به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۰۵۴۳۱
جان کری:

ایران تاکنون3 میلیارد دلار دریافت کرده‌ است

گروه سیاسی: وزیر خارجه ایالات متحده ضمن حمایت مجدد از توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، گفته است از زمان اجرایی شدن آن تا کنون، تهران ۳ میلیارد دلار وجه نقد دریافت کرده‌است.
ایران تاکنون3 میلیارد دلار دریافت کرده‌ است
به گفته وزارت خارجه آمریکا، جان کری، ۳۰ فروردین ماه، در گردهمایی لابی «جی‌استریت» با اشاره به بحث نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور گفته است «مناظره‌های (انتخاباتی) را در مورد اینکه ایران چقدر دریافت می‌کند، به یاد دارید؟» او سپس افزوده است «نامزدها اشتباها گفتند ۱۵۵ میلیارد دلار. برخی فکر کردند ۱۰۰ میلیارد دلار. ما محاسبه کردیم؛ شد ۵۵ میلیارد دلار (وجه نقد). ولی می‌دانید تا کنون چه مقدار دریافت کرده‌اند؟»

وزیر خارجه آمریکا به شرکت‌کنندگان در نشست «جی‌استریت» گفته است، ایران از زمان اجرایی شدن برجام تا امروز، سه میلیارد دلار پول دریافت کرده‌است. اشاره کری به گفته‌های انتخاباتی، به مناظره‌ها و مصاحبه‌های نامزدهای جمهوری‌خواه باز می‌گردد؛ برای نمونه دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز این حزب، در اسفند گذشته گفته بود «ما به آنها (ایران) ۱۵۰ میلیارد دلار داده‌‌ایم».

پیش از این خبرگزاری رویترز گفته بود ایران با رفع تحریم‌ها به ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده خود دسترسی پیدا می‌کند، که عمده آن صرف پرداخت بدهی‌هایش شده است. جان کری در آغاز اسفندماه سال گذشته، وجه نقدی که به ایران می‌رسد را «کمتر از ۵۰ میلیارد دلار» عنوان کرده بود. کری در نشست «جی‌استریت» تاکید کرده که توافق اتمی به دست‌آمده با تهران، بهترین راه برای «جلوگیری از دستیابی» تهران به «سلاح هسته‌ای» است.

رایان از اوباما خواست دسترسی ایران به دلار را «قطعا» رد کند
رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، از رئیس‌جمهوری آن کشور خواسته است، «به طور مشخص» این احتمال که ایران ممکن است به سیستم مالی یا دلار آمریکا دسترسی پیدا کند را رد کند. به گزارش وب‌سایت «رئیس مجلس نمایندگان» آمریکا، پل رایان، گفته است باراک اوباما باید «به طور مشخص» به رد هر «راه‌حلی» بپردازد، که این امکان را به ایران می‌دهد تا، مستقیما یا غیرمستقیم، به سیستم مالی ایالات متحده یا واحد پول آن کشور دسترسی پیدا کند.

رئیس ِ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است «به جای آنکه به ایران کمک کنیم ثروتمندتر شود، دولت آمریکا باید تهران را در برابر آزمایش‌‌های موشکی، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم، پاسخگو کند». اتهام‌هایی که پل رایان آن‌ها را در سخنان خود آورده، مواردی هستند که تحریم‌های مربوط به آن، با وجود برچیده شدن تحریم‌های اتمی، در ایالات متحده به قوت خود باقی‌ست. رایان در بخش دیگری از سخنان خود گفته است از منظر او دولت در واشنگتن «سیگنال‌های متناقضی» در مورد گام‌های بعدی خود فرستاده و «این نگرانی وجود دارد که دست‌کم چهار راه‌حل برای دسترسی تهران به دلار پیش‌بینی شده است».

این نخستین بار نیست که رایان، مخالفت آشکار خود را در مورد دستیابی ایران به سیستم مالی یا دلار آمریکا، بیان می‌کند. او در ۲۶ فروردین ماه نیز گفته بود که با هرگونه تلاش برای دسترسی تهران به دلار آمریکا مخالف است و نگران دادن امتیاز‌های زیاد به ایران است. این گفته‌ها در حالی‌ست که به تازگی نگرانی‌هایی در مورد دسترسی به دارایی‌های بلوکه‌شده ایران یا سیستم مالی جهانی، مطرح شده و رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز گفته است قدرت‌های جهانی هنوز به «تعهدات» خود در مورد برجام «عمل نکرده‌اند». ولی‌الله سیف هشدار داده است «اگر اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود، توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد».
مرجع : میزان