به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۱۰۵۲۱۰
صادق زیباکلام تشریح کرد؛

هزينه‌ای که ادامه حصر بر كشور تحميل می‌کند

گروه سیاسی: استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به نامه مهدی کروبی به رییس‌جمهور، گفت: آقاي كروبي در نامه خود به نفس غيرقانوني بودن حصر خود اشاره دارند، چرا كه هنوز مشخص نيست محفل قانوني اين حصر كجا بوده است.
هزينه‌ای که ادامه حصر بر كشور تحميل می‌کند
حجت الاسلام «مهدی کروبی» اخیرا طی نامه ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی خواستار محاکمه خود در یک دادگاه علنی شده و تأکید کرده نتیجه دادگاه علنی را بدون در نظر گرفتن حق تجدید نظر خواهی می‌پذیرد. در همین رابطه، دکتر صادق زیباکلام در مصاحبه با سایت انتخاب خبر، اظهار داشت: اگر گفته شود شوراي عالي امنيت ملي تصميم به حصر آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد گرفته، اين بر اساس ضرورت هايي است كه موقتاً به وجود مي آيد؛ فرض كنيم شوراي عالي امنيت ملي در سال ٨٨ يا ٨٩ تشخيص داده بود كه فعلاً اين آقايان و خانم دكتر رهنورد در حصر باشند، حال با توجه به اينكه ذات تصميم گيري هاي شوراي عالي امنيت ملي در شرايط بحراني است آيا از سال ٨٨ تاكنون اين بحران پایان نیافته است؟

این فعال سياسي در ادامه گفت: اگر هم عنوان شود قوه محترم قضائيه اين تصميم را گرفته اند بايد روشن شود كه در كدام دادگاه به اتهامات آقاي كروبي و مهندس موسوي و خانم دكتر رهنورد رسيدگي شده و براساس كدام كيفرخواست اقدام به حصر این افراد شده است و همينطور بايد مشخص شود كه رأي صادره چه بوده است و اينكه اگر محكوم به حصر شده اند، اين محكوميت تا چه مدت ادامه دارد؟ زيباكلام تصريح كرد: در برخی اظهارنظرها عنوان مي شود كه جرم این افراد به حدي سنگين است كه اگر محاكمه شوند محكوم به اعدام مي شوند؛ آقاي كروبي در این نامه دقيقاً اشاره مي كنند كه اين محاكمه را توسط يك دادگاه صالحه و همينطور با تأكيد بر علني بودن برگزار كنند تا هر اتهامي به ایشان و آقای موسوی و خانم رهنورد وارد گرديد و آن ها از آن دفاع كردند، مردم هم آن را ببينند و بشنوند.

وي ادامه داد: انتظار آقاي كروبي مطابق آنچه در نامه خود به آن اشاره كرده مي تواند كمترين توقع يك فرد از كشوري باشد كه قانون در آن حكمفرما است. این استاد دانشگاه اضافه كرد: اکنون ادامه حصر مشكل اساسي براي نظام به وجود آورده است، چرا كه فرض کنید فردا تصميم گرفته شود آقايان موسوي و كروبي و خانم رهنورد را آزاد كنند؛ اتفاقي كه مي افتد اين است که صد هزار نفر از تهران و شهرستان ها كه آنها را قهرمانان ملي مي دانند مي خواهند بيايند و اينها را ببينند، در عين حال عده ديگري هم كه ايشان را خطاكار مي دانند مي خواهند بيايند و برعليه آنها شعار دهند.

وي افزود: من معتقدم آن فكر اوليه اي كه آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد را در حصر نگاه داشت به بلندمدت شدن و تبعات آن نپرداخته بود، چون واقعيت اين است كه موضوع حصر این افراد نه مشمول مرور زمان و نه فراموش مي شود؛ قطعاً چند وقت ديگر كه زمان انتخابات دور دوازدهم آغاز مي شود مسئله رفع حصر يكي از مطالبات جدي برخي خواهد بود. وقتي آقايان كروبي و موسوي در انتخابات اخير رفتند و رأي دادند اين بدان معنا است كه ايشان كليت نظام را مي پذيرند و نمي شود عنوان كرد كه عليه نظام، تمرد كرده اند.

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران ضمن اشاره به هزينه هاي ادامه حصر تصريح كرد: اگر همچنان عده ای خواستار آن باشند تا به اين تصميم ناپخته و بدون آينده نگري ادامه داده شود، مشكلات در حصر نگه داشتن این افراد چه از نظر بين المللي و چه از نظر افكار عمومي داخلي همچنان ادامه پيدا خواهد كرد. وي در خصوص راه حل اين موضوع اشاره كرد: به نظر من راه حلي كه مي تواند باعث حفظ اعتبار نظام و عدم خدشه وارد شدن به آن درخصوص حصر شود، اين است كه حصر به تدريج برداشته شود؛ بطور مثال بدون اينكه رفع حصر اعلام شود، بستگان درجه اول این افراد و فاميل هاي دور و نزديك بتوانند به ديدار آنها بيايند، و در مرحله بعدي بدون اينكه اعلام رسمي صورت گيرد به آنها اجازه مسافرت داده شود و در مرحله آخر هم دوستان و آشنايان هم بتوانند اينها را ببيند و در كل به مرور، حساسيت ها كنار مي رود.

این تحلیل گر سیاسی در خصوص عدم موفقيت آقاي روحاني در برداشتن حصر اظهار داشت: مسئله رفع حصر بسيار فراتر از اختیارات رئيس جمهوري است و تنها آقاي روحاني نمي تواند به حل موضوع كمك كند. بايد هم قوه قضاييه و هم شوراي عالي امنيت ملي و هم رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به موضوع حصر ورود پيدا كنند. صادق زیباکلام تأکید کرد: البته رفع حصر، تصميمي است كه بايد در رأس نظام گرفته شود و بزرگان كشور بايد تلاش كنند تا بیش از این، هزينه ادامه حصر به كشور و نظام تحميل نشود.