به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۱۰۵۱۱۹
استیضاح وزیر کشور در صورت عدم صدور اعتبارنامه

نامه علی مطهری به جنتی درباره مینو خالقی

گروه سیاسی: علی مطهری، طی نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان، نکاتی را درباره ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان که شورای نگهبان، بعد از برگزاری انتخابات او را از فهرست منتخبان مردم حذف کرده است مطرح کرد. متن نامه بدین شرح است:
نامه علی مطهری به جنتی درباره مینو خالقی
آیت الله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان
با اهداء سلام
موضوع حذف خانم مینو خالقی از منتخبان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی مسئله ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. اگر این رویه در کشور باب شود که پس از تأیید صلاحیت یک کاندیدا و رأی مردم در یک انتخابات سالم، آن منتخب به این بهانه که مدارک جدیدی به دست ما رسیده و نظر ما درباره صلاحیت او تغییر کرده است حذف شود، این امر می تواند مستند شورای نگهبان در آینده واقع شود و منتخبان زیادی از جمله یک کاندیدای ریاست جمهوری را پس از انتخاب مردم و رای مثلا سی میلیونی حذف کند.

قطعا نظارت استصوابی را عقلا و قانونا این مقدار نمی توان توسعه داد. به همین جهت قانونگذار تصمیم گیری درباره این موضوع را در خصوص منتخبان مجلس به نمایندگان ملت ارجاع داده است که اگر پس از انتخاب مردم مدارک جدیدی درباره یک منتخب ارائه شد، این مدارک در فرایند تأیید اعتبارنامه ها توسط مجلس مورد بررسی قرار گیرد؛ یعنی اگر باید منتخبی حذف شود، این کار باید با نظر مجلس که نماینده ملت است انجام شود تا احترام به رأی مردم محفوظ بماند. این که بگوییم چون ما می دانیم مجلس دهم اعتبارنامه او را رد نمی کند پس ما او را حذف می کنیم، منطق درستی نیست.

در اینجا وزارت کشور نیز مسئولیت سنگینی دارد. ماده 73 قانون انتخابات مجلس می گوید: «صدور اعتبارنامه منتخبین موکول به عدم ابطال انتخابات از طرف شورای نگهبان می باشد و شورای نگهبان در اسرع وقت نظر خود را درباره انتخابات اعلام می نماید و وزارت کشور موظف است بلافاصله دستور صدور اعتبارنامه را بدهد.»

با توجه به این که انتخابات حوزه اصفهان از طرف هیئت نظارت استان و طبعا شورای نگهبان تأیید شده است وزارت کشور وظیفه دارد اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند، در غیر این صورت مجلس باید وزیر کشور را به دلیل دفاع نکردن از حقوق ملت و تسلیم شدن در برابر یک رویه غیرقانونی که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می کند، استیضاح کند.

اگر شورای نگهبان انتخابات حوزه اصفهان را ابطال کرده پس چرا فقط خانم خالقی را حذف کرده است و سایر منتخبان باقی مانده اند؛ و اگر می گوید صلاحیت این یک نفر پس از انتخاب سالم مردم به دلیل وصول مدارک جدید رد شده است، پاسخ این است که قانونگذار تصمیم گیری درباره این موضوع را به خاطر احترام به رأی مردم به مجلس واگذار کرده است.

مطلب آخر این که تجسس در زندگی مردم آن هم درباره یک زن و بی توجهی به آبروی مؤمن از نظر اسلام مذموم است. این که رقبای یک کاندیدا که فکر نمی کردند او رأی بیاورد، پس از اقبال مردم به وی و انتخاب او مدارکی از زندگی خصوصی وی ارائه کنند و شورای نگهبان را ابزار دست خود برای رسیدن به هواهای نفسانی خود نمایند، زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

فرضا آن منتخب، اشتباهی در زندگی خود کرده ولی سیره او یک سیره اسلامی است آیا باید رد صلاحیت شود، آن هم بعد از اتمام فرصت بررسی صلاحیت ها و رأی مردم؟ آیا اعضای محترم شورای نگهبان خود در زندگی خویش اشتباهی مرتکب نشده اند؟

