به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۱۰۵۵۰۶
50میلیارد دلار سرمایه ایران توسط برجام آزاد شد

ایر:مانع دسترسی ایران به پولش نمی‌شویم

گروه سیاسی:‌ سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن مانع از دسترسی ایران به دارایی‌هایش نمی‌شود.
ایر:مانع دسترسی ایران به پولش نمی‌شویم
آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند به سوالاتی درباره اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این‌که ایران تاکنون تنها به سه میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش از زمان اجرایی شدن برجام دسترسی یافته است، پاسخ داد. این اظهار نظر موجی از انتقادها در میان برخی مقامات و رسانه‌های ایرانی را ایجاد کرده و نگرانی‌ها در ایران نسبت به عدم پایبندی آمریکا به مفاد برجام افزایش یافته است.

آلن ایر دراین‌باره گفت که واشنگتن به تمام تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند است ‌و ایران به تمام دارایی‌های آزاد شده خود دسترسی دارد. وی افزود: ابتدا اجازه دهید من به وضوح اعلام کنم که ما از دسترسی ایران به پول خود جلوگیری نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما بانک‌ها یا سایر شرکای‌مان را به این کار تشویق نمی‌کنیم.

این سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما ارزیابی کردیم که ایران حدود 50 میلیارد دلار سرمایه در خارج از کشور دارد که توسط برجام آزاد شده است و تصور ما این بود که بیشتر این پول صرف سرمایه گذاری مورد نیاز در اقتصاد ایران خواهد شد. این دقیقا اتفاقی است که دارد می‌افتد. من فکر نمی‌کنم کسی انتظار این را داشت که ایران همه 50 میلیارد را در عرض سه ماه خرج کند.

وی اظهار داشت: علاوه‌براین، ما خوب می‌دانیم که برجام باید برای تمام طرف‌ها ارزش داشته باشد. همان‌طور که ما و سایر جامعه جهانی مزایایی از برجام دیده‌ایم، برای ایران هم همین‌طور بوده است. فروش نفت ایران بیش از دو برابر شده، قراردادهای عمده‌ای امضا شده و دسترسی ایران به بانک‌های بین‌المللی و سیستم مالی سوئیفت برقرار شده است و این همان‌طوری است که باید باشد.

آلن ایر همچنین گفت: ما بر سر راه تجارت قانونی با ایران، ازجمله معاملاتی که براساس برجام مجاز شمرده می‌شوند، نایستاده‌ایم و نخواهیم ایستاد و درصورتی‌که بانک‌ها یا سایر شرکت‌ها پرسشی داشته باشند خوشحال می‌شویم به آنها پاسخ دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: درواقع، جک لو وزیر خزانه داری و جان کری وزیر امور خارجه، تیم‌هایی را برای شفاف سازی و روشن کردن این موضوع که چه نوع معاملاتی مجاز نیستند، به دولت‌های شریک و شرکت‌ها فرستاده‌اند. ما نیز جوازهایی را به منظور کاهش بار کاغذ بازی که مانع استفاده از فرصت‌های قانونی در دوران پسا برجام می‌شوند، صادر کرده‌ایم. وی تاکید کرد: ما همچنان پایبندیم که نه تنها مطابق متن برجام، بلکه طبق روح این توافق هم عمل کنیم.
مرجع : ایسنا