اعضای شهرستانی انجمن عکاسان است. امیدواریم با کمک مجموعه‌های فرهنگی شهرستا‌ن‌ها بتوانیم برنامه‌های‌مان را در سطح وسیع‌تر گسترش دهیم. البته سال گذشته، انجمن در برنامه سالانه عکس کرمان مشارکت خوبی داشت، اما به فکر گسترش این فعالیت‌ها هستیم.

 

او همچنین گفت: دومین موردی که امسال انجمن روی آن تأکید دارد، برگزاری چهاردهمین دوسالانه عکس، با کیفیت بهتر و مطلوب‌تر از دوره‌های گذشته است. مجید ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد) در افتتاحیه سیزدهمین دوسالانه عکس اعلام کرد که دوسالانه‌های هنری با برگزاری بی‌ینال تهران، دیگر به این شکل اجرا نمی‌شوند. البته ما از برگزاری بی‌ینال تهران استقبال می‌کنیم، اما نمی‌توانیم تاریخ دوسالانه‌مان را فراموش کنیم. دوسالانه‌ی هر رشته‌ی تخصصی برای خودش یک سابقه‌ی تاریخی دارد که نمی‌توانیم از آن بگذریم.

 

زنده‌روح اضافه کرد: روند برگزاری دوسالانه‌ها اگر به سمت انجمن‌های تخصصی برود، نتیجه بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت. هرچه این دوسالانه‌ها قوی‌تر باشند، تأثیرشان در برگزاری بهتر بی‌ینال تهران بیشتر خواهد بود.

مرجع : ایسنا