از جناب عالی که دلسوز انقلاب اسلامی هستید می خواهم که اجازه ندهید این رویه سوء در جمهوری اسلامی باب شود زیرا علاوه بر نادیده گرفتن حق انتخاب کنندگان، ظلمی است به منتخب حذف شده.  اصولا برای رد صلاحیت ها در آینده باید یک فکر اساسی شود تا تناقض هایی در جامعه به وجود نیاید. مثلا جناب آقای افشین علا که رهبر انقلاب در باره ایشان می نویسند "من شما را شاعر انقلاب می دانم" و در دیدار عیدانه با محبت فراوان از او تقدیر می کنند چرا رد صلاحیت شد؟ آیا این امر یک منطق دوگانه را در ذهن مردم تداعی نمی کند؟ برای آن مقام محترم آرزوی توفیق الهی دارم.
با تقدیم احترام
26/1/95
علی مطهری
مرجع : عصر ایران

ابوذر از قوچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۱۶:۳۳
متاسفانه فعلاً ريش و قيچي دست حضرات است و ....... از كسي باكي ندارند و فقط خود را بحق مي دانند ، چون توسط جناح هاي افراطي وتماميت خواه حمايت مي شوند.
باميد ظهور سريعتر منجي عالم بشريت (عج) (334701)
حسن
Switzerland
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۱۶:۵۰
زنده باد مطهری شجاع (334702)
هوشنگ ک مشنگ
United States
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۱۷:۰۲
این رویه که قبلا هم اتفاق افتاده تازگی نداره
فرهادجعفری منتخب مجلس پنجم که به اجبارناچاربه استعفا شد (334703)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۱۷:۱۲
با این شیوه رد صلاحیت و اجرای جناحی و سلیقه ای قانون اساسی سعی میكنن ادب و اخلاق نداشته امثال قاضی پور و مقبولیت نداشته جبهه پایداری رو جبران كنن
حقش بود رییس جمهور به عنوان مجری و ناظر اجرای اصول قانون اساسی ورود كنن (334704)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۱۷:۵۸
جناب جنتی با خدا معامله کرده آقای مطهری! لازم نیست به شما جواب بده. (334706)
امید وار به آینده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۱۸:۲۹
جناب آقای مطهری ایکاش همه نمایندگان مجلس اینگونه مدافع حقوق موکلین خود باشند و با قبول همه هزینه ها و حاشیه ها آنچه را که وظیفه می دانید عمل می کنید . (334707)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۱۹:۲۶
بنظرم بهترین کار اینه که شورای نگهبان شفاف سازی کنه... اگر خطای خانوم خالقی خیلی جدی باشه مردم هم باید بدونن که چرا ایشون صلاحیت برای نمایندگی مجلس رو ندارند... (334709)
meisam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۱۹:۳۸
بسیار عالی بود هرچند امیدی به تغییر وضعیت خانم خالقی نیست (334710)
دارا
Romania
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۰:۰۴
واقعا شهامت و حق گویی ایشان قابل تحسین است. (334713)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۱:۲۰
از آقای مطهری بابت این موضوع تشکر می کنم اما چند سوال هم دارم چرا ایشان در مورد حادثه اسفناک منا و تجاوز به دو نوجوان و سیاست بسیار غلط دولت در این قضیه نامه ای به رئییس جمهور ننوشت چرا ایشان در رابطه با بدقولی طرف غربی به برجام چیزی نمی نویسد چرا ایشان در مورد رکورد و بیکاری کاری نمی کند چرا ایشان بعد از برجام با این که هر روز ایران را تحریم می کنند نامه نگاری نمی کند چرا ایشان در مورد بحث دفاعی نامه ای به اقای رفسنجانی نمی زند امیدوارم نامه نگاری های اقای مطهری جنبه جناحی نداشته باشد ... (334715)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۱:۲۳
رحمت بی نهایت بر روح مطهر آیت الله مطهری (334717)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۲:۱۱
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من

