به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۶ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۱۰۵۰۸۴
ایتالیا می‌کوشدبه شریک تجاری اول ایران بدل شود

بازتاب بین المللی سفر نخست وزیر ایتالیا

گروه سیاسی: سفر «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا و هیات 250 نفری همراه وی به تهران روزچهارشنبه نیزبازتاب گسترده ای دررسانه های بین المللی داشت واغلب علاوه بر بعد سیاسی بعد ازبرجام این سفر، بر بعد اقتصادی آن بیشتر متمرکز شدند.
بازتاب بین المللی سفر نخست وزیر ایتالیا
تلویزیون دویچه وله آلمان، به استقبال گرم دکتر حسن روحانی ازهیات 250 نفره ایتالیایی پرداخت وآن را منشاء گسترش روابط ایران با ایتالیا بعنوان یک کشور مهم تحادیه اروپا در دروارن پسا تحریم توصیف کرد. این رسانه اروپایی با اعلام اینکه رنتزی نخستین رئیس دولت یکی ازقدرت‌های بزرگ اقتصادی اروپاست که پس از حصول توافق هسته‌ای ولغو تحریم‌های بین‌المللی رهسپار ایران می‌شود، افزود : دولت ایتالیا در پی توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی می‌کوشد تا پس از برجام به شریک تجاری شماره یک ایران در اروپا بدل شود. در حال حاضر ایتالیا پس از آلمان دومین شریک تجاری مهم ایران در اروپا محسوب می‌شود.

براساس این گزارش ، در ژانویه سال جاری (بهمن سال گذشته)، حسن روحانی در جریان سفر خود به اروپا از ایتالیا هم دیدن و با آقای رنتزی ملاقات کرد. در سفر مزبور حدود 30 سند و حال طی سفر کنونی مقامات ایتالیا به ایران 7 سند به امضا رسید که اجرایی شدن آنها راه را بر گسترش مناسبات دوجانبه اقتصادی و همچنین ورود سرمایه‌گذاری و فناوری ایتالیا به ایران هموار می‌سازد.

رادیو بین المللی فرانسه نیز در گزارشی بیشتر به ابعاد اقتصادی این سفر پرداخت و افزود: نخست وزیر ایتالیا در این سفر با شماری از رهبران جمهوری اسلامی ایران از جمله حسن روحانی دیدار وگفت وگو کرد و درعین حال با امضای هفت تفاهم نامه اقتصادی در زمینه های جهانگردی، انرژی های پاک، راه آهن و زیرساخت ها، از «دوستی سنتی» میان ایران و ایتالیا ابراز خرسندی کرد.

براساس این گزارش، این نخستین سفر یک مقام ارشد اروپایی به ایران پس از لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور است وبه مناسبت این سفر، ایتالیا و ایران چندین تفاهمنامه و توافق همکاری اقتصادی امضا کردند. مبادلات اقتصادی دو کشور که پیش از اعمال تحریم ها به هفت میلیارد یورو بالغ می شد هم اکنون به یک میلیارد و 600 میلیون یورو می رسد.

روزسه شنبه در اولین ساعات سفر دو روزه نخست وزیر ایتالیا به ایران، مقامات دو کشور در حضور روحانی و رنتزی، 7 سند و یادداشت تفاهم در زمینه های علمی و فناوری، گردشگری، محیط زیست و راه آهن امضا کردند. درسفرسال گذشته روحانی به ایتالیا هم 30 سند همکاری دربخش هایی مانند حمل ونقل بازرگانی وکشاورزی امضا شد که ارزش آن حدود 17 میلیارد یورو اعلام شد.

متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه 24 فروردین به همراه هیاتی 250 نفری از مقام های سیاسی و فعالان اقتصادی این کشور وارد تهران شد تا روند گسترش و بهبود روابط دو کشور در فضای پسابرجام را تسریع کند. ایتالیا برای بهبود روابط با ایران در دوره رفع تحریم ها از دیگر کشورهای اروپایی پیشی گرفته و در صدد جبران سهم از دست رفته اش در دوران تحریم ها است.

همچنین روزنامه لاوانگواردیا اسپانیا درگزارش خود که با تصویری ازرنتزی و«حسن روحانی» منتشرشده، نوشت: سفر رئیس دولت ایتالیا به تهران پس ازاجرایی شدن توافق هسته ای و پایان تحریم های اعمالی برایران انجام شده است. سفر «حسن روحانی» به ایتالیا در یک و ماه و نیم پیش و حضور 150 شرکت ایتالیایی در سفر نخست وزیر این کشور به ایران از جمله دیگر اشارات این گزارش خبری می باشند.
مرجع : ایرنا