به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۴ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۱۰۴۹۷۰
عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان کشور:

مجلس دهم متعادل و کارآمدتر خواهد بود

گروه سیاسی: عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: مجلس دهم متفاوت، نوسازی شده، متعادل و کارآمدتر نسبت به مجلس نهم است.
مجلس دهم متعادل و کارآمدتر خواهد بود
سید حسن رسولی در ارزیابی وضعیت اصلاح‌طلبان در پسا انتخابات گفت: هفتم اسفند سال 94 یکی از رویدادهای مهم سیاسی کشور یعنی برگزاری انتخابات مجلس دهم شورای‌اسلامی رقم خورد و همانند گذشته، این انتخابات نیز نقطه عطف و تحولی در صحنه سیاست داخلی ایران به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه برای ترسیم آثار و دستاوردهای این مشارکت عمومی و پیام‌های برخاسته از این واقعه نیاز به وقت و فرصت بیشتری است، افزود: امنیت و آرامش انتخابات مجلس دهم به نظر من از استاندارد بسیار بالایی برخوردار بود که بیش از هر چیز ایجاد این بستر مناسب اجتماعی مرهون دو اقدام بسیار تعیین کننده رهبر معظم ‌انقلاب و فتوایی بود که ایشان صادر کردند.

عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان کشور در تشریح این دو اقدام مقام معظم رهبری اظهار کرد: یکی از این اقدامات حق‌الناس قلمداد کردن رأی مردم و اینکه همه متولیان امر انتخابات شرعا مکلف هستند از رأی مردم صیانت و حفاظت کنند و اقدام دوم فراخوانی بود که ایشان دادند مبنی بر دعوت از همه مردم به حضور در عرصه .

رسولی تصریح کرد: بعد از این دو اقدام اساسی دولت، مسئولان امنیتی و انتظامی کشور، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در ایجاد امنیت لازم برای انتخابات خوب عمل کردند، همچنین بخش اجرایی انتخابات شامل سلسله مراتب وزارت کشور اعم از شخص وزیر، ستاد انتخابات کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و هیئت‌های اجرایی و بازرسی عملکرد قابل تحسینی ارائه کردند و در بخش نظارتی هر چند در مرحله بررسی و رسیدگی به صلاحیت‌ها کما فی‌السابق عمده ریزش‌ها متوجه جریان اصلاحات بود، ولی به استثنای این مرحله شاهد بی‌طرفی نسبی شورای نگهبان و هیات‌های نظارت در سطوح مختلف بودیم.

وی اعلام کرد: بر این اساس با توجه به نتیجه اعلام شده مرحله اول انتخابات، وضعیت 221 نفر از 290 کرسی مجلس مشخص شده و 69 کرسی دیگر برای مرحله دوم بایستی توسط مردم تعیین تکلیف شود، لذا می‌توان مدعی بود مهم‌ترین اثر مثبت این انتخابات هم در مجلس شورای اسلامی و هم دوره پنجم مجلس خبرگان ‌رهبری که برای اولین‌بار این انتخابات از فضای رقابتی و پر شوری برخوردار بود، این است که در تعیین پایه‌های نظام، تقویت اقتدار ملی و مشروعیت نظام سیاسی کشور نقش اساسی داشته و دارد؛ به ویژه در شرایطی که تقریباً در همه کشورهای پیرامونی، بحران‌های داخلی و تروریسم، شورش، بی‌ثباتی و ناامنی وجه قالب این کشورهاست.

وی در ادامه اظهارکرد: این حرکت بزرگ بار دیگر نشان داد که ایران به عنوان کشوری باثبات و قابل اطمینان در منطقه، قدرت خود را به نمایش گذاشته است و آثار برآمده از این نمایش قدرت ملی بدون شک در نقش آفرینی کشور در سطح روابط بین‌الملل و منطقه موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در این راستا از بین 288 نفر نمایندگان فعلی مجلس نهم فقط 46 نفر مجددا از سوی مردم برگزیده شدند لذا می‌توان عنوان کرد که مجلس دهم، مجلسی متفاوت و نوسازی شده و متعادل و کارآمدتر نسبت به مجلس نهم است، هر چند همه جناح‌های سیاسی کشور اظهار پیروزی می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: می‌توان پیش‌بینی کرد اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان که به احتمال زیاد در قالب فراکسیونی به نام امید در مجلس دهم فعالیت خواهند کرد در همین مرحله اول اکثریت قابل توجهی را به دست آوردند.

رسولی پیش‌بینی کرد: از 69 کرسی بعدی اصلاح طلبان می‌توانند 40 کرسی را به دست آورند لذا بر اساس این برآوردها مجلس آینده برخلاف مجلس فعلی همراه و کمک کار دولت یازدهم خواهد بود و این همراهی و هم‌سویی ضمن حفظ استقلال دو قوه و تأکید بر ایفای نقش نظارتی مجلس بر قوه مجریه، اسباب بهتری را برای کمک به حل مشکلات جامعه فراهم می‌کند که در رأس این مشکلات، رکود اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم، نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و سایر مسائل در حوزه های اجتماعی و آسیب‌هایی از جمله اعتیاد است و این فرآیند تکمیل کننده موفقیت‌های حاصله پس از حل پرونده هسته‌ای در عرصه جهانی و روابط بین‌الملل است.

عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان کشور اعلام کرد: بی‌شک همراهی و همسویی دولت و مجلس می‌تواند جهت کمک به مشکلات مردم، شرایطی بهتر از شرایط فعلی فراهم کند.

وی ادامه داد: همراهی و تداوم پیوند عمیق بین اصلاح‌طلبان و دولت یازدهم در گام اول در انتخابات سال 92 آغاز گردید و در گام دوم در انتخابات هفتم اسفند امسال تقویت شد و دامنه این ائتلاف نه تنها همراهان دولت را در برگرفته بلکه بخش قابل توجه اصولگرایان معتدل را زیر چتر خود درآورده است؛ به گونه‌ای که در حوزه انتخابیه قم دکتر لاریجانی در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفت و اگر در این لیست جا نمی‌گرفت چه بسا موفق به قرار گرفتن در جایگاه نماینده دوم قم نمی‌شد.

وی افزود: مجلس آینده متشکل از اکثریت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و اصولگرایان معتدل و فراکسیونی متشکل از بخش تندرو جریان اصولگرا خواهد بود؛ هر چند این تحلیل را پس روشن شدن نتایج مرحله دوم انتخابات می‌توان تکمیل کرد.

انتهای پیام
مرجع : ایسنا