آنچه البته به جائی نرسد فریاد است (334719)
خلیل الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۲:۲۴
درود وسلام خدا برعلی مطهری (334720)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۲:۲۵
درود و افرین بر دکترمطهری نماینده راستین فراجناحی و هردوجناح (334721)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۲:۲۵
تا زمانیکه افراد برای کاری انتصاب میشوند جانبدارانه و سلیقه ای تصمیم میگیرند ملت مظلوم ایران باید تلاش کنند تا افراد انتصابی در نهادها نیز با رای مردم و بصورت دمکراتیک انتخاب تا از سیاسی کاری و برخوردهای سلیقه ای جلوگیری گردد. (334722)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۲:۲۶
انشاا...بعداز دکتر روحانی برا ریاست جمهوری کاندیداشود (334723)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۲:۳۴
لطفا آقای مطهری عنوان بفرمایبد که جرا رد صلاحیت شدند اونجا مجلس شورای اسلامی نه مجلس شورای ملی بهارستان جای هر هرکسی نیست اینجا مملکت اسلامیست لطفا اینقدر تو اجرای قانون اسلام سنگ اندازی نکنید (334724)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۳:۰۱
باز هم گلی به جمال علی آقای مطهری که الحق سلف آن پدر صالح است. بازهم فقط ایشان جرأت کرد که حرف حق را در قبال بی قانونی های واضح بزند، بلکه این نگهبانانان قانون ولی قانون گریز دست از تفسیر به رأی قانون بردارند. (334725)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۳:۲۳
مواضع برخی از انسان های پاک سرشت مثل آقای مطهری باعث امیدواری و دلگرمی به آینده ای روشن است.آینده ای که در آن حاکمیت قانون بر حاکمیت سلایق غلبه می کند.متاسفانه از وزارت کشور نشانه هایی که بیانگر دفاع بایسته وشایسته از حقوق ملت باشد دریافت نمی شود ظاهرا وزارت کشور پذیرفته که بجای فرد منتخب نفر پنجم لیست معرفی شود اما در صورت وقوع چنین احتمالی،بازهم حق وزارت کشور استیضاح و عدم رای اعتماد است. (334726)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۳:۴۲
تنها یک جمله میتوانم بگویم:
خدا برای مردم سرزمینم شما را حفظ کند. انشاءا... (334727)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۷ ۲۳:۴۵
درود بر آقای مطهری عزیز و دوست داشتنی
اینکه نمی شود دولت و شورای نگهبان بشینند و برای خودشان مصلحت اندیشی کنند که حالا ایشان حذف شود بجایش نفر ششم برود یا فلان بشود. مردم رأی دادند و خانم خالقی منتخب مردم است. این هم حق مردم اصفهان است و هم حق خانم خالقی (334728)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ۰۰:۰۳
درود بر مطهری. نمیدونم چرا از میان این همه نماینده فقط باید یک نفر صداش در بیاد. بقیه نماینده چه کسانی هستند؟ آیا نماینده مردمند؟ یا نماینده شورای نگهبان؟ این موضوع کم اهمیتی نیست. نماینده رسمی مردم رو خارج از رویه قانونی عزل کردند، ایا فکر کردند که اگه این گونه اقدامات باب بشه تا کجا میتونه پیش بره؟ (334729)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ۰۱:۱۹
گیرم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل (334731)
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ۰۲:۵۱
با توجه به سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در برابر آقای سیف ( بانک مرکزی ) و اینکه حتی تحریم U-turn رو هم آمریکا بر نمیدارد باید گفت سال بسیار سختی را آقای روحانی هم از سوی مردم و هم از منتقدین دارد.. احتمال از روی کار رفتن ایشان زیاد هست (334732)
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ۰۲:۵۳
ما که به اقای سیف دسترسی نداریم اما شما اهل رسانه بهش بگویید که با وجود اینکه دلار ۸۰٪ معاملات تجاری دنیا رو در دست داره اما یوآن و یورو هم هستن در اون ۲۰٪ میشه با واسطه از بانک چین یا به وسیله کشور سومی از بانکهای هنگ کنگ پولهای بلوکه شده را تحویل گرفت (334733)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ۰۶:۰۲
مطهری مردی فراجناحی اما محبوب هردوجناح اصلاح طلب اصولگرا (334734)
عضوی از ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ۰۷:۱۴
واقعا ما را چه می شود
آیا هیچ کسی جز آقای مطهری نباید به این رویه اعتراض کند؟! (334735)
صادق
Portugal
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ۰۷:۵۸
احسنت به اقای مطهری بزرگ فقط شما میتونید از حق مردم دفاع کیند امیدواریم اقای روحانی هم وارد صحنه شوند و از حق مردم دفاع کنند دفاعی که عملی باشند نه فقط یه چیز بگن و بعد تموم (334737)
صادق
Portugal
۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ۰۷:۵۹
اگه قرار اینطور شورای نگهبان ادامه بدهد پس دیگه خواهشن نگید میزان رای ملت است!!! بگید میزان شورای نگهبان است!!!!!!!!!!!!!!! (334